-
2012-04-18, 19:06 #1
- Reg.datum
- Mar 2012
Hyosung Sense bensinmätar problem! Problemet löst!
Hejsan! Nyligen inköpt mig en Hyosung sense, och märkte att bensinmätaren lever ett eget litet liv.
Problemet är att när mopeden är avstängd så visar den full tank, åker man däremot med mopeden så förvandlas den till en varvräknare och går upp och ner hit och dit :S
Känns rent spontant som att något är REJÄLT felkopplat.. Jag har kikat lite under för att se ifall såg skumt ut, men jag kunde inte hitta något som såg misstänkt ut faktiskt.
Är det någon som haft liknande problem tidigare med sin moped oavsett modell och märke? Känns som att det skulle kunna vara ett universalt problem det här
UPDATE!
Jag har plockat isär och kikat på flottören, och nu har jag förstått att den beter sig inte som en varvräknare. Utan det är flottören som får kontakt med övre metallbiten och då visar fullt, och när den tappar kontakten med övre metallbiten så visar den tomt.
Frågan är varför den inte visar något mitt emellan där?
Senast redigerat av hassman den 2012-04-20 klockan 12:51.
-
2012-04-19, 18:55 #2
- Reg.datum
- Mar 2012
Finns det verkligen INGEN som har haft ett snarlikt problem här eller? :S
-
2012-04-19, 18:58 #3
-
2012-04-19, 20:12 #4
- Reg.datum
- Mar 2012
Förståeligt, men tekniken bakom en tankmätare är ju densamma och därför tänkte jag att jag kan inte vara den ENDA som upplevt det här problemet på alla mopeder som finns.
Men jag tror jag förstått varför mätaren går upp och ner, jag plockade ur själva flottören och testade då. Den reagerar bara på full tank för såfort den går ner ifrån övre metallbiten visar den tomt.
Mitt imellan där borde den visa halv tank, men gör inte det. Något du stött på?
-
2012-04-20, 08:40 #5
- Reg.datum
- Mar 2012
Misstänker att tankgivaren kan vara kass, men det känns som att ifall den är trasig borde den väl inte visa något alls?
Någon som vet ifall det kan passa med en tankgivare från andra mopeder?
Exempelvis baotian?
-
2012-04-20, 12:49 #6
- Reg.datum
- Mar 2012
Metalltrådarna inuti givaren hade gått av precis efter där den visar full tank.
Tur nog hade skroten 2st hyosung stod så problemet är fixat nu.
Tråden kan tas bort.