Sidan 2 av 2 Första 12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Om du tar dig lite mer tid och läsa allt så skrev jag att värme dödar vevSTAKSlager. Jaha nehe så staken hör inte ihop med vevpartiet längre? Ja det är ju klart som korvspad att staken blir varm om den blir såpass varm så att den är blå ända upp till lilländan. Jag tar min information från egna erfarenheter. Har kluvit jag vet inte hur många motorer där staken varit helt blå och stakslagret har tagit tvärstopp i eller iaf så att rullarna har lagt sig på tvären. Detta är på motorer jag har köpt, kört med själv, renoverat åt olika personer osv.

Kom inte och argumentera innan du har läst igenom allting...
    Men snälla lilla du. Ett vevstakslager är INTE samma
    Sak som en stake. Menar du på fullaste allvar att det är vevpartiets fel att det blir för
    Varmt? Motorn går ju fan för snålt, då
    Spelar det ingen roll om du har
    Org eller eftermarknadsvev för staken kommer
    Bli blå/lila ändå... Hur fan kan du säga att det är
    Vevpartiets fel att det blir för varmt och varför
    Skulle det bli svalare för att du byter vevparti? Ställ in fanskapet
    Så den får smörjning ska du få se på fan att den inte blir
    Blå för dig. Helt otroligt, man undrar ju vad vissa
    Tänker med
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    Men snälla lilla du. Ett vevstakslager är INTE samma
    Sak som en stake. Menar du på fullaste allvar att det är vevpartiets fel att det blir för
    Varmt? Motorn går ju fan för snålt, då
    Spelar det ingen roll om du har
    Org eller eftermarknadsvev för staken kommer
    Bli blå/lila ändå... Hur fan kan du säga att det är
    Vevpartiets fel att det blir för varmt och varför
    Skulle det bli svalare för att du byter vevparti? Ställ in fanskapet
    Så den får smörjning ska du få se på fan att den inte blir
    Blå för dig. Helt otroligt, man undrar ju vad vissa
    Tänker med
    *suck*

Ett vevparti är inte heller samma sak som en stake. En för klen stake = mindre matrerial för att leda bort värme från lagret. Kör du då med en cylinder modell vassare så blir det för varmt, även om du kör rätt blanding. Ska jag ta det igen så att du förstår? Säger ännu en gång, läs vad jag har skrivit innan du uttalar dig.
    Most stickpeople are black

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    *suck*

Ett vevparti är inte heller samma sak som en stake. En för klen stake = mindre matrerial för att leda bort värme från lagret. Kör du då med en cylinder modell vassare så blir det för varmt, även om du kör rätt blanding. Ska jag ta det igen så att du förstår? Säger ännu en gång, läs vad jag har skrivit innan du uttalar dig.
    Du vet då fan inte vad du snackar om. Jag och en polare körde en extremt portad airsal, pr pipa, italkit, 28mm Pwk. Matchat block med min gamla org vev från dracen som gått ca 1500 mil. Inte fan blev den staken blå. Kommer
    Ihåg att det var en som körde hyper på org vev i 3 år och sedan gick staken av, men det hör inte till saken. Grejen är den att den staken inte blev blå. Förklara det du.. Du kan gissa dig till hur mycket dom
    Helst men din teori stämmer inte.

Du vet då fan inte vad du snackar om. Jag och en polare körde en extremt portad airsal, pr pipa, italkit, 28mm Pwk. Matchat block med min gamla org vev från dracen som gått ca 1500 mil. Inte fan blev den staken blå. Kommer
    Ihåg att det var en som körde hyper på org vev i 3 år och sedan gick staken av, men det hör inte till saken. Grejen är den att den staken inte blev blå. Förklara det du.. Du kan gissa dig till hur mycket dom
    Helst men din teori stämmer inte.
    Har jag sagt att jag bara pratar om am6? Nej. Syftar på många andra motorer. Nu säger du ju imot dig själv? För ett tag sen babblade du ju om att orginalvevar inte skulle hålla?
    Senast redigerat av Manfred den 2012-06-29 klockan 16:19.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Har jag sagt att jag bara pratar om am6? Nej. Syftar på många andra motorer. Nu säger du ju imot dig själv? För ett tag sen babblade du ju om att orginalvevar inte skulle hålla?
    åh herre min gud.. jag sa INTE att vevarna i sig inte skulle hålla, jag sa att de inte är balanserade(riktade kanske är ett bättre ord) för dem varvtalen, och därav blir det vibrationer, vilket gör att lagren slits snabbare. sedan så är det du som ständigt ska käfta om dedär stakarna som tydligen inte håller, som egentligen inte ens hör konversationen till.
    edit: detta berättade min chef. han gjorde sitt egna vevparti med EXAKT samma mått som org partiet. det enda som skiljde var formen på staken och att han hade andra vevlager/ramlager till veven. han berättade även att allt hänger på vilka varvtal veven är balanserad/riktad/optimerad för, för att få så lite vibrationer som möjligt på lägre varvtal.

åh herre min gud.. jag sa INTE att vevarna i sig inte skulle hålla, jag sa att de inte är balanserade(riktade kanske är ett bättre ord) för dem varvtalen, och därav blir det vibrationer, vilket gör att lagren slits snabbare. sedan så är det du som ständigt ska käfta om dedär stakarna som tydligen inte håller, som egentligen inte ens hör konversationen till.
    edit: detta berättade min chef. han gjorde sitt egna vevparti med EXAKT samma mått som org partiet. det enda som skiljde var formen på staken och att han hade andra vevlager/ramlager till veven. han berättade även att allt hänger på vilka varvtal veven är balanserad/riktad/optimerad för, för att få så lite vibrationer som möjligt på lägre varvtal.
    Riktad är inte ett bättre ord för balansering, balansering är fortfarande när du väger kolv, kolvbult osv och borrar eller viktar skivorna för att lägga obalansen på ett varvtal man inte använder så mycket. Det är statisk balansering. Dynamisk balansering är för svårt då man måste ta reda på vinklarna mera som motorn sitter i ramen. Om din chef påstår att riktning och balansering är samma sak tror jag inte att han borde hålla på med tvåtakt. Har du frågat honom varför han ändrade formen på staken kanske?

Men vad vet jag...

jaja men blir trött när folk anklagar mig för att ha fel när jag vet att jag har rätt, och trodde du menade att jag hade fel.
    Efter att ha läst den här tråden så förstår jag mycket väl varför folk anklagar dig för att ha fel.

Behöver jag berätta varför?

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Riktad är inte ett bättre ord för balansering, balansering är fortfarande när du väger kolv, kolvbult osv och borrar eller viktar skivorna för att lägga obalansen på ett varvtal man inte använder så mycket. Det är statisk balansering. Dynamisk balansering är för svårt då man måste ta reda på vinklarna mera som motorn sitter i ramen. Om din chef påstår att riktning och balansering är samma sak tror jag inte att han borde hålla på med tvåtakt. Har du frågat honom varför han ändrade formen på staken kanske?

Men vad vet jag...
    men snälla, tänk för fan!!! han sa inte det och jag har heller inte sagt det. förstår inte hur du tänker, jag sa att han gjorde vevpartiet själv. han har fräst hela vevpartiet själv och pressat skinkorna själv, det enda han inte gjort är lagren.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Efter att ha läst den här tråden så förstår jag mycket väl varför folk anklagar dig för att ha fel.

Behöver jag berätta varför?
    ja, det vore ju smart.
    edit: påstår du att det inte är sant? att lagren inte slits fortare när du varvar högre än vad vevpartiet är gjort för att klara av? och vad kommer vibrationerna ifrån?
    varför blir det mer vibrationer med ett org orört vevparti än med eftermarknadsvev? förklara det.
    Senast redigerat av hyperperry den 2012-06-29 klockan 17:57.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Han gjorde sitt egna vevparti med EXAKT samma mått som org partiet. det enda som skiljde var formen på staken

Där, precis där sa du att han hade ändrat form på staken
    han har inte ändrat form på någon stake. han tillverkade den så. att göra någonting från scratch är inte vad jag kallar att "ändra form".

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Han gjorde sitt egna vevparti med EXAKT samma mått som org partiet. det enda som skiljde var formen på staken

han har inte ändrat form på någon stake. han tillverkade den så. att göra någonting från scratch är inte vad jag kallar att "ändra form".

men snälla, tänk för fan!!! han sa inte det och jag har heller inte sagt det. förstår inte hur du tänker, jag sa att han gjorde vevpartiet själv. han har fräst hela vevpartiet själv och pressat skinkorna själv, det enda han inte gjort är lagren.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Varför skrev du att han ändrade form då?
    skrev jag inte? jag skrev att det enda som skiljde var stakens form.

skrev jag inte? jag skrev att det enda som skiljde var stakens form.
    Äh jag orkar inte ödsla nå mer tid. Du har alltid rätt och jag vet eller kan ingenting. Nöjd?

ja, det vore ju smart.
    Ptja, det kan ju vara för att du har just fel.

I den här tråden framgår det väldigt bra då du inte vet skillnaden mellan ballansering och riktning.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Ptja, det kan ju vara för att du har just fel.

I den här tråden framgår det väldigt bra då du inte vet skillnaden mellan ballansering och riktning.
    kolla min edit. jo, jag vet skillnaden. blandar dock ihop orden när jag skriver lite förhastat. har man varit på jobbet i 10 timmar så är man ganska trött och seg, men jag vet skillnaden. kolla min edit, och säg då om jag har fel eller inte.
    jag skulle ha skrivit riktning istället, men det ordet ploppade inte upp i huvudet just då..
    en till grej. chefen menade just riktning av skinkorna, att rikta dem för att förminska vibrationer. han sa att han inte kör på över 0,023mm skillnad mellan vänster och höger skinka, och ju mindre skillnaden är, desto mindre vibrationer.
    Senast redigerat av hyperperry den 2012-06-29 klockan 18:17.

pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    hyperperry: Har sett alldeles för många tråkiga inlägg från dig. Uppkäftig, irriterad attityd mot ett flertal medlemmar här på forumet.
    Om du inte har tillräckligt med lugn i kroppen för att klara av att diskutera på ett sansat sätt tycker jag du ska sluta med det du gör.
    Jag låser här..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in