Sidan 13 av 17 Första ... 31112131415 ... Sista

Ämne: Hifitråden

Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    måste du ha 5.1? om jag skulle köpa stereo för de pengarna skulle jag börja med en surroundreceiver och ett par golvare. sen köpa fler högtalare när jag fick mer pengar. men om du måste ha 5.1 lär väl det där logitech vara bland det bättre i prisklassen.
    annars tror jag att detta låter bättre (men inte direkt hifi):
    http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4390
    http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4615

det kan funka bra. en långslagig 10" i en låda på 30-40 liter kan bli rätt litet men ändå kapabelt. sen får man förstås eq:a upp djupbasen för den varan finns det inte mycket av i små slutna lådor.
    Jag har inte så mycket plats i rummet så jag måste ha något litet men bra.

Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Mina z-5500 dunkar på jävligt bra, svårt och hitta bättre datorhögtalare skulle jag säga Eftersom min är föregångarn borde den där vara bättre så du borde inte bli besviken. Har dock inte prövat bose men basen kan dra som fan iaf.
    Skitfint för just dubstep o film det går typ att spränga trumhinnor med dom också..
    Okej, men basen på z906 är 8 tum medans z5500 är på 10 tum. Den är också ~15watt svagare. Men den kanske är lika bra ändå?
    Nu andas du manuellt!

Don't drive faster than your guardian angle can fly!

Citat Ursprungligen postat av florre Visa inlägg
    2st rejäl golvgögtalare med 3 högtalare runt 4K kommer bygga lådorna själv, de sista du skrev vet ja inte va e är för nåt
    så 2 st 3-vägs golvare för 4k? ok, det är en ganska tajt budet men kan funka med lite tur. jag tänker mig att lådorna går på ca 500 kr, filter och andra tillbehör på ca 700-800. det ger att elementen får kosta 2700-2800 kr, eller 450-500 kr styck.
    bas: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5046 delas vid ca 200 Hz
    mid: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6180 delas vid 2000-3000 Hz
    diskant: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7778
    element totalt 2832 kr.

där har du en början iaf.

Citat Ursprungligen postat av wikipedia
    I en sluten låda (acoustic suspension) dämpas ljudstrålningen från elementets baksida i en med dämpmaterial fylld sluten låda. Principen ger små ytterdimensioner, förhållandevis djup bas och hög effekttålighet, men låg verkningsgrad - som bäst någon tiondels procent (alla högtalare har egentligen extremt låg verkningsgrad - omkring 1% för de allra mest lättdrivna hornsystemen. Det innebär att minst 99% av förstärkareffekten går förlorad i mekanisk vibration, värmeutveckling etc). För att minska dopplereffekten bör man använda sig av fler element eller ett stort.
    Citat Ursprungligen postat av wikipedia

Basreflexlådan har en noga avstämd öppning (basreflexport eller -tunnel) där ljudtrycket från membranets baksida kan samverka i fas med ljudet från membranets framsida och därigenom öka verkningsgraden i basområdet. Basreflexlådan blir större än den slutna lådan för samma lägsta frekvens men har högre verkningsgrad och bättre dynamik. Specialversioner är akustisk resistans (dämpmaterial för att sänka lufthastigheten i tunneln), olika varianter av venturiportar (aerodynamiskt utformad tunnel för att minska blåsljud) eller slavbas (ett tungt passivt membran i porten).
    basen vill ha 30-40 l i sluten låda och 80-100 l i basreflex. midbasen klarar sig troligen med ca 10 l. diskanten behöver ingen låda. elementen skulle jag tro tar upp ca 3 l totalt, filtret tar upp kanske 1 l, mellanvägg/ar tar upp ytterliggare någon liter beroende på hur det ser ut. basreflexporten tar också upp plats, om man inte vill ha den utstickandes som en snabel... allt detta måste du plussa på lådvolymerna som elementen ska ha, annars blire fel.

stereon nu. låter rätt bra faktiskt, basen spelar djupt som fan och inga resonanstoppar som stör mycket. tror det har att göra med att basarna står utspridda över en hel vägg i princip, alltså att de akustiskt sett är stora i förhållande till väggen. sen är det gipsväggar som ju viker sig en del för basen som förmodligen absorberar en del tråkigheter. klart nöjd iaf

Reg.datum
    Nov 2010
    Fick skicka tillbaks min xtz då den lät piss o skit efter inspelningen.
    Lät fan bättre precis när jag hade packat upp den.
    Men, när jag hade fått mina pengar tillbaks så dröjde det inte länge innan jag fick provspela en Proson Stratego Sub 10P inne hos Fynda i Falkenberg.
    Tyckte att subben rockade på rejält trots den stora lokalen som den stog i.
    För 1800:- tror jag inte att jag kunde hitta en bättre sub
    Här får ni en bild på hur frontsystemet ser ut idag, mycket nöjd med alltihop.

Steget ligger som det gör pga att subben egentligen är passiv och jag har inte orkat bygga in steget än.
    Har bara bott i rummet 2 dagar än, så jag har inte hunnit fixa kabelkanal än. Men det kommer när det kommer.

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Kom på det att för att kunna bygga en sub till datorn så måste jag har något som driver den.

Just nu har jag denna förstäkare, där jag kör mitt surrond till TV i högtalargrupp A, och ett 2.0 system till datorn i högtalargrupp B.
    http://g-ecx.images-amazon.com/image...tr340large.jpg
    Är det ens möjligt att få en sub att lira med mitt 2.0 (grupp B)? Eller måste jag skaffa en extra förstärkare?

Det här med koppling och HiFi i allmänhet är inte min starka sida, men håller på att läser inför mitt bygge

Har även en till fråga. Precis fått hem mina Dynavoice Dynamite S-61, och tänkte att jag kanske ska spela in dem. Frågan är hur? Ska man köra lugnt i början eller hur gör man?

tjena, har raggat tag på ett par maffiga högtalare som ja troligtvis får köpa till ett överkomligt pris, det är ett par JVC SX-911. tkr dom ser så jävla maffiga ut. hur klassas dom och tror ni dom är bra? kan man kalla de hifi? är ute efter kvalite. inge skit man spräcker efter 5 minuter. vill att de ska dunka på bra med mycket kvalite. trött på raslande baslådor osv som slår igenom lr liknande

Reg.datum
    Nov 2010
    Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Kom på det att för att kunna bygga en sub till datorn så måste jag har något som driver den.

Just nu har jag denna förstäkare, där jag kör mitt surrond till TV i högtalargrupp A, och ett 2.0 system till datorn i högtalargrupp B.
    http://g-ecx.images-amazon.com/image...tr340large.jpg
    Är det ens möjligt att få en sub att lira med mitt 2.0 (grupp B)? Eller måste jag skaffa en extra förstärkare?

Det här med koppling och HiFi i allmänhet är inte min starka sida, men håller på att läser inför mitt bygge

Har även en till fråga. Precis fått hem mina Dynavoice Dynamite S-61, och tänkte att jag kanske ska spela in dem. Frågan är hur? Ska man köra lugnt i början eller hur gör man?
    1. Du kan spela med bas på högtalaringång "Subwoofer Speaker", eller köpa till ett separat slutsteg till basen och sen koppla in i "Subwoofer" (den lila till vänster om där du kopplar in högtalarna.

2. Naturligtvis kan du dra på utav helvete, men det är inte att rekommendera. Spela lite lugnt ca 50h eller tills du känner att upphängningen (gummikanten runt om) har blivit mjukare än när du köpte den.

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    1. Du kan spela med bas på högtalaringång "Subwoofer Speaker", eller köpa till ett separat slutsteg till basen och sen koppla in i "Subwoofer" (den lila till vänster om där du kopplar in högtalarna.

2. Naturligtvis kan du dra på utav helvete, men det är inte att rekommendera. Spela lite lugnt ca 50h eller tills du känner att upphängningen (gummikanten runt om) har blivit mjukare än när du köpte den.
    Okej, då blir det en så kallad aktiv sub, right? Frågan är då hur suben beter sig. Spelar den hela tiden, oavsett om det är grupp A eller B som jag valt? I sånna fall får jag dubbla subbar till grupp A

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Okej, då blir det en så kallad aktiv sub, right? Frågan är då hur suben beter sig. Spelar den hela tiden, oavsett om det är grupp A eller B som jag valt? I sånna fall får jag dubbla subbar till grupp A
    Aktiv = inbyggd slutsteg som det brukar vara i datahögtalare. Passiv är när man har separat slutsteg/förstärkare
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Reg.datum
    Nov 2010
    Aktiv blir den ja.
    Du borde kunna ställa in i förstärkaren när den ska spela, vid vilken frekvens den ska delas samt hur högt den ska spela.

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Aktiv = inbyggd slutsteg som det brukar vara i datahögtalare. Passiv är när man har separat slutsteg/förstärkare
    Aktiv blir den ja.
    Du borde kunna ställa in i förstärkaren när den ska spela, vid vilken frekvens den ska delas samt hur högt den ska spela.
    Trevligt, då hade jag ju koll på en sak iaf
    Då ska vi bara leta upp manualen, återkommer med resultat.

EDIT:
    Hittar inge tom sådana inställningar i min manual :/ Det ända jag hittat är detta:
    http://imageshack.us/f/850/htr340large.jpg/
    DVD IN (området jag ringat in):
    Ingångarna FRONT, SURROND, CENTER, och SUB WOOFER kan användas för anslutning av en komponent med flera analoga ljudutgångar, såsom en DVD-spelare med särskilda 5.1-kanalsutgångar. Kompositvideoingången bör anslutas till motsvarande videoutgång på DVD-spelaren.

Jävla labyrint
    Senast redigerat av Fyren den 2011-08-31 klockan 20:57.

Reg.datum
    Nov 2010
    Bassaddict?
    Spelar djuuuuuuuuupt nu

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bassaddict?
    Spelar djuuuuuuuuupt nu
    Hahaha

Men är det inte bättre att flytta på den översta och sätt typ längre bak i rummet? Bara en tanke utan att veta

Reg.datum
    Nov 2010
    Hahaha

Men är det inte bättre att flytta på den översta och sätt typ längre bak i rummet? Bara en tanke utan att veta
    Det allra optimalaste är att sätta en på vänster sida av tvn och en på höger sida.
    Men som du ser så finns inte platsen redigt

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Det allra optimalaste är att sätta en på vänster sida av tvn och en på höger sida.
    Men som du ser så finns inte platsen redigt
    jo ser onekligen aningen trångt ut

Reg.datum
    Nov 2010
    Lördagsmys hemma hos mig

Okej, jag börjar tröttna på min stereo nu alltså. Jag har lyckats konstatera att ena högtalaren är fasvänd, baselementet rör sig alltså inåt istället för utåt som på den andra högtalaren. Jag har testat att switcha plats på sladdarna på den fasvända, men det gör ingen skillnad! Hur jag än kopplar sladdarna rör de sig fortfarande inåt. Någon som har en aning om vad som kan vara felet?
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    Livet som snygg är alltid svårt. Så jag brukar säga till folk att jag har en svår uppväxt
    Självgod?

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Tips på bra gaming headset för runt 500-lappen? Får gärna finnas på inet.se då jag ska beställa annat därifrån snart.
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

Reg.datum
    Nov 2010
    Citat Ursprungligen postat av Linus Visa inlägg
    Tips på bra gaming headset för runt 500-lappen? Får gärna finnas på inet.se då jag ska beställa annat därifrån snart.
    Lägg till lite mer och köp Logitech G35

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Lägg till lite mer och köp Logitech G35
    Verkar riktigt bra så det får nog bli dom. Lite väl dyra i och med att jag klarar av att ha ett par hörlurar i max en månad innan dom är trasiga men jag får väl vara försiktig.
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

Reg.datum
    Nov 2010
    Citat Ursprungligen postat av Linus Visa inlägg
    Verkar riktigt bra så det får nog bli dom. Lite väl dyra i och med att jag klarar av att ha ett par hörlurar i max en månad innan dom är trasiga men jag får väl vara försiktig.
    Dom är riktigt bra, min styvfar valde mellan G35 och F540. Dock vann F540 då han ville ha trådlösa

Behöver ett par in ear hörlurar till telefonen för runt 500 hundringen, någon som har nå tips?

Citat Ursprungligen postat av Risbonden Visa inlägg
    Behöver ett par in ear hörlurar till telefonen för runt 500 hundringen, någon som har nå tips?
    Jag gick bara till mediamarkt och köpte några sony för 280 kr, funkar helt jäkla klockrent!
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    beställde för övrigt en 46" samsung-tv igår, den ska komma på fredag 13-17. jag sitter som på nålar
    Kände så med när jag väntade på min SOny 46CX520 ^^

Vad blev det för dig då?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in