-
2010-07-19, 08:45 #661
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
Jag tror inte ett skvatt på att SAAB är uppe i premium klass! å visst du må känna ett flertal som jobbar på SAAB som berättar sin historia. men du borde även se det från den andra sidan. GM har ju nämligen haft ett flertal jobbiga år själva. så om man nu ska berättiga vem som gjort "Fel" borde man även gå till GM å få höra vad dom säger.. vet inte riktigt hur du menar men tycker du att det var elakt gjort av ford att sälja volvo till kina?O.o jag kan faktiskt förstå varför de gjorde det.
vet inte om jag kollade på Fel 9-5:a men den kändes lika tråkig och Enkel som den förra. aningen snyggare design men fortfarande samma gammla tråkiga SAAB
-
2010-07-19, 08:48 #662
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Sweden
- Inlägg
- 51
-
2010-07-19, 08:49 #663
S**b räknas som premiumbil numera ja. och jag tror att dem bara är början av sin bana än in i klassen. Glöm inte att det bara är någon månad sedan dem fick en ny trygg ägare.
GM har alltid varit ett krisföretag tycks det, och t.o.m. i USA kallas chevrolet för skitbilar.
I USA är Chevy som S**b här och Ford som Volvo här, bruksbilar för vanligt folk.
Ge det några år, 20 år i GM:s grepp tar lite tid att skaka av sig. Glöm inte att den nya 9-5 fortfarande är en GM-bil i grunden, tänkt att byggas i Rüsselsheim i Tyskland. och väl medveten om GM.s kvalitetspolicy så tar det tid att skaka av sig deras fallna mantel.Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 08:55.
-
2010-07-19, 08:54 #664
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
jag sa aldrig nått om att bilarna GM gör va bra så det må stämma
Chevrolet e ju ändå mer eller mindre än opel! äh den som lever får se
jag tror ju inte allt för många köper en SAAB för det priset dom begär nu
då håller jag mig hellre till riktiga bilar från den tyska sidan
-
2010-07-19, 08:55 #665
Det är ditt val. men S**b kommer att resa sig och det ordentligt.
Många av dem "Chevrolets" som säljs här är byggda i Korea och japan, en tror jag t.o.m. är byggd i Kina.
och svar ja, jag anser att Geely köpte Volvo enbart för att komma över tekniken i Volvos bilar, och den sortens tekniköverföring till Kina är definitivt ingen hit.
-
2010-07-19, 08:57 #666
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-07-19, 08:59 #667
Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 09:04.
-
2010-07-19, 09:13 #668
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-07-19, 09:31 #669
och så kallar dem toyota för bilarna med den bästa kvaliteten...... hahahahahahaha.
Både Volvo och S**b har verkligen vart förskonade från såna blunderbilar. Alltså innan amerikanska ägarna tog över....
Volvos kvalitetstest var så rigorös att inte ett jävla fel smet förbi. Det är därför så många agmla volvos som överlevt så in i bomben länge. Bilar som var så barnsjukdomsfria att det inte är sant (bortsett från den usla laclen 1974-77). maskinellt går en äldre Volvo till världens ände och tillbaka.
Så är det det definitivt inte med moderna bilar.......Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 09:36.
-
2010-07-19, 10:46 #670
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
Hittade ett random klipp på den http://www.youtube.com/watch?v=LmtrXeFk26M
-
2010-07-19, 11:26 #671
-
2010-07-19, 11:41 #672
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
-
2010-07-19, 12:48 #673
-
2010-07-19, 12:51 #674
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
men lilla du... du låter som en blöj raggare med en 240 A-traktor.. volvo 240 740 940 (som jag antar du tänker på) går såppas länge Pågrund av att det va lättare å göra en bil på den tiden. vi var inte så himla kräsna med vad en bil skulle kunna göra på samma sätt som vi är idag. kolla på tex en B230. motor konstruktionen är ju skit simpel väger en hel del och är rätt så slö. vilket bilmärke som helst hade kunnat göra en sån motor idag. problemet är att en sån motor är på tok för simpel i dagens läge. ingen vill åka omkring i en motor med 116 hästar som dricker cirka 1 liter milen.
Sen att volvo inte lät nått smita förbi märkte kan ju inte stämma. volvo 740 16v var ju ett skämt i hålbarhet. jävla piss motor. samma med renaults diesel sexa som satt i 9-serien så det där är skit snack. volvo lyckades göra en hel rad motorer. men så var dom ju väldigt simpla och dom drack en hel del bränsle
Toyota gör en del fina bilar. tro det eller ej. visst dom över driver ju en hel del men dom gör fan inte dåliga bilar.
att moderna bilar inte går lika långt som en gammal volvo som du utrycker dig är pågrand av att mäniskor kräver mer. jag hade iallafall inte gått å köpt en 740. även om dom såldes nya.
-
2010-07-19, 13:05 #675
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
Tänkte också på det, störde mig grymt mycket. Han är väl van vid sin saab
Eller hur, bilarna förr hade inga krav, ingen teknik som va tvungen att finnas i bilarna, idag hade ju inte en jävel köpt en sådan bil ?
Idag måste bilarna vara utrustade med allt från SRS-system till diskmaskin, och det kanske hämmar den allmänna kvalitén i många fall.
-
2010-07-19, 13:11 #676
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-07-19, 13:24 #677
jag är ingen blöjis, men visst, det var betydligt enklare teknik allmänt, men å andra sidan kan man laga det sjhälv utan att anlita verkstäder jämnt för minsta lilla.
Sedan var det VOLKSWAGENS sexa som satt i, och svar ja, den höll inte måttet alla gånger, men å andra sidan, dem som höll sköttes också med oljebyten, mm
En välskött B230 drar inte över 0,75. Dessutom gav dem 131hk redan på 80-talet 116 hk försvann redan 1986. den sista förgasar-Volvon. allt därefter är med insprutning(/och med turbo i vissa modeller. ja vist dem väger men jag föredrar en bil jag kan laga själv före ett elektroniskt monster man knappt vågar öppna huven på.
16v höll men sköttes inte kamkedjan så blev det en rejäl smäll. vilket ofta skickade dem på skroten. Ägarslarv oftast.
Volvos tester var så brutala att det saknade motstycke i bilvärlden, t.ex. spetta plattan i botten från GBG ner till Italien tur och retur, full pelle hela vägen, i hopp att nåt skulle rasa. Känner folk som körde dem där resorna, och de sa att det var mycket sällan nåt gav upp. rekordet för en B18/B20 är visst drygt 650000 mil nåt idag. Och den bilen har fortfarande exakt samma motor i bilen, bara skött service på den. Slå det med en modern bil. Det som tarslut på moderna bilar är elektroniken, och en modern bil har så mycket datakapacitet att den PC:n jag sitter vid känns stenåldern. och oftast korskopplade, så pajar en styrdator, så klappar en hel del annat åt helvete med på köpet. och då kostar det flis
En Volvo från 70-80 talet är som en pansarvagn jämfört med moderna bilar. Dessutom så byggdes dem för att hålla länge, inte som idag, håller bilen 10 år utan att det blir svindyra reparationer så är det bra. En Volvo håller i 25 år+ om man håller rosten i shack, vilket tog död på betydligt fler bilar än Volvo på den tiden, japsarna var ökända för det.
och jag räknar inte 900-serien som riktiga Volvos längre, då hade förfallet redan börjat, och blev etter värre med 800-serien, och V o S-serierna skall vi inte tala om. och sådana kommer aldrig i min ägo, någonsin.
men det var bilar utan egentliga fel, mer utprovade bilar fanns knappt.
Blir det Volvo så blir det inte nyare än typ 1991......
Men iframtiden skall jag bli en så kallad "bilsanerare", köper gamla skrällen som har nån månad bess kvar och skrotar dem till våren när jag inte behöver bil under sommarperioden. För att göra samma grej nästa vintern igen. Då slipper man bilkostnader sommartid och slipper se på nåt rostigt skrälle på gårdsplan sommartid.Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 13:29.
-
2010-07-19, 13:34 #678
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
Hade bara tid att prata med han i nån minut tyvärr därför jag inte fråga..
Har läst lite om bilen och den verkar ju va riktigt grym precis som du sägerSen om det är en bra förstabil eller inte är en annan historia.
Ska åka o kolla på den i vilket fall, är det en fin bil så är det fortfarande billigt. Kanske rent av kan tjäna pengar på att köpa den
-
2010-07-19, 14:25 #679
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
såvitt jag vet så höll in 16 ventilaren alls. är ingen volvo fantast men min kompis sysslar massvis med volvo och det han har haft problem med när man kört lite hårt med dom är vevlager bank. inte så konstigt iförsej eftersom att det är en b230 med 16v topp.
å sen det mekaniska sprutet var la ingen gud precis. visst det gick alltid men det gick nästan ALDRIG som det ska göra. hackar å har sig som en idiot. en B230 drar runt litern. det vet jag med erfarnhet av alla dom jag åkt med i. känner ett dussin som räknat ut å dom liggar strax på litern. det är ingen snål maskin så är det bara. 131 hästaren fanns ja. det var väll den med det mekaniska sprutet om jag inte har helt fel? när dom därimot bytte till elektroniskt sprut så sjönk effekten till 116hk.
elektroniken failar efter ett tag ja. men den är nödvändig i dagens läge för jag tror inte en sekund på att allt för många idag åker å köper en bil som är konstruerad som en volvo 740. finns säkert några gammla som bara vill ha en fungerande bil men en bil som volvo 740 hade nog inte sålts så bra i dagens läge det är bara att inse.
felet med volov är att dom gjorde den tråkigaste traktorn någonsin tycker jag. visst biler går å funkar men det finns 0 körglädje kvar. men det är ju bara min åsikt
ja köpa en bil å skrota efter några månader kan man ju göramen det är nog inget man tjänar på tror jag. det är isåfall om man hittar riktiga kap hela tiden.
-
2010-07-19, 15:00 #680
Det är det jag menar, M635 fanns enbart sista modellåret. Alla versioner innan hette helt enkelt 628/635 Csi och har ingenting ihop med M-bilarna alls. Likadant med M535, helt annan bil jämfört med de "vanliga" versionerna. Lite som att slänga M3-märke på en Bmw 328.
Finns däremot en Csi som i regpappret var en M och det är 850 Csi. I regpappret för dem här hemma står det Bmw M8 på samtliga.
Behöver inte bli sämre bara för att länder borta i öst köper upp märken.
Såväl Lotus som Jaguar blev tusen gånger bättre utav det. Många trodde att själen i Lamborghini skulle dö av att märket såldes till Volkswagen men det blev tvärtom, helt plötsligt fick bilarna kvalitet och kunde brukas ordentligt utan att vara rädd för ras.
När Rolls Royce såldes till BMW fick märket ett riktigt uppåtlyft vilket även Bentley fick då VW köpte bolaget. En försäljning kan därmed vara väldigt nyttig för att bolag som är föråldrat.
Saab satte sig själva i förlust från början och GM gick in med pengar. Utan dem hade Saab lagts ner redan 1990, för redan då hade de problem med att få fram nya modeller då deras utveckling kostade extremt med pengar.
Och du tror inte Saab köptes upp på grund utav tekniken och pengarna som Spyker vill åt?
Det du missar är att Chevrolet Europa och Chevrolet US är två olika divisioner. Här hemma är det Chevrolet Europa som agerar samt sidimporterar bilar från Chevrolet US. Chevrolet Europa riktar in sig på mindre bilar (vars namn tidigare var Daewoo). Största anledningen till att de heter Chevrolet har med badging att göra, blir mindre kostnader att marknadsföra ett märke än fler andra.
Saab 9000 fanns innan GM kom in och det om något var en riktig blunder. Saab-Lancia 500 var även det värdelöst. Volvo hade sin 340/360, 440/460/480 samt även S40-serien. Samtliga versioner var mindre lyckade sett till hållbarhet.
Då Ford klev in började en teknisk utveckling ske och produktionen av bilarna blev även billigare då bottenplattor från Ford Europa (även det skiljt från Ford US) användes.
Våran V70N har än så länge körts i Mellanöstern ute i öknen, runt i Istanbul, runt på sönderbombade vägar i Irak, flertalet Europaresor ner till sydspetsen vid Malaga och flera andra resor och har hållt ihop riktigt bra. Däremot kommer man inte ifrån att detaljkänslan och upplevelsen är bättre i de tyska kusinerna.
Grejen är den att teknik alltid utvecklas med tiden. Firmabilen jag hade (Bww 750 med V12 á la 326 hkr) hade likvärdig förbrukning med en Volvo 740 GL. På landsväg låg jag kring 0,9 liter/milen utan större problem.
-
2010-07-19, 15:07 #681
Elektroniskt sprut på alla Vlvo efter 1986. 116 hk var med katt under golvet (B230F), i stort sett alla bilar runt 88-89 tappade så in i helske med kusar runt dem åren.
har en '87 med katt, en med B230F/M90 och den drar runt 0,75L/mil på landsväg.
Volvo 740 0ch 240 är jävligt populära än och kommer så att vara bra länge till. bättre dragbilar för t.ex. husvagn, eller annat släp finns fan inte, och en 745:a slukar så mycket bagage så det nästan är löjligt. så dem är inte svårsålda.
och Volvos Turbos håller sanslöst bra priser än. Du får ge 75000+ för en 245 turbo idag om du hittar nån i originalskick. 35000 i snitt för en original, inte blöjraggarombyggd 700-serie turbo i bra skick.
900-turbos är om än inte ännu dyrare av nån konstig anledning.
Mich:
"Finns däremot en Csi som i regpappret var en M och det är 850 Csi. I regpappret för dem här hemma står det Bmw M8 på samtliga.
Behöver inte bli sämre bara för att länder borta i öst köper upp märken.
Såväl Lotus som Jaguar blev tusen gånger bättre utav det. Många trodde att själen i Lamborghini skulle dö av att märket såldes till Volkswagen men det blev tvärtom, helt plötsligt fick bilarna kvalitet och kunde brukas ordentligt utan att vara rädd för ras.
När Rolls Royce såldes till BMW fick märket ett riktigt uppåtlyft vilket även Bentley fick då VW köpte bolaget. En försäljning kan därmed vara väldigt nyttig för att bolag som är föråldrat.
Saab satte sig själva i förlust från början och GM gick in med pengar. Utan dem hade Saab lagts ner redan 1990, för redan då hade de problem med att få fram nya modeller då deras utveckling kostade extremt med pengar.
Och du tror inte Saab köptes upp på grund utav tekniken och pengarna som Spyker vill åt?
Det du missar är att Chevrolet Europa och Chevrolet US är två olika divisioner. Här hemma är det Chevrolet Europa som agerar samt sidimporterar bilar från Chevrolet US. Chevrolet Europa riktar in sig på mindre bilar (vars namn tidigare var Daewoo). Största anledningen till att de heter Chevrolet har med badging att göra, blir mindre kostnader att marknadsföra ett märke än fler andra.
Saab 9000 fanns innan GM kom in och det om något var en riktig blunder. Saab-Lancia 500 var även det värdelöst. Volvo hade sin 340/360, 440/460/480 samt även S40-serien. Samtliga versioner var mindre lyckade sett till hållbarhet.
Då Ford klev in började en teknisk utveckling ske och produktionen av bilarna blev även billigare då bottenplattor från Ford Europa (även det skiljt från Ford US) användes.
Våran V70N har än så länge körts i Mellanöstern ute i öknen, runt i Istanbul, runt på sönderbombade vägar i Irak, flertalet Europaresor ner till sydspetsen vid Malaga och flera andra resor och har hållt ihop riktigt bra. Däremot kommer man inte ifrån att detaljkänslan och upplevelsen är bättre i de tyska kusinerna.
Grejen är den att teknik alltid utvecklas med tiden. Firmabilen jag hade (Bww 750 med V12 á la 326 hkr) hade likvärdig förbrukning med en Volvo 740 GL. På landsväg låg jag kring 0,9 liter/milen utan större problem."
först det med Kinesikt ägande.
Inom 5 år är Volvo i Sverige ett minne blott. hade hellre sett ett svenskt konsortium ta över Volvo.
Sedan 340/360 och 440/480 samt S/V40 = Holländskt jävla skit, dem ser jag inte som Volvobilar.
hade vart bättre att S**B då dött än GM tog över med facit på hand.
Hur som helt så spottar jag åt allt vad GM-bilar heter numera. Åker inte ens i såna. jag vägrar.
och Ford, nja, då skall det vara typ 30 år gammalt och veteranklassat.Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 15:19.
-
2010-07-19, 15:20 #682
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
först det med Kinesikt ägande.
Inom 5 år är Volvo i Sverige ett minne blott. hade hellre sett ett svenskt konsortium ta över Volvo.
Sedan 340/360 och 440/480 samt S/V40 = Holländskt jävla skit, dem ser jag inte som Volvobilar.
hade vart bättre att S**B då dött än GM tog över med facit på hand.
Hur som helt så spottar jag åt allt vad GM-bilar heter numera. Åker inte ens i såna. jag vägrar.
och Ford, nja, då skall det vara typ 30 år gammalt och veteranklassat.[/QUOTE]
Det är ju ett jävla överpris på 740 turbo, man får fan ge 10 000 för en vettig. Tycker inte dom är värda det, folk slänger ändå ner en FK motor i dom.
-
2010-07-19, 15:20 #683
-
2010-07-19, 15:23 #684
Jag får kolla mitt regbevis här. har ju den motorn i bilen jag skall sälja bort ur mitt liv. 83 Kw Din.
Skitsamma egentligen, den skall bort likförbannat. Egentligen ville jag helst skrota volvon men då fick min gubbe ett frispel. han sa att "Du är fan sjuk i huvudet om du skrotar en bil som inte ens har gått 20000 mil!", så jagbyter bort fanstyget mot nåt annat, som man har mer nytta av.
Prokid:
Dessutom är 740/760 TIC dyra som helvete att försäkra.Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 15:44.
-
2010-07-19, 17:12 #685
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Det där med att Volvos sketna gamla B23 går till världens ände och tillbaka har endast med att den har väldigt lågt effektuttag samt 8v. Och har då även en förbrukning därefter.
Det är skillnaden mot nyare motorer, då dom har högre effektuttag på mindre volym, för att få bättre förbrukning högre verkningsgrad. och Jag ser även Volvofemman som en lika värdelös motor som gamla B23.
-
2010-07-19, 17:18 #686
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
ska byta motor i e30in nu från en m20b20 från 87 utan kat
nya motorn är en m20b25 med kat,
vad behövs göras ? att bara plocka bort katen kommer ju göra så motorn går dåligt ? måste jag lämna in databoxen på en chippning eller något för att få rätt på de eller hur ska jag göra ?tipps och idéer ?
-
2010-07-19, 17:57 #687
B23:an är en slitvarg, och man har tagit ut 1150 hk ur den så den lär tåla stryk. Volvos femma är en maskin jag inte kan förlika mig med, lilknar nåt jävla VW-skit utåt sett. och låter son en trimmad symaskin. Fy fan.
Hur som helst så kommer jag inte ha en sån i alla fall. finns en i huset redan, i gubbens förbannade V70N 2,4-00 (inreggad -00 i tyskland), själv skall jag leta fram den sunkigaste bilskrälle jag kan hitta.
Det skall göra ont i ögonen att titta på fanskapet. Sedan får vi se vad det blir, sunkig japsjävel eller vad det nu blir, den kommer typ bara ändå att leva max sex mån efter jag köpt den, innan den står på skroten.
Kolla så inte SBP kräver jamare på den. deta kan göra att du slipper maffiaskatter in till Fjoll-åtta stan, mm.Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 18:03.
-
2010-07-19, 18:59 #688
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
-
2010-07-19, 19:18 #689
Hört kolfiber-PV:ns B23:a? 1150 hk rödblock skickar iväg PV:n på 7 sek på 402 m
http://www.youtube.com/watch?v=1zyDgepdRDY
Detta är musik.
-
2010-07-19, 19:21 #690
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121