Sidan 83 av 106 Första ... 3373818283848593 ... Sista
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Vad tror ni om att lätta mitt CDI-svänghjul genom att svarva bort en del material? I denna bild ser man svänghjulet i genomskärning från profil och tänker då att man svarvar bort de blåmarkerade materialet. Inte hela vägen in då magneterna (svart) behöver ha lite material att sitta fast i. Bifogad fil 6921
    Går nog inte att ta bort mer än max 200 gram kanske, så enligt mig är det bara onödigt
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

Reg.datum
    Nov 2010
    Vad tror ni om att lätta mitt CDI-svänghjul genom att svarva bort en del material? I denna bild ser man svänghjulet i genomskärning från profil och tänker då att man svarvar bort de blåmarkerade materialet. Inte hela vägen in då magneterna (svart) behöver ha lite material att sitta fast i. Bifogad fil 6921
    Svarva materialet precis utanför kylflänsarna isåfall.
    Alltså det som är uppe på bilden.

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Går nog inte att ta bort mer än max 200 gram kanske, så enligt mig är det bara onödigt
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Svarva materialet precis utanför kylflänsarna isåfall.
    Alltså det som är uppe på bilden.
    Vettefan om jag vågar... Nytt svänghjul kostar 1250 ifall jag skulle få obalans eller liknande Hur mycket skulle låt säga 200g ge? Märkbar skillnad ens?

Vettefan om jag vågar... Nytt svänghjul kostar 1250 ifall jag skulle få obalans eller liknande Hur mycket skulle låt säga 200g ge? Märkbar skillnad ens?
    200g är procentuellt sett ganska mycket, så visst borde man märka lite skillnad. Svänghjul kan alltid köpas begagnat för en billig peng, tror inte att det är många som betalar så mycket som 1250 om de behöver ett "nytt", snarare någon hundring (även om svänghjul till elektronisk tändning är lite svårare att hitta).

Eller bygg om till batteritändning och skippa svänghjulet helt. PÅ min simonini motor va det byggt så och det gav visst en vild effekt. Tyvärr var det så taffligt byggt så jag sket i att testa. Han hade svetsat fast en remskiva på vevaxeln så jag orkade inte försöka utan rev motorn på en gång.

Men om jag minns rätt var det kopplat Batteri---->kondensator---->brytare-----> Stor biltändspole------> tändstift

Du kör ju brytarlöst, men det borde bara vara att koppla batteriet till cdin? Om man skippar svänghjulet måste man även ha en massa distanser på veven till kopplingsklockan eller variatorn. Om du är intresserad så finns det säkert massor med nissar som sysslat med det här och är kunniga på forumet.

Jag ska själv prova på min nya motor, så fort den är klar.
    Senast redigerat av CiaoBella den 2012-01-13 klockan 18:06.
    Moppemorfar

Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Eller bygg om till batteritändning och skippa svänghjulet helt. PÅ min simonini motor va det byggt så och det gav visst en vild effekt. Tyvärr var det så taffligt byggt så jag sket i att testa. Han hade svetsat fast en remskiva på vevaxeln så jag orkade inte försöka utan rev motorn på en gång.

Men om jag minns rätt var det kopplat Batteri---->kondensator---->brytare-----> Stor biltändspole------> tändstift

Du kör ju brytarlöst, men det borde bara vara att koppla batteriet till cdin? Om man skippar svänghjulet måste man även ha en massa distanser på veven till kopplingsklockan eller variatorn. Om du är intresserad så finns det säkert massor med nissar som sysslat med det här och är kunniga på forumet.

Jag ska själv prova på min nya motor, så fort den är klar.
    Intressant, men Ciao saknar ju batteri?

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Intressant, men Ciao saknar ju batteri?
    Du får helt enkelt köpa ett hoj batteri och sätta någon stans
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

...original, ja. Ciao saknar också vettig prestanda, men det går åtgärda med rätt trim...

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    ...original, ja. Ciao saknar också vettig prestanda, men det går åtgärda med rätt trim...
    Oh ja

Intressant tanke men något saknas definitivt.
    Det är ju så att en pickupspole, nr 1 på bilden, får en signal från en speciell magnet i svänghjulets insida och ger signal åt CDI´n att skicka en gnista som genererats i tändspolen som fått sin spänning från spole nummer 2 på bilden.
    Namn:  Ignition_2-1.jpg
Visningar: 1080
Storlek:  96,7 KB

Man kan mycket väl ersätta spole 2´s spänning till tändspolen med ett batteri men när skall gnistan genereras?
    Utan svänghjulets insida kommer ingen signal till pickupen och då kommer ingen gnista.

Eftersom jag skall köra utan belysning klarar jag mig utan belysningsspolarna men pickupen måste få signal, frågan är hur?

Bra tanke, jag vill nog forska lite i den.

Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Intressant tanke men något saknas definitivt.
    Det är ju så att en pickupspole, nr 1 på bilden, får en signal från en speciell magnet i svänghjulets insida och ger signal åt CDI´n att skicka en gnista som genererats i tändspolen som fått sin spänning från spole nummer 2 på bilden.
    Namn:  Ignition_2-1.jpg
Visningar: 1080
Storlek:  96,7 KB

Man kan mycket väl ersätta spole 2´s spänning till tändspolen med ett batteri men när skall gnistan genereras?
    Utan svänghjulets insida kommer ingen signal till pickupen och då kommer ingen gnista.

Eftersom jag skall köra utan belysning klarar jag mig utan belysningsspolarna men pickupen måste få signal, frågan är hur?

Bra tanke, jag vill nog forska lite i den.
    Ja vad vet jag? Ärligt så är jag inge vidare på el. Men det borde finnas någon alternativ pulsgivare istället för den spolen? Eller konstant + och ett motstånd som släpper igenom varannan signal? uj det vart rörigt
    Moppemorfar

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008

Grejen är att du inte behöver de nyare, Dem du har köpt har bara katastroff passform

Reg.datum
    May 2010
    Grejen är att du inte behöver de nyare, Dem du har köpt har bara katastroff passform
    Katastroff? Vad menar du?

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Katastroff? Vad menar du?
    Att du har köpt ett par billiga skitkåpor som man får tvinga på ramen

Reg.datum
    May 2010
    Att du har köpt ett par billiga skitkåpor som man får tvinga på ramen
    men dom passar ju inte ens xD ska dock försöka slipa till så dom går på... Måste ju såga upp för kickmekanismen o de också! Ramen snart klar Bara klarlack kvar!

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    men dom passar ju inte ens xD ska dock försöka slipa till så dom går på... Måste ju såga upp för kickmekanismen o de också! Ramen snart klar Bara klarlack kvar!

Langa en bild på ramen då!

Reg.datum
    May 2010
    Langa en bild på ramen då!
    De kommer, de kommer Första lagret klarlack får nu stå o torka nu under natten =) Tror dock de blir minst ett lager till innan den är färdig.

Vet någon vart man kan få tag i en toppmutter passade Ciaogaffelns styrstång? Menar en mutter som ser ut ungefär som denna http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Im...e/DSCN1892.jpg
    Tror diametern är 25mm

edit:
    Vad tycker ni, kill-switch vid "panelen" (hastighetsmätare på styrkronan) eller på kåpan nere vid bensinkranen?
    Senast redigerat av 94vikcha den 2012-01-15 klockan 00:20.

Har också märkt detta - har billiga svarta kåpor för variator som jag köpt från Mopshop. Ett jäkla jobb att få dem att sitta bra på ramen, man får verkligen tvinga på dem. Men med lite tålamod så går det.

3000s avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Någon som har elschema till en ciao-96? eller kan länka eller vad som helst. Puss

Citat Ursprungligen postat av 3000 Visa inlägg
    Någon som har elschema till en ciao-96? eller kan länka eller vad som helst. Puss
    har du tittat på cykelkarft ?

Reg.datum
    May 2010
    http://orangeciao.wordpress.com/
    Kolla ungefär i mitten, fan va ballt med elmotor på Ciao! Ingen som funderat på att bygga nått liknande?

edit:
    Motorn är ju inte speciellt svår att få dit, och i tanken finns de ju massor med plats för batterier
    Senast redigerat av 94vikcha den 2012-01-15 klockan 20:50.

Citat Ursprungligen postat av 3000 Visa inlägg
    Här har du några.

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    http://orangeciao.wordpress.com/
    Kolla ungefär i mitten, fan va ballt med elmotor på Ciao! Ingen som funderat på att bygga nått liknande?

edit:
    Motorn är ju inte speciellt svår att få dit, och i tanken finns de ju massor med plats för batterier
    Ush så tråkigt, låta som en radiostyrd bil är ju bara muppigt

Reg.datum
    May 2010
    Ush så tråkigt, låta som en radiostyrd bil är ju bara muppigt
    hahah, påstår du att trimmade Ciaoar har mäktigt och maffigt ljud eller? tss.

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    hahah, påstår du att trimmade Ciaoar har mäktigt och maffigt ljud eller? tss.
    Bra mycket bättre än en liten elmotor Enligt MIG.

Den där sista såg ut att vara svår körd
    Moppemorfar

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Den där sista såg ut att vara svår körd
    Mjo, kan nog vara lite halt på det golvet som han är på

Vill du satsa på ett ordentligt lättat svänghjul finns det ett Pinasco här: http://www.ebay.com/itm/VOLANO-MAGNE...46630538787369

Priset är knappt 120 Euro och det är ju upp till var och en att bestämma om det är prisvärt.

Vikten halveras och det påverkar gassvaret i hög grad.
    Jag kommer att jobba vidare på ett tändsystem som skall fungera utan svänghjul, eller med ett mycket litet bara för att få en signalpunkt att trigga tändningen mot.
    Dock kommer det att sakna belysningsspole så det gäller att batteriet är fulladdat hela tiden.

Till inkörning och utsortering kommer jag att köra med ett Pinascosvänghjul som är på väg hem från Tyskland.

Vill du satsa på ett ordentligt lättat svänghjul finns det ett Pinasco här: http://www.ebay.com/itm/VOLANO-MAGNE...46630538787369

Priset är knappt 120 Euro och det är ju upp till var och en att bestämma om det är prisvärt.
    Vikten halveras och det påverkar gassvaret i hög grad.

Jag kommer att jobba vidare på ett tändsystem som skall fungera utan svänghjul, eller med ett mycket litet bara för att få en signalpunkt att trigga tändningen mot.
    Dock kommer det att sakna belysningsspole så det gäller att batteriet är fulladdat hela tiden.

Till inkörning och utsortering kommer jag att köra med ett Pinascosvänghjul som är på väg hem från Tyskland.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in