Sidan 24 av 400 Första ... 1422232425263474124 ... Sista
  1. #691

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av prokid Visa inlägg
    Volvofemman behöver inte änns trimmas för att låta gött, tror fan att en 4:a på över 1000 häst låter gött.

    Men en volvo femma med annat avgas låter fan bättre än en volvo fyra på 400 hk.
    men 1150 hk ur 2,3 liter bär respekt med sig.

  2. #692
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    men 1150 hk ur 2,3 liter bär respekt med sig.
    så bara för att man får ut mykcet effekt ur en motor så tål den mycket och är trimvänlig?:S när man snackar dessa effektuttag så är det ingen märkes motor längre. utan allt är utbytt mot eftermarknads delar. du resonerar väldigt dåligt om du anser att en motor tål mer bara för att nån lyckats trimma den väldigt mycket och det finns faktiskt fler bilar som håller lika länge som volvo. dessa motorer har samma princip som volvos. Enkelt konstruerade och låg effekt och "över"dimensionerad motor.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  3. #693
    Påtal om 1000 hk bilar: Såg denna på garaget igår
    http://www.garaget.org/?car=58795
    Volvo D5 block från en -03a
    www.Earpill.com - addictive music

  4. #694
    Citat Ursprungligen postat av Henkaboy Visa inlägg
    Påtal om 1000 hk bilar: Såg denna på garaget igår
    http://www.garaget.org/?car=58795
    Volvo D5 block från en -03a
    lär nog röra på sig!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  5. #695
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Kolla så inte SBP kräver jamare på den. deta kan göra att du slipper maffiaskatter in till Fjoll-åtta stan, mm.

    tanken är att jag ska byta motor och få det att se original ut på min bil ( motorerna ser likadana ut utanpå förutom kissen och lambda ) och dom delarna som inte är lika ska då alltså bort, utan att motorn ska börja gå dåligt.

    köra upp till sthlm med den bilen kommer jag aldrig ha råd med , på en helg ligger jag på 2,5 liter milen ungefär med den lilla motorn när jag körde den innan, normal körning är de fan svårt och ligga under 1 liter milen ( klart de går, men jag kan fan inte köra så, de funkar fan inte )

    så vad behövs göras för att plocka bort lambda och katt ?

  6. #696

  7. #697
    Sjukt rolig Top Gear idag, länge sen jag skrattade så mycket!

  8. #698

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    så bara för att man får ut mykcet effekt ur en motor så tål den mycket och är trimvänlig?:S när man snackar dessa effektuttag så är det ingen märkes motor längre. utan allt är utbytt mot eftermarknads delar. du resonerar väldigt dåligt om du anser att en motor tål mer bara för att nån lyckats trimma den väldigt mycket och det finns faktiskt fler bilar som håller lika länge som volvo. dessa motorer har samma princip som volvos. Enkelt konstruerade och låg effekt och "över"dimensionerad motor.
    Tja, Blue Flame (chevys raka gamla sexa) Cryslers d:o, liksom Fords, dem höll i evinnerliga tider. för att inte tala om Mercedes 300D..... finns några såna evighetsmaskiner som aldrig tyck ta slut.
    The Motorist skrev om Volvos B18B en ganska bra sammanfattning: simply indestructible. i ett test därdem testade en 144S-68.

    Riejukillen:
    Där har nog många V8:or bra svårt att hänga med.... 4,51 på 1/8 mile är rejält snabbt.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 22:12.

  9. #699
    Haha roligt att läsa alla postiva och negativa åsikter om hisinge-traktorerna, lika kass koll på båda sidorna.

    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    volvo 740 16v var ju ett skämt i hålbarhet. jävla piss motor. samma med renaults diesel sexa som satt i 9-serien så det där är skit snack. volvo lyckades göra en hel rad motorer. men så var dom ju väldigt simpla och dom drack en hel del bränsle
    Var är det för fel på 16v motorn? Delar samma bottendel som b230, enda skillnaden är att 16v motorn har balansaxlar. Där i lite problemet ligger, remmarna som driver balansaxlarna ska bytas samtidigt som kamremmen byts, detta har fuskats det lite med tydligen. Går den remmen drar den med sig kamremmen och voila ventilerna sätter sig fint i kolvarna.

    Nån renault dieselsexa finns inte...

    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    såvitt jag vet så höll in 16 ventilaren alls. är ingen volvo fantast men min kompis sysslar massvis med volvo och det han har haft problem med när man kört lite hårt med dom är vevlager bank. inte så konstigt iförsej eftersom att det är en b230 med 16v topp.
    Din kompis har bra koll märker jag.

    Citat Ursprungligen postat av prokid Visa inlägg
    Det är ju ett jävla överpris på 740 turbo, man får fan ge 10 000 för en vettig. Tycker inte dom är värda det, folk slänger ändå ner en FK motor i dom.
    Är 10 000kr så dyrt för en bakhjulsdriven turbobil?

    Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Det där med att Volvos sketna gamla B23 går till världens ände och tillbaka har endast med att den har väldigt lågt effektuttag samt 8v. Och har då även en förbrukning därefter.
    Det är skillnaden mot nyare motorer, då dom har högre effektuttag på mindre volym, för att få bättre förbrukning högre verkningsgrad. och Jag ser även Volvofemman som en lika värdelös motor som gamla B23.
    Spruten som sitter på dessa motorer är nog största anledningen att de går såpass dyrt.

    Men hur de lyckats få varenda ny bensinvolvo att fortfarande dra bensin som en 80tals volvo är jag lite impad över. Kafferast hela dagarna eller?

    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    B23:an är en slitvarg, och man har tagit ut 1150 hk ur den så den lär tåla stryk. Volvos femma är en maskin jag inte kan förlika mig med, lilknar nåt jävla VW-skit utåt sett. och låter son en trimmad symaskin. Fy fan.

    Hur som helst så kommer jag inte ha en sån i alla fall. finns en i huset redan, i gubbens förbannade V70N 2,4-00 (inreggad -00 i tyskland), själv skall jag leta fram den sunkigaste bilskrälle jag kan hitta.
    Det skall göra ont i ögonen att titta på fanskapet. Sedan får vi se vad det blir, sunkig japsjävel eller vad det nu blir, den kommer typ bara ändå att leva max sex mån efter jag köpt den, innan den står på skroten.


    Kolla så inte SBP kräver jamare på den. deta kan göra att du slipper maffiaskatter in till Fjoll-åtta stan, mm.
    Lite fel att jämföra med en "1150hk metanol maskin"? Då denna förmodligen inte har en del kvar som inte är ombyggt eller utbytt.

  10. #700

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Haha roligt att läsa alla postiva och negativa åsikter om hisinge-traktorerna, lika kass koll på båda sidorna.



    Var är det för fel på 16v motorn? Delar samma bottendel som b230, enda skillnaden är att 16v motorn har balansaxlar. Där i lite problemet ligger, remmarna som driver balansaxlarna ska bytas samtidigt som kamremmen byts, detta har fuskats det lite med tydligen. Går den remmen drar den med sig kamremmen och voila ventilerna sätter sig fint i kolvarna.

    Nån renault dieselsexa finns inte...



    Din kompis har bra koll märker jag.



    Är 10 000kr så dyrt för en bakhjulsdriven turbobil?



    Spruten som sitter på dessa motorer är nog största anledningen att de går såpass dyrt.

    Men hur de lyckats få varenda ny bensinvolvo att fortfarande dra bensin som en 80tals volvo är jag lite impad över. Kafferast hela dagarna eller?



    Lite fel att jämföra med en "1150hk metanol maskin"? Då denna förmodligen inte har en del kvar som inte är ombyggt eller utbytt.
    Det som satt i tidiga Dieslar (240 samt 740/760) var samma diesel som i LT31.an (vissa var TD dessutom, och var rejält starka), Sedan byggde Volvo en helt egen Dieselmotor som visade sig vara grymt bra och används än i Volvos nya modeller.

    folkamotorn, elle som den hette i Volvovärlden, D24, var en nja, halvbra konstruktion och en ren nödlösning då folk skrek efter Volvodieslar och att Volvo tog genvägen över VW för att få fram motorer på kort varsel.

    Nja, men 600 häst på gatan på handelsbensin har förekomit och förekommer, med vanliga delar i snurrorna.

    man får som dagt vara beredd att pynta upp 75K+ om man skall ha tag på en original 245 Turbo numera.
    och 35K+ för fina 740/760 TIC.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-19 klockan 22:42.

  11. #701

  12. #702

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Skulle inte ens vilja köpa den...... Inte om jag så fick den betald.

  13. #703
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Är 10 000kr så dyrt för en bakhjulsdriven turbobil?
    Med tanke på att det är en 740 med turbo, så ja. Skiter i det sentimentala värdet.

    Jag gav 5000 för min Tic 86:a. Tycker jag va för mycket.


    Dom borde inte kosta dubbelt så mycket som en vanlig 740 tycker jag...
    Senast redigerat av prokid den 2010-07-20 klockan 00:02.

  14. #704
    ingen som pysslar med v70 01-?

  15. #705

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599





  16. #706
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Skulle inte ens vilja köpa den...... Inte om jag så fick den betald.
    Qué Pasa ?

  17. #707
    Du MÅSTE ha styrbox samt LMM från en 325! Annars kommer du rasa motorn. Problemet är att du har K-Jetronic i din bil medans 325 hade Motronic, två helt olika styrsystem. Kabelhärva, styrbox samt LMM behövs med andra ord. Sedan måste du ha lambdafäste i ditt rör då Motronic kräver lambdasignal för att fungera.

    folkamotorn, elle som den hette i Volvovärlden, D24, var en nja, halvbra konstruktion och en ren nödlösning då folk skrek efter Volvodieslar och att Volvo tog genvägen över VW för att få fram motorer på kort varsel.
    Nej, efter dieselsexan köpte Volvo in motorerna från Audi, deras dieselfemmor fanns ett bra tag innan Volvo tog sig i kragen och utvecklade egna dieselmaskiner.

    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Sätt tillbaka så mycket originaldelar du kan är mitt tips. BMW är inte det lättaste att bli av med i dagens läge.

  18. #708

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Du MÅSTE ha styrbox samt LMM från en 325! Annars kommer du rasa motorn. Problemet är att du har K-Jetronic i din bil medans 325 hade Motronic, två helt olika styrsystem. Kabelhärva, styrbox samt LMM behövs med andra ord. Sedan måste du ha lambdafäste i ditt rör då Motronic kräver lambdasignal för att fungera.



    Nej, efter dieselsexan köpte Volvo in motorerna från Audi, deras dieselfemmor fanns ett bra tag innan Volvo tog sig i kragen och utvecklade egna dieselmaskiner.



    Sätt tillbaka så mycket originaldelar du kan är mitt tips. BMW är inte det lättaste att bli av med i dagens läge.
    VW o audi=VAG...
    Hur som helst så tog det ett tag innan volvo vaknade till. Numera är ju varannan volvo en diesel...

    Citat Ursprungligen postat av prokid Visa inlägg
    Med tanke på att det är en 740 med turbo, så ja. Skiter i det sentimentala värdet.

    Jag gav 5000 för min Tic 86:a. Tycker jag va för mycket.


    Dom borde inte kosta dubbelt så mycket som en vanlig 740 tycker jag...
    Med tanke på hur få som gjordes och det dem stod för, så är dem snarare för billiga egentligen, om man köper en orörd originalbil.

    Säkert över 90% som är söndertrimmade och sönderbyggda av finniga 18-åringar som inte har vett att sköta grejerna.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-20 klockan 05:50.

  19. #709
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Sätt tillbaka så mycket originaldelar du kan är mitt tips. BMW är inte det lättaste att bli av med i dagens läge.
    Det äger jag inga.

    Sen är det iprincip bara M3-paketet som inte är original.

  20. #710
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Det som satt i tidiga Dieslar (240 samt 740/760) var samma diesel som i LT31.an (vissa var TD dessutom, och var rejält starka), Sedan byggde Volvo en helt egen Dieselmotor som visade sig vara grymt bra och används än i Volvos nya modeller.

    folkamotorn, elle som den hette i Volvovärlden, D24, var en nja, halvbra konstruktion och en ren nödlösning då folk skrek efter Volvodieslar och att Volvo tog genvägen över VW för att få fram motorer på kort varsel.

    Nja, men 600 häst på gatan på handelsbensin har förekomit och förekommer, med vanliga delar i snurrorna.

    man får som dagt vara beredd att pynta upp 75K+ om man skall ha tag på en original 245 Turbo numera.
    och 35K+ för fina 740/760 TIC.
    Hehe jo d24an är lite tråkig motor, lider av div barnsjukdomar som aldrig åtgärdades. Motorkonstruktion från 70 talet som användes ända in på 90 talet i Volvos.

    Men jodå b23-b230 är fina att trimma om man satsar på rätt motor. Orignalkolvar och stakar går att använda upp till 400hk om man vågar. Jag balla dock ur och körde på h-profil istället.

    Citat Ursprungligen postat av prokid Visa inlägg
    Med tanke på att det är en 740 med turbo, så ja. Skiter i det sentimentala värdet.

    Jag gav 5000 för min Tic 86:a. Tycker jag va för mycket.

    Dom borde inte kosta dubbelt så mycket som en vanlig 740 tycker jag...
    Tillgång efterfrågan? Jag har svårt att tro att du ens hittar en i bra skick för 10 000.

    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    ingen som pysslar med v70 01-?
    Tråkiga bilar!

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nej, efter dieselsexan köpte Volvo in motorerna från Audi, deras dieselfemmor fanns ett bra tag innan Volvo tog sig i kragen och utvecklade egna dieselmaskiner.
    Jo den användes väl redan i 850 ändå upp till första årsmodellen av V70N. Men när volvo gjorde sin första dieselmotor lyckades de ju jävligt bra.

    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Säkert över 90% som är söndertrimmade och sönderbyggda av finniga 18-åringar som inte har vett att sköta grejerna.
    Öppen dump och pysventil så är man kungen runt torggrillen..

    Tyvärr är de flesta rätt förstörda idag ja, hitta en originalbil så får man leta länge. Ännu värre är det med 240. Minns inte när jag såg en orörd senast.

  21. #711

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Hehe jo d24an är lite tråkig motor, lider av div barnsjukdomar som aldrig åtgärdades. Motorkonstruktion från 70 talet som användes ända in på 90 talet i Volvos.

    Men jodå b23-b230 är fina att trimma om man satsar på rätt motor. Orignalkolvar och stakar går att använda upp till 400hk om man vågar. Jag balla dock ur och körde på h-profil istället.



    Tillgång efterfrågan? Jag har svårt att tro att du ens hittar en i bra skick för 10 000.



    Tråkiga bilar!



    Jo den användes väl redan i 850 ändå upp till första årsmodellen av V70N. Men när volvo gjorde sin första dieselmotor lyckades de ju jävligt bra.



    Öppen dump och pysventil så är man kungen runt torggrillen..

    Tyvärr är de flesta rätt förstörda idag ja, hitta en originalbil så får man leta länge. Ännu värre är det med 240. Minns inte när jag såg en orörd senast.
    Jag letade efter en 85-87 740/760 TIC i originalskick för ett par år sedan, jag fick kontakt med över 100 bilar, men inte en enda orörd originalbil, det mesta var bilar som hade krävt 100-tals arbetstimmar att kunna återställas till original, och ofta totalt sönderkörda.
    Vänta några år och dem kommer att bli överdjävligt dyra att köpa. Det är idag ennärmast kultbil och kommande klassiker.
    blir som med Volvo p1800ES. Man får rynta upp över 150000 kr om man skall få en fin originalbil, i Tyskland och Europa kostar dem över 250000 kr i svenska pengar.

    samma prisstegring kommer TIC att få inom bara några år. den som tänkt skaffa sig en fin TIC får allt skynda sig nu och köpa en och vårda väl, för dem kommer att som sagt troligen bli förbannat dyra i framtiden.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-20 klockan 15:32.

  22. #712
    Bakhjulsdriven bil för runt 15k. Vad hade ni valt? kom gärna med förslag!

  23. #713
    Citat Ursprungligen postat av MartIN^ Visa inlägg
    Bakhjulsdriven bil för runt 15k. Vad hade ni valt? kom gärna med förslag!
    behov av mycke effekt? jag hade dock satsat på en fin BMW i vilket fall
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  24. #714
    Igentligen inte.. har kollat på typ bmw 520 men dom e ju dyra i allt vad försäkring o delar osv..

    Har även kikat runt på typ 945 LTT och andra volvosar.. hur håller dom?

  25. #715
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Jag letade efter en 85-87 740/760 TIC i originalskick för ett par år sedan, jag fick kontakt med över 100 bilar, men inte en enda orörd originalbil, det mesta var bilar som hade krävt 100-tals arbetstimmar att kunna återställas till original, och ofta totalt sönderkörda.
    Vänta några år och dem kommer att bli överdjävligt dyra att köpa. Det är idag ennärmast kultbil och kommande klassiker.
    blir som med Volvo p1800ES. Man får rynta upp över 150000 kr om man skall få en fin originalbil, i Tyskland och Europa kostar dem över 250000 kr i svenska pengar.

    samma prisstegring kommer TIC att få inom bara några år. den som tänkt skaffa sig en fin TIC får allt skynda sig nu och köpa en och vårda väl, för dem kommer att som sagt troligen bli förbannat dyra i framtiden.
    Haha du kan få köpa min om du vill, en 86:a, ej galvad kaross = rostig.
    Ej skruvad med i motorrum.
    Turbo = förmodligen aldrig bytt.
    AC'n funkar.
    Helt original, förutom att jag har bytt ut sista dämparn. Har kvar originalet så det är bara att skruva på, varför man nu skulle vilja det.

    Seriöst, hade aldrig köpt en Tic för över 10 000, oavsett skick.

    Finns bra mycket intressantare "samlarbilar" som jag skulle vilja lägga nävarna på.

  26. #716
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Du MÅSTE ha styrbox samt LMM från en 325! Annars kommer du rasa motorn. Problemet är att du har K-Jetronic i din bil medans 325 hade Motronic, två helt olika styrsystem. Kabelhärva, styrbox samt LMM behövs med andra ord. Sedan måste du ha lambdafäste i ditt rör då Motronic kräver lambdasignal för att fungera.
    vilken tur jag köpte en så gott som komplett 325a då så jag kan plocka vad jag behöver istället för bara en motor på en skrot som de först var tanken att jag skulle göra.

    så de jag behöver flytta över förutom själva motorn är LMM och styrbox och lambda, sitter de en före och en efter katten på nya e30 ? eller bara en före ? menar så om jag kan köra utan kat utan att motorn ska behöva gå skit, eller ska jag ha katten på ändå för att få okej avgasvärde på besiktningen ( fast min är en 87a och har lägre krav )

    styrboxen, passar den rätt i eller behöver jag pilla med massa kontakter och så eller den bara byts ut direkt ?


    projekt på liknande vad jag ska göra skulle jag gärna vilja se så jag får en bild över hur det hela ska se ut länka gärna om någon vet

  27. #717
    Citat Ursprungligen postat av MartIN^ Visa inlägg
    Igentligen inte.. har kollat på typ bmw 520 men dom e ju dyra i allt vad försäkring o delar osv..

    Har även kikat runt på typ 945 LTT och andra volvosar.. hur håller dom?
    reserv delar blir inte så fruktansvärt mycke dyrare faktiskt. försäkringen på en 520 är väll inte så himla dyr heller har nämligen haft en 520 själv hittar man en fin så går dom riktigt länge. hittar man även en med bytt toppackning så har du en bra slitvarg många år framöver! och jag måste säga att du åker riktigt bra i en 5 serie för att vara en 90 tals bil.. riktigt go åk komfort
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  28. #718
    Hahaha, top gear ep4.

    Fy fan va roligt.
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

  29. #719
    Citat Ursprungligen postat av Buddha Visa inlägg
    Hahaha, top gear ep4.

    Fy fan va roligt.
    Ja helvete va klockrent det var! haha
    www.Earpill.com - addictive music

  30. #720
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    reserv delar blir inte så fruktansvärt mycke dyrare faktiskt. försäkringen på en 520 är väll inte så himla dyr heller har nämligen haft en 520 själv hittar man en fin så går dom riktigt länge. hittar man även en med bytt toppackning så har du en bra slitvarg många år framöver! och jag måste säga att du åker riktigt bra i en 5 serie för att vara en 90 tals bil.. riktigt go åk komfort

    Låter grymt bra.. har hittat ett par 525or faktiskt.. fast vet inte om man ska satsa på en 525a eller en 520..

    har hittat denna:

    som en polare säljer för 8k. gått 25k mil och har fått en enda tvåa och den är nedre kulbullt höger fram så känns inte så svårt att fixa..

    aja jag får se ska invänta lön sen blir det köp.. får se vad som finns då

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in