Ämne: förgasare fel
-
2012-05-07, 14:24 #1
förgasare fel
Tjena!
nu har jag bytt ner ifrån huvudmunstycke 135 till 100 men det går mycket bättre fast när man gasar fullt hastigt blir det "böööö" och när man kör i ca 50-70 och sen växlar ner och drar på så varvar den inte ur utan typ pendlar mellan t.ex 7000-8000 rpm, vad är det jag ska ändra?
Derbi drd limited edition -08
Setup:
Block : D50b0
Cylinder: Polini evolution 80cc.
Vev: Doppler endurance 18000 varv.
Ramlager: Skf c3.
Förgasare: Delloroto phbl 24mm.
Insug: Malossi 35mm short neck.
Luftfilter: Stage6 Racing 70 mm.
Tändning: Original.
Avgasrör: Metrakit Prorace thrower.
Koppling: Prorace lameller/MHR fjädrar.
Membran: Polini evolution.
Tändstift: Br10eix.
Drevning: 14/53.Senast redigerat av hyper_freddx den 2012-05-07 klockan 21:44.
-
2012-05-07, 15:42 #2
Ut och kör ett par timmar så hinner stiftet få färg. Du märker om du ska ha större eller mindre munstycke. Sen varför skulle den stå 15 min på tomgång? Huvudmunstycket sköter fullgas, inte tomgång.
Har inget TK men är ett fucko ändå
-
2012-05-07, 15:54 #3
- Reg.datum
- Mar 2011
- Ort
- linköping
- Inlägg
- 1 239
du ska köra fullgas cirka 100m för att få fram resultatet ordentligt.
Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..
-
2012-05-07, 16:11 #4
Men de är inte bra att hålla fullt så länge när cyllen är helt ny?
-
2012-05-07, 17:42 #5
-
2012-05-07, 21:37 #6
nu har jag bytt ner ifrån huvudmunstycke 135 till 100 men det går mycket bättre fast när man gasar fullt hastigt blir det "böööö" och när man kör i ca 50-70 och sen växlar ner och drar på så varvar den inte ur utan typ pendlar mellan t.ex 7000-8000 rpm, vad är det jag ska ändra? men när den står på neutral så kan jag varva max
-
2012-05-07, 21:49 #7
Nu hoppade du för stort. Antingen går den för snålt eller för fett. Hoppa upp till 135 igen, och kör steg för steg neråt.
Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-05-07, 21:58 #8
- Reg.datum
- Jul 2011
- Ort
- falkenberg
- Inlägg
- 257
Börja ifrån ett stort munstycke så den låter som en 4-takt och sen bara kör steg för steg neråt.
Som Rexxy sa!
-
2012-05-07, 22:06 #9
nu skruvade jag ur luftskruven 1 varv till och nu bööar den inte ibörjan men den orkar inte varva ur på någon växel, och ifall man har för litet munstycke så ska moppen väl varva ur? så det måste vara för stort?
-
2012-05-08, 11:01 #10
-
2012-05-08, 11:34 #11
-
2012-05-08, 11:46 #12
Den orkar inte heller varva ur om munstycket är för litet. Men som jag sa, testa med full gas enbart en gång, då märker du direkt om den inte går bra. Då är det bara byta neråt i detta fall.
Att du bara ska gasa fullt en gång är för säkerhetsskull. Om den nu förmodligen skulle gå snålt är det inte bra för motorn att köras hårt på full gas.Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-05-08, 11:58 #13
-
2012-05-08, 12:03 #14Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-05-08, 12:16 #15
-
2012-05-08, 12:25 #16
Testa 90 och kolla om den går bättre. Men var nogrann att känna om den hackar eller inte går rent. För då kan den gå för snålt!
Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2012-05-08, 12:36 #17
-
2012-05-08, 17:46 #18
- Reg.datum
- Jul 2011
- Ort
- falkenberg
- Inlägg
- 257
Min fögge är också svår att få av, måste ta bort kylarkåporna, sadeln, tanken(tömma den hela tiden) och sen är föggen där.
Du justerar bensinen till din luftmängd, så pilla inget på luftskruven, börja med att testa munstycken!
För att få bästa resultat så ska föggen vara varm innan du bytar munstycke
-
2012-05-08, 17:51 #19
en vanlig senda ser inte ut som limited edition när det gäller ramen och dämparen?
-
2012-05-08, 17:54 #20Har inget TK men är ett fucko ändå
-
2012-05-08, 18:01 #21