1. #1
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87

    Slirande ''race''koppling dt50mx

    Tjena, jag tog och monterade en såkallad ''racekit'' koppling på dtn, andra lameller, annan mellanskiva och hårdare fjädrar!
    Men ändå så slirar den så förbannat!

    Jag vet att jag har gjort ett fel men tror inte att de är det som är felet, jag visste inte att lamellerna ska ligga i olja undernatten så jag montera dom å en gång.
    Nån som har nån ide om vad de kan vara för fel?

    Min ''setup'':
    Eurokit
    17mm
    jamarcol helavägen
    drevad

    Tack på förhand


  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av dalmasss Visa inlägg
    Tjena, jag tog och monterade en såkallad ''racekit'' koppling på dtn, andra lameller, annan mellanskiva och hårdare fjädrar!
    Men ändå så slirar den så förbannat!

    Jag vet att jag har gjort ett fel men tror inte att de är det som är felet, jag visste inte att lamellerna ska ligga i olja undernatten så jag montera dom å en gång.
    Nån som har nån ide om vad de kan vara för fel?

    Min ''setup'':
    Eurokit
    17mm
    jamarcol helavägen
    drevad

    Tack på förhand
    Har du bra olja till lamellerna? Jag har själv funderat på att köpa dessa på Trimmbutiken men kanske inte är någon mening om det inte funkar

  3. #3
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Har du bra olja till lamellerna? Jag har själv funderat på att köpa dessa på Trimmbutiken men kanske inte är någon mening om det inte funkar
    Jag vet inte hur oljan är, jag beställde den som finns på trimbutiken! kanske ska prova att byta... jag tyckte att kitet såg bra ut, mellan skivan var båda ganska grovt och fint ''mönstrad''
    jag ska testa lite olika saker, kan ju vara så enkelt att jag bara har för lite spel påkopplings stången.. Kan meddela dig om jag får det att funka!


  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av dalmasss Visa inlägg
    Jag vet inte hur oljan är, jag beställde den som finns på trimbutiken! kanske ska prova att byta... jag tyckte att kitet såg bra ut, mellan skivan var båda ganska grovt och fint ''mönstrad''
    jag ska testa lite olika saker, kan ju vara så enkelt att jag bara har för lite spel påkopplings stången.. Kan meddela dig om jag får det att funka!
    Ja säg gärna hur det går, jag såg att trimmbutiken hade en special olja från Yamaha som skulle fungera bra ihop med dessa lameller. Så surt att DT inte pallar högre trim för dom går riktigt riktigt fint annars

  5. #5
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Ja säg gärna hur det går, jag såg att trimmbutiken hade en special olja från Yamaha som skulle fungera bra ihop med dessa lameller. Så surt att DT inte pallar högre trim för dom går riktigt riktigt fint annars
    den oljan som jag kör med.. men de kan vara jag som har klantat mig,

    EDIT: var ut och pillade lite nyss, hittade vart man justerar glappet mellan tryckstång och generatorkåpa! Pinsamt att man har åkt dt i snart fyra år och inte vetat att man kunde justera de där..... Menmen, gjorde så att de vart ca 1mm glapp. Stor skillnad 1-2! Hela ettan håller i utan slir, tvåan slirar endast lite.. Trean går väl an att åka på men 4 fyran slirar så fort man kommer in i ''dragläge''

    Ska jag testa att byta olja?
    Senast redigerat av dalmasss den 2012-08-19 klockan 18:33.


  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av dalmasss Visa inlägg
    den oljan som jag kör med.. men de kan vara jag som har klantat mig,

    EDIT: var ut och pillade lite nyss, hittade vart man justerar glappet mellan tryckstång och generatorkåpa! Pinsamt att man har åkt dt i snart fyra år och inte vetat att man kunde justera de där..... Menmen, gjorde så att de vart ca 1mm glapp. Stor skillnad 1-2! Hela ettan håller i utan slir, tvåan slirar endast lite.. Trean går väl an att åka på men 4 fyran slirar så fort man kommer in i ''dragläge''

    Ska jag testa att byta olja?
    Den oljan skall ju va en av de bästa så tror inte du behöver byta olja, justera du glappet på kopplingsarmen eller?

  7. #7
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Den oljan skall ju va en av de bästa så tror inte du behöver byta olja, justera du glappet på kopplingsarmen eller?
    Hur kan du tro att den oljan ska va bland dom bästa? Tvekar inte, är bara nyfiken
    Ja precis, kopplingsarmen.


  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av dalmasss Visa inlägg
    Hur kan du tro att den oljan ska va bland dom bästa? Tvekar inte, är bara nyfiken
    Ja precis, kopplingsarmen.
    Jag maila Trimmbutiken om just denna koppling efter som jag vill köpa lite större mer seriöst trim till min DT då skrev han på Trimmbutiken att denna oljan va just för att minska friktion och för bästa grepp till lamellerna.

  9. #9
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Jag maila Trimmbutiken om just denna koppling efter som jag vill köpa lite större mer seriöst trim till min DT då skrev han på Trimmbutiken att denna oljan va just för att minska friktion och för bästa grepp till lamellerna.
    okej, men man vet ju inte om de bara är försäljar snack


  10. #10
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    fick du kopplingskorgen återdragen ordentligt?

  11. #11
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    fick du kopplingskorgen återdragen ordentligt?
    haha jaa


  12. #12
    När jag va 15 17 år sedan så kom vi på att körde man med mindre olja och nya lameller så slira inte kopplingen absolut inget jag rekommenderar men det funka då det lär tagit stryk som fan på växellådan men då fanns inga race kopplingar eller så. Han köra slut må motorn innan växellådan rasa men inget jag skulle göra idag.

  13. #13
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    När jag va 15 17 år sedan så kom vi på att körde man med mindre olja och nya lameller så slira inte kopplingen absolut inget jag rekommenderar men det funka då det lär tagit stryk som fan på växellådan men då fanns inga race kopplingar eller så. Han köra slut må motorn innan växellådan rasa men inget jag skulle göra idag.
    okejokej, min motor säger nog snart upp sig men de känns lite dumt att stressa på det


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in