1. #1

    Ang köp av Ktm Exc 125 imån

    Tjena!

    Imån blire att åka och kolla på en Ktm Exc 125. Någon som vet om man ska kolla något specielt på dom? Betalar ju rätt bra för den om jag köper den så vill ju ha en hoj som inte rasar direkt

  2. #2

  3. #3
    Testkörning är en självklarhet, sitter ett helt nytt supermotard kit på så däcken är nog fina. Ska kolla kedjan och dreven, tackar!

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Derbimikael Visa inlägg
    Testkörning är en självklarhet, sitter ett helt nytt supermotard kit på så däcken är nog fina. Ska kolla kedjan och dreven, tackar!
    Kolla styrlager, packboxar, vagglager extra noga då det ju är en offroadmaskin, detaljer som slits hårt på dylika. .

  5. #5
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Rusa motorn ordentligt, testa koppling och växlar och kolla så att inget är skevt.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Kolla styrlager, packboxar, vagglager extra noga då det ju är en offroadmaskin, detaljer som slits hårt på dylika. .
    Okej, saker som jag inte hade kollat om du inte sa det, Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Rusa motorn ordentligt, testa koppling och växlar och kolla så att inget är skevt.
    Du menar att jag ska gasa fullt?

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Ja. Fuckokör lite och kolla om den håller.
    Haha detta är ingen maskin jag ska fucko köra med! Kostar mig skjortan så vill inte att den ska paja men ska köra skiten ut den imån då!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Kolla så den startar.
    Testkör den.
    Känn så inget glappar.
    Kolla hur drev/kedja mår.
    Kolla däcken.
    Även kolla slitage...
    Att ingen sitter löst ..
    Hur Växelspaken funkar.. så den inte bara låser sig .. eller så.
    Som om du ska göra samma checkar som jag brukar göra så blir det efter sprickor i fälgarna - Se om hjulen är skeva - Hur anslutningen för röret till cylindern ser ut - Även fråga hur ofta han smörjer upp lager m.m.

  10. #10
    om jag var du skulle jag svänga förbi närmsta mc-verkstaden och be få låna ett endoskop i utbyte av värdet av de, så kan du kolla hur cylindern mår, såvida den inte nyligen blivit bytt

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Jock_e Visa inlägg
    Även kolla slitage...
    Att ingen sitter löst ..
    Hur Växelspaken funkar.. så den inte bara låser sig .. eller så.
    Som om du ska göra samma checkar som jag brukar göra så blir det efter sprickor i fälgarna - Se om hjulen är skeva - Hur anslutningen för röret till cylindern ser ut - Även fråga hur ofta han smörjer upp lager m.m.
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    om jag var du skulle jag svänga förbi närmsta mc-verkstaden och be få låna ett endoskop i utbyte av värdet av de, så kan du kolla hur cylindern mår, såvida den inte nyligen blivit bytt
    Det verkar lite jobbigt! Men jag kan ju kolla om han nyss bytt cylindern. Han bytte precis kolv, motorolja, växellådsolja och sådant

  12. #12
    då håller den i 500 mil drygt, sen kolvringar måste du byta halvvägs

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    då håller den i 500 mil drygt, sen kolvringar måste du byta halvvägs
    Jag ska byta kolv lite oftare än 500 mil, han som jag köper den av har bytt per 200 mil, vev vid 600 och sånt

  14. #14
    körde han med gjutna kolvar?

    hellre en kolv för 1,7 k som håller ett brag än en 500 kr för en som håller några timmar..

    vev var 600 mil? det tror jag tyvärr inte på

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    körde han med gjutna kolvar?

    hellre en kolv för 1,7 k som håller ett brag än en 500 kr för en som håller några timmar..

    vev var 600 mil? det tror jag tyvärr inte på
    Finns kvitto på allting, vet inte vad det var för kolv men det är inga B grejer så att säga, allting är gjort på Riktig verkstad dvs, inget bonnameck hemma. Står hur långt den har gått på alla kvitton.

  16. #16
    vet du inte hur man bytar grejorna på hojen så ska man ha gott om pengar för o äga en ktm,

    Edit:
    kan lova dig att de inte är mycket mer avancerat att mecka på en verkstad än hemma,

    exakt samam verktyg och exakt samma teknik (iallfall i min familj, sen finns de ju dom mindre smarta och mer idioter till turkar som tar isönder allt dom pillar med)

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    vet du inte hur man bytar grejorna på hojen så ska man ha gott om pengar för o äga en ktm,

    Edit:
    kan lova dig att de inte är mycket mer avancerat att mecka på en verkstad än hemma,

    exakt samam verktyg och exakt samma teknik (iallfall i min familj, sen finns de ju dom mindre smarta och mer idioter till turkar som tar isönder allt dom pillar med)
    Allt handlar om kunnighet .. HAr du verktyg så är det ingen skillnad, Men skillnaden just nu som det känns är att den han ska köpa KTMen av verkar inte ha samma kunskap som verskatds mekanikerna

  18. #18
    Han måste har riktigt gott om pengar om han byter vev var 600e mil och kolv var 200e

    Finns inte så mycket som kan vara kasst på dessa hojar UTAN att man märker det Motorn är det känsligaste, kolla så det är bra komp och att det inte är några missljud... att bromsar tar bra, glapp i sving, hjul, dämpare styrlager osv. Packboxarna läcker gärna på dessa hojar(alla KTM cross och enduro har samma gaffel), börjar det läcka lite och man inte gör nått åt det så börjar det RINNA ut olja... Jag vet nya packboxar går på några hundra + olja...


    Hoppas inte jag va för sen nu bara

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Jock_e Visa inlägg
    Allt handlar om kunnighet .. HAr du verktyg så är det ingen skillnad, Men skillnaden just nu som det känns är att den han ska köpa KTMen av verkar inte ha samma kunskap som verskatds mekanikerna
    skulle väl inte rekomendera detta till någon men kan du byta en moppe cylinder kan du byta en motorcykel cylinder, kan du ställa in en moppe förgasare, kan du ställa in en motorcykel förgasare/synkronisera,

    Så e de bara, samma sak fast längre tid och svårare, sen efter ha gjort de ett par gånger kan man,
    andre dagen på mc-verkstan fick jag ordern om att synkronisera 4 förgasare, och då sa han bara "få alla cylindrar gå jämt o fint och se till att dom får rätt blandning" =ställa in en moppe cylinder 4 gånger

    och sen nöjet att få provköra den varje gång var underbart

    sen dom nyare hojarna iallfall flesta hamnar på bänken istället och då får man ställa in insprutet för 3250 kronor,

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    skulle väl inte rekomendera detta till någon men kan du byta en moppe cylinder kan du byta en motorcykel cylinder, kan du ställa in en moppe förgasare, kan du ställa in en motorcykel förgasare/synkronisera,

    Så e de bara, samma sak fast längre tid och svårare, sen efter ha gjort de ett par gånger kan man,
    andre dagen på mc-verkstan fick jag ordern om att synkronisera 4 förgasare, och då sa han bara "få alla cylindrar gå jämt o fint och se till att dom får rätt blandning" =ställa in en moppe cylinder 4 gånger

    och sen nöjet att få provköra den varje gång var underbart

    sen dom nyare hojarna iallfall flesta hamnar på bänken istället och då får man ställa in insprutet för 3250 kronor,
    Det tillkommer även olika moment dragningar på cylinder, då dom flesta motorer har olika "hårdheter" så det är inte bara att " klara det på moppe så klarar du på motorcykel"..
    Det är även några andra saker som gör att det inte är samma. Men det va inte de jag mena med min text. Det jag mena va att Han som säljer KTm'en inte verka ha samma kunskap som dom i verkstaden.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Jock_e Visa inlägg
    Det tillkommer även olika moment dragningar på cylinder, då dom flesta motorer har olika "hårdheter" så det är inte bara att " klara det på moppe så klarar du på motorcykel"..
    Det är även några andra saker som gör att det inte är samma. Men det va inte de jag mena med min text. Det jag mena va att Han som säljer KTm'en inte verka ha samma kunskap som dom i verkstaden.
    ne tror mer på farsan sa att veven såg lite missfärgad ut så de var bäst och byta innan de flög upp i bensintanken på hojen istället!

    ne men djupa fickor så gör man väl på de viset

  22. #22
    Låter bra .. fattar dock inte men THUMBS UP!

  23. #23
    Pengar är inga problem för den grabben antar jag när man såg hans hus och bilarna. Var och kollade på Ktmen och den var underbar! Inga missljud/glapp eller någonting! Hämtar den förmodligen idag

  24. #24
    Langa bilder!!!
    Yellowfail

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in