-
2012-01-23, 19:30 #1
- Reg.datum
- Aug 2010
vilken tror ni är original cylindern på bilden?
Det är så att jag håller på att fixa i ordning en TS och det sitter en 70cc på den idag vilket jag inte är intresserad av då jag har körkort. Dock vill jag inte ha mopeden 100% original jag vill att den gör 50-60km/h i alla fall inte 28-30km/h som den gör original.
Jag fick med lite cylindrar inte mycket som va nått å ha men den högst upp är i mycket gott skick så jag tänkte använda den men tror ni att det är original cylinder? Jag tycker den under utan reedventiler ser mer original ut. Den står det Suzuki på med och nått serie nr samt 49cc . Den högst upp som jag vill köra med är med på 49cc men det står inget annat på den får väl se hur de blir helt enkelt bara den inte gör 28km/h för det pallar jag inte
Har nån tips på vad man kan göra för att få lite mer fart i den om den skulle gå i runt 30km/h?
Jag har glömt allt man gjorde för att få fart på dessa mopeder hehe åldern sviker
-
2012-01-23, 19:33 #2
Hehe stor skillnad på 28 och 30
Tycker den undre ser slöast ut, så skulle tippa på att den är original men kan inget om veteranare så lita inte på mig!
-
2012-01-23, 19:42 #3
Loppet ser ut att vara större på den nedersta, de ser ut att vara typ en 60cc:are. Men den översta ser ut att ha större insug? och den överst har större spolportar så den är kappst org.Den nedersta kan ju vara en borrad org cylle
Edit: Den överst är iallafall inte orgoch den nedersta är inte orörd direkt men antagligen org från början
-
2012-01-23, 19:49 #4
Använd den översta, finns betydligt mer chans för effekt i den!
-
2012-01-23, 20:13 #5
Den nedre var original innan någon började borra, den övre är en trimcylinder.
-
2012-01-23, 20:21 #6
- Reg.datum
- Aug 2010
hehe ja det är ju 2km/h hehe nä men dom är så ruskigt slöa original
Tack för svaren då va det som jag misstänkte i alla fall, den som någon har borrat i kastar jag vet inte vad de sysslat med riktigt. men den överst får jag trycka på så fort mina ringar kommerbeställt nya packningar och sådant med
-
2012-01-25, 22:21 #7
- Reg.datum
- Sep 2010
Måste berätta min story om dessa TS:ar. En kompis köpte en av de allra första som kom in. Tror det var en -92:a. Dom fanns väl inte i strypt version direkt från fabrik, så importören ströp dom själv. Bara genom en stor jävla strypning i kröken och strypreeds. Polarn fick lämna in den efter typ en vecka för den sotade igen. När det hände igen slet vi av kröken och fattade varför. Kröken var strypt till typ 3 mm!! Effektkrök så var det löst. Men den var så sjukt slö. Vi kallade den för kossan, för det lät som en trött ko råmade när han gasade. Satt typ en 16 mm fögge och minireeds, så vid fullgas blev det väl vindstilla i förgasaren. Var typ som att ha drevat en vanlig moppe för 200 knyck och sen ge järnet. MÖÖÖÖÖÖÖ..... Grön som han var så tyckte han bara att det var att slita loss reedsen. Jag sa att det skulle aldrig gå att köra den då, den kommer bara blåsa ut bakvägen. Men tro det eller ej, om man rullade igång den så började den gå vid typ 4000 varv. Det blev nån självpumpning vid högre varv. På högvarv gick den som fan, men under 4000 typ tvärdog den... Kommer inte ihåg vad han gjorde av den, sålde den till nån lättlurad tror jag. Minns bara att den var tung och ganska ful i mitt tycke. Men smaken är som baken....
-
2012-01-26, 17:32 #8
- Reg.datum
- Aug 2010
Jag har allt kört TS både original och trimmad, när man trimmar dom så går dom ganska trevligt faktiskt stor är den ful är den original men tar man av dekaler byter sadelöverdrag sätter på andra dekaler så blir dom rätt okej. Idag vill jag ha en stats moppe som gör mellan 50-60 det tror jag inte ts är svår att få upp i. Är 32 år så jag behöver ingen idiot trimmad moped har ju körkort att tänka på
-
2012-01-27, 19:38 #9
- Reg.datum
- Sep 2010
Inget illa ment.... Var mest mina memorys som kom tillbaks. Just att den var så jävla slö original. Kul förresten att det finns fler 30 plussare här! Vi får väl hålla enad front mot småkisarna!
-
2012-01-28, 07:15 #10
- Reg.datum
- May 2010
Här är en 79:a till.
Det är kul att skruva lite. Ett sätt att fly alla vardagsproblem
Sen om det blir något av det gör inget. Bara att man varit sysselsatt ett tag. Ska man någonstans så tar man bilen.
Senast redigerat av CiaoBella den 2012-01-28 klockan 11:33.
Moppemorfar
-
2012-01-28, 12:43 #11
Haha, nu börjar man känna sig liten. Enbart 22.
Det är kul med lite äldre folk här inne.
Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-01-29, 12:56 #12
- Reg.datum
- Aug 2010
nej det va inte så jag mena heller klart vi 30 plussare skall hålla ihop
Nu har jag satt i ny kolv i cylindern och nya ringar samt nya packningar överallt motorn starta direkt och går jätte fint jag har inte vågat gasa något men det finns lite klös i den får se hur den går när den är inkörd men det är ingen original cylinder i alla fall det märks ju tydligt
Alla har ju olika åsikter om hur länge en cylinder skall köras in vissa säger att det inte är så noga andra pratar om 50 mil, men visst skall jag köra in den så bra som möjligt för att den skall få lång livslängd