Sidan 26 av 28 Första ... 162425262728 Sista
  1. #751

  2. #752
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    sitter och funderar lite på vad jag ska köra med för koppling..
    min kommande setup (tror jag)
    polini 63cc (kanske lite breddad avgasport)
    17 eller 19mm fögge
    malossi högkomp
    avstämd rör(lågvarvigt)
    mjuk am6 reed
    sportluftfilter

    tror ni att kopplingen kommer att slira med hårdare fjädrar, nya lameller och riktig olja? så att man ska skaffa yz80 koppling ist?


  3. #753
    Citat Ursprungligen postat av dalmasss Visa inlägg
    sitter och funderar lite på vad jag ska köra med för koppling..
    min kommande setup (tror jag)
    polini 63cc (kanske lite breddad avgasport)
    17 eller 19mm fögge
    malossi högkomp
    avstämd rör(lågvarvigt)
    mjuk am6 reed
    sportluftfilter

    tror ni att kopplingen kommer att slira med hårdare fjädrar, nya lameller och riktig olja? så att man ska skaffa yz80 koppling ist?
    Jag hade hårdare fjädrar nya lameller o brickor emellan fjädrarna o den slirade ändå, men sen bytte ja till högvarvigt avstämt rör då kom effekten lite efter man växlat o resultat blev inget kopplingsslir Så funkar o göra så om man har högvarvigt rör Eller effekten kommer senare

  4. #754
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    tjenare, har tagit på mig ett jobb att byta cylinder och förgasare på en kompis dt. har monterat ett 43mm cylinderkit samt en 20mm förgasare.
    för det första undrar jag hur alla slangar ska sitta. det sitter ju en anslutning för en smal slang i botten av förgasaren, och en på högra sidan av förgasaren.
    sedan finns det en slanganslutning på insuget, vad ska sitta där? sedan så finns det ju en slang från oljepumpen, vart ska den?
    nu till problemet. det sitter ett 2mm munstycke i den, borrat. från strl 110 till 2mm enligt ägaren och hans far. vid gaspådrag böar den som om den får för lite soppa även fast den får hur mycket soppa som helst. Jag misstänker att den får både för mycket luft och bensin. mopeden är otroligt svårstartad och måste rulla igång den på 3an med choke.luftskruven 1.5 varv ut. några tips?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  5. #755
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Jag hade hårdare fjädrar nya lameller o brickor emellan fjädrarna o den slirade ändå, men sen bytte ja till högvarvigt avstämt rör då kom effekten lite efter man växlat o resultat blev inget kopplingsslir Så funkar o göra så om man har högvarvigt rör Eller effekten kommer senare
    okej, jag vill ju ha vrid så jag ska kanske satsa på en yz80 koppling..
    någon mer som har nå erfarenheter?


  6. #756
    Jag har i sommras airsal 70cc 16mm 15/45 och gjorde kanske ärliga 85 plant men efter ett tag så började den slirra, men vet inte nu när ja har förstärkta kopplings fjädrar. bäst vore ju yz koppling 2 lammeler känns lite klent om man kör trimmat kör på yz koppling

  7. #757
    Jag har i sommras airsal 70cc 16mm 15/45 och gjorde kanske ärliga 85 plant men efter ett tag så började den slirra, men vet inte nu när ja har förstärkta kopplings fjädrar. bäst vore ju yz koppling 2 lammeler känns lite klent om man kör trimmat kör på yz koppling

  8. #758
    Hejj skulle behöva lite hjälp med mitt lyse!

    1 om ja sätter dit en ljusspolle och löder dit kablar?

    2 ska ja dra dom direkt till voltreglatorn? där efter delas kabeln två till fram och bak?

    ge mig tips!

  9. #759
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    hörde precis att malossi toppen förstörde bottendraget ganska duktigt. har nån nå tips på topp för bra botten drag? hur är zundapp supertherm?

    edit:
    sitter och funderar lite på vad jag ska köra med för koppling..
    min kommande setup (tror jag)
    polini 63cc (kanske lite breddad avgasport)
    17 eller 19mm fögge
    malossi högkomp
    avstämd rör(lågvarvigt)
    mjuk am6 reed
    sportluftfilter

    tror ni att kopplingen kommer att slira med hårdare fjädrar, nya lameller och riktig olja? så att man ska skaffa yz80 koppling ist?
    omsvarvad dt korg för tre lameller, nya lameller och hårdare fjädrar. hur mycket greppar det?
    Senast redigerat av dalmasss den 2012-04-03 klockan 22:10.


  10. #760
    någon som vet vad man kan köpa glödlampa till framlampan på en 89,a? skulle testa mäta strömmen idag då la sa lampan upp sitt :/

  11. #761
    Valfri moppeverkstad/affär bör ha eller kunna ta hem lampor. Kan sitta både ba20d och p26s lampor på den moppen.

  12. #762
    det jag vet är att det ska vara 6 volt 15 watt sen vet jag inge mer, ska kolla om det står något mer men tror det är orginal lampan så den är något slitet :p

  13. #763
    Tja , dt går ojämt på tomgång och dör när man lägger i växel och ska köra iväg ? har rensat förgasaren. Tack på förhand !

  14. #764
    hände min, tror det va att den fick för mycket soppa så den surade, kolla det lite

  15. #765
    Nån som vet om ett AM6 insug passar på DT cylindern

  16. #766
    Swooss avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    katrineholm
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Nån som vet om ett AM6 insug passar på DT cylindern
    Gör ett eget i trä slöjden

  17. #767
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Nån som vet om ett AM6 insug passar på DT cylindern
    borde vara lika som med am6 membran, måste fila upp hålen lite!


  18. #768
    okej! tack för tipset!

  19. #769
    Är dt50r svingen och dt50mx svingen lika bred i ramfästet?

  20. #770
    Ge mig en örfil om denna fråga redan ställts. Men undrar i alla fall vad en Yamaha dt50mx har för bensinförbrukning:
    1. Original
    2. Med dragen insugsplugg
    2. Dragen plugg å jamarcol rör
    3. dragen plugg, jamarcolrör och 5,5hk cylle.

    Detta är med original fögget.

    (köpte precis två st sopp dt's för 200kr jag ska bygga ihop till en någon dag så kan inge om dt, bara haft rieju rrx med am6a innan )
    Rieju RRX

  21. #771
    kan ingenting om just lampor o sånt, men när jag köpte min dt sa han jag köpte den av att det var någon spole som hade gått sönder, vet någon vart det går att få tag på en sån?
    Nuvarande mopeder: Crescent 1254 -75 (Defekt) och Yamaha DT50MX
    Tidigare fordon: Fiddy 110cc, Kawasaki KX65 -03, Yamaha YZ80 -87 och en Peugeot Fox

  22. #772
    tjenare! har ett problem med min dt50mx -89
    kan börja med min setup:
    :eurokit 70cc
    :21mm mikuni (ej kopia)
    :drevad 15/39
    Den har alltid gått bra, kunde köra hur mycket som helst utan problem. men nu helt plötsligt när jag körde igår så började den dö på full gas vid alla växlar förutom 1:ans, man kan köra med 1/4 dels gas på ettans men växlar jag så dör den.. Och så har den läckt från överflödsslangen hela natten som sitter på flottörhuset. imorse började jag med att ta isär hela förgasaren, hittade smuts vid flottörnålen, fick bort allt med tryckluft. jag gjorde rent alla munstycken och skruvar och allt med tryckluft, och jag bytte membranet också, efter att jag gjort allt så dör den fortfarande vid full gas. Låter som att den drar tjuvluft, men kan inte hitta nånstans där den drar tjuvluft. om någon vet någon lösning så skulle jag vara tacksam för det! tack på förhand!

  23. #773
    har nästan samma problem...
    fast min går ruskigt bra när man rengjort huvudmunstycket och lite annat fast efter 1-2 timmars körning så börjar den alltid tappa effekt den varvar ur och går men ingen effekt...
    sen efter ett par timmar till går den knappt alls.... på hög som dannevalter skrev....
    så far man hem rengör förgasaren och så börjar allt om igen..

    Obs det har inte varit ett sådant problem förut.
    jag kommer inte ihåg att jag har gjort något märkvärdigt...

    och en sak till är det vanligt att kröken blir varm som F*n stiftet ser bra brunt ut men den blir så varm...
    hade någon typ av slang som anslutning mellan kröken och ljuddämpan den har börjat smälta och droppa gummi/plast....

    Setup 60cc org fögge luhao urpluggad ofc

  24. #774
    Citat Ursprungligen postat av zz00zz Visa inlägg
    har nästan samma problem...
    fast min går ruskigt bra när man rengjort huvudmunstycket och lite annat fast efter 1-2 timmars körning så börjar den alltid tappa effekt den varvar ur och går men ingen effekt...
    sen efter ett par timmar till går den knappt alls.... på hög som dannevalter skrev....
    så far man hem rengör förgasaren och så börjar allt om igen..

    Obs det har inte varit ett sådant problem förut.
    jag kommer inte ihåg att jag har gjort något märkvärdigt...

    och en sak till är det vanligt att kröken blir varm som F*n stiftet ser bra brunt ut men den blir så varm...
    hade någon typ av slang som anslutning mellan kröken och ljuddämpan den har börjat smälta och droppa gummi/plast....

    Setup 60cc org fögge luhao urpluggad ofc
    Bytt förgasare dina problem sitter i den för att den får för lite av både soppa och luft soppa kyler motorn på sitt sätt

  25. #775
    tjenare har ett sportluftfilter jag tänkte montera i morgon, en dt sår ju betydligt mycket snyggare ut utan luftburk och sidokåpor, bara en ren fjäder. motorn är i det stora hela org har en lite filadkolv högkomp grovkrök jag har köpt massa munstyken men jag undrar om det finns någon som har något speciellt knep? själv tror inte jag att en dt vill ha så specielt mycket mera bränsle? vore gött om någon hade någon klok ide!

  26. #776
    Citat Ursprungligen postat av yamahadtmxsport Visa inlägg
    tjenare har ett sportluftfilter jag tänkte montera i morgon, en dt sår ju betydligt mycket snyggare ut utan luftburk och sidokåpor, bara en ren fjäder. motorn är i det stora hela org har en lite filadkolv högkomp grovkrök jag har köpt massa munstyken men jag undrar om det finns någon som har något speciellt knep? själv tror inte jag att en dt vill ha så specielt mycket mera bränsle? vore gött om någon hade någon klok ide!
    förstår inte frågan riktigt det du gör iaf är att stoppa ditt sportluftfiltret och så varvar du ur den typ i 1an, sen kollar du tändstiftet är det vitt eller liknande måste du gå upp i munstycken skulle rekommendera att börjar prova kring 90-95

  27. #777
    Citat Ursprungligen postat av yamahadtmxsport Visa inlägg
    tjenare har ett sportluftfilter jag tänkte montera i morgon, en dt sår ju betydligt mycket snyggare ut utan luftburk och sidokåpor, bara en ren fjäder. motorn är i det stora hela org har en lite filadkolv högkomp grovkrök jag har köpt massa munstyken men jag undrar om det finns någon som har något speciellt knep? själv tror inte jag att en dt vill ha så specielt mycket mera bränsle? vore gött om någon hade någon klok ide!
    När jag bytte till sportluft så skruvade jag bara in luftskruven lite, kanske justerade trottelnålen också, kommer inte ihåg, men bytte aldrig munstycke

  28. #778
    Fick igång DTn efter att den stått sen förra sommarn, riktigt härligt o bra gick den! 80-85 km/h med orörd eurokit och 100kg förare

  29. #779
    Hej!

    Idag köpte jag en Yamaha DT50mx hyfsat skick på den faktiskt lite att göra men helt okej för sitt pris skall piffa till den lite köpa ny skärm och lite sådant. men mopeden är extremt slö för att ha 16mm insug plugg dragen och grovböj den fyrtaktar väldigt mycket antar att det är förstort munstycke i den men vet inte. När jag körde 16mm insug och dreva upp den lite och en grovböj som vi sa på den tiden så gjorde dom mellan 55-60km/h och va hyfsat starka denna gör 45 men minsta motstånd den får så är är det ner på 3an känns väldigt trött faktiskt. Låter väldigt bra i motor men beställde ny kolv och nya packningar till den. Gör det något att fila upp fönstret i kolven har glömt alla knep man hade till dessa moppar.

    Funderar även på att trimma den lite med ny cylinder topp reedventil ny böj men vad skall man ha för cylinder såg att det fanns malossi på 62cc någon som testat denna eller vet ni vad som fungerar bäst på DT?
    När jag körde DT så slira kopplingen när man trimma dom hårt läst lite i tråden och verkar som problemet är kvar. Men vad skulle ni rekommendera för trim till en DT är inte så att jag skall ligga och piska sönder den vill ha den stark och i alla fall 65-70km/h

  30. #780
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Hej!

    Idag köpte jag en Yamaha DT50mx hyfsat skick på den faktiskt lite att göra men helt okej för sitt pris skall piffa till den lite köpa ny skärm och lite sådant. men mopeden är extremt slö för att ha 16mm insug plugg dragen och grovböj den fyrtaktar väldigt mycket antar att det är förstort munstycke i den men vet inte. När jag körde 16mm insug och dreva upp den lite och en grovböj som vi sa på den tiden så gjorde dom mellan 55-60km/h och va hyfsat starka denna gör 45 men minsta motstånd den får så är är det ner på 3an känns väldigt trött faktiskt. Låter väldigt bra i motor men beställde ny kolv och nya packningar till den. Gör det något att fila upp fönstret i kolven har glömt alla knep man hade till dessa moppar.

    Funderar även på att trimma den lite med ny cylinder topp reedventil ny böj men vad skall man ha för cylinder såg att det fanns malossi på 62cc någon som testat denna eller vet ni vad som fungerar bäst på DT?
    När jag körde DT så slira kopplingen när man trimma dom hårt läst lite i tråden och verkar som problemet är kvar. Men vad skulle ni rekommendera för trim till en DT är inte så att jag skall ligga och piska sönder den vill ha den stark och i alla fall 65-70km/h
    hejhej, jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor men jag ska försöka. blöddrar den så får den för mycket soppa, dvs för stort huvudmunstycke. vill du trimma så kan du fila upp fönstren lite. du kan även fila kolvens övre kant, på sidorna mot portarna i cylindern. det blir samma resultat som att höja durationerna i cylindern fast du inte behöver röra cylindern. du kan fila avgasporten lite om du vill också, det kan ge lite effekt. ca 1-2mm åt sidorna och 2-3mm uppåt borde bli lagom.
    gamla yamahas kopplingar är inge vidare. det du kan göra är att montera ett par hårdare kopplingsfjädrar/lägga extra brickor under skruvarna till org fjädrarna, behövs inte så kraftig koppling för så lätt trim. blästra mellanskivorna. ang. cylinder så skulle jag satsa på t.ex malossis eller polinis "70cc", som egentligen bara är 63cc. byt helst förgasaren då också, 20mm blir bra. det jag skrev först, om att fila kolv och avgasport ger effekt om man gör det på rätt sätt, frågan är ju hur mycket pengar du vill spendera
    edit: här har du en guide hur du kan bonnetrimma lite
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...guide-By-Rexxy
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in