Sidan 26 av 400 Första ... 1624252627283676126 ... Sista
  1. #751
    Alla 325 har oljekylare. Sitter separat i fronten.

    Mitt i, vid det rödmarkerade.



    ALLT handlar egentligen om ET.. det har jag lärt mig . Hade det vart typ ET 35 på mina Borbet så hade dom ju passat utan problem. Men nu är det ET 20...
    Nja, problemet då vore att fälgarna hade hamnat för långt in. Det som verkligen avgör är vad för däck man väljer att åka med, tänk dig killen som åker runt med ET -15 som exempel... Det som avgör är:

    1. Däckval
    2. ET
    3. Fälgdimension
    4. Hur dum i huvudet man är ( )

  2. #752
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    19*8 går med 215/35-19 i profil. Sedan gäller det att ha rätt ET-mått också.
    Är väldigt ny inom bilvärlden/detta område och är lite små lost

    Vad är ET?
    Senast redigerat av JuppeN den 2010-07-23 klockan 15:43.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  3. #753
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Är väldigt ny inom bilvärden/detta område och är lite små lost

    Vad är ET?
    http://www.dackgrossisten.se/I5.aspx

    Här har du att läsa

  4. #754
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Alla 325 har oljekylare. Sitter separat i fronten.

    Mitt i, vid det rödmarkerade.





    Nja, problemet då vore att fälgarna hade hamnat för långt in. Det som verkligen avgör är vad för däck man väljer att åka med, tänk dig killen som åker runt med ET -15 som exempel... Det som avgör är:

    1. Däckval
    2. ET
    3. Fälgdimension
    4. Hur dum i huvudet man är ( )
    Givetvis, men högre ET hade fortfarande gjort att det hade vart större chans för att man hade kunnat ha dom. Nu kan jag inte köra 10km/h i en rondell utan att halva däcket sitter avskrapat i skärmkanten... :/ Men ska ta fatt i Guldis nu och få bytt fälgar Då åker bilen i MARKEN ska bli låg!

  5. #755
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Alla 325 har oljekylare. Sitter separat i fronten.

    Mitt i, vid det rödmarkerade.
    usch nu blev jag tveksam om de sitter någon på min bil får leta efter en begagnad såfall :/

    hur får man upp växel spaken ur lådan ? han inte kolla på de ordentligt igår men fick bort allt skit runt om växel spaken så jag ser var spaken går ner i lådan och där är 2 pilar , en fram och en bak , misstänker dom visar hur man får upp den, men han inte testa, hur gör man ?

  6. #756
    http://www.garaget.org/?car=160930

    Någon som är sugen, 21-22k och den är din!

  7. #757
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    http://www.garaget.org/?car=160930

    Någon som är sugen, 21-22k och den är din!
    Miltal samt hur är bränsleförbrukning på den?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  8. #758
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Miltal samt hur är bränsleförbrukning på den?
    23400 mil.

    0.8 blandad.

    Dock med svänghjul som sjunger på sista refrängen.

  9. #759
    Civic 1988-1996, hurdana bilar är det? Tänker mest på 1.5liters v-tec och 1.6 liters 16v, är det pålitliga bilar?

  10. #760

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    japp, så var bilen såld. 8K cash i näven, men ett stort problem mindre. hade satt den för 10K, men fick ut bara 8K

  11. #761
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Alla 325 har oljekylare. Sitter separat i fronten.

    Mitt i, vid det rödmarkerade.




    Nja, problemet då vore att fälgarna hade hamnat för långt in. Det som verkligen avgör är vad för däck man väljer att åka med, tänk dig killen som åker runt med ET -15 som exempel... Det som avgör är:

    1. Däckval
    2. ET
    3. Fälgdimension
    4. Hur dum i huvudet man är ( )
    Det är automatarna som har kylarrör inbyggt i kylarn för kylning av lådan va?

  12. #762
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    japp, så var bilen såld. 8K cash i näven, men ett stort problem mindre. hade satt den för 10K, men fick ut bara 8K
    att du klagar över 2k... själv förlorade jag närmare 25k på senaste bilen. men sånt man faktiskt får räkna med när man handlar bilar

  13. #763

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    att du klagar över 2k... själv förlorade jag närmare 25k på senaste bilen. men sånt man faktiskt får räkna med när man handlar bilar
    Klagar inte. Men förlorade 6,5K på den bilen, men vad fan, gamla bilar är inte värda nåt. Dem sjunker som gråstenar i värde/pris.
    Trodde i alla fall inte att amn skulle få ut dem 10 man begärt. Men en snabb och problemfri affär. Det tackar man för.

    Nu skall bara GY:n omvandlas till nån passande donator till Blackie bara, typ nån 250 -midsize eller nånting.'
    Med tid kommer råd.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-24 klockan 22:41.

  14. #764

  15. #765
    Schnitzer-fälgarna passade icke... Tog i som bara den i coilen, och då satt där ändå 7mm spacer-platta på också. Så blev inget byte... nu vill jag få sålt dom och köpa radialeker istället! Så om ni vet någon som vill ha Borbet A till en BMW så hojta till, 5k med däck samt ett par 255or till bakdäcken också

  16. #766

  17. #767


    sakta men säkert går det frammåt

    nu ska bara motorn ur 320in ut och in med denna "nya" 325 motorn

  18. #768
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Hur låg ET hade de egentligen? Vill du ha fälgar så måste du utgå ifrån att du även måste ha väldigt låg ET för att de inte ska slå i dina coilsben. Gör de det kommer du få använda spacers tills det funkar och bli tvungen att ordna dina skärmar hur du än gör (såvida du vill ha fälgbredd).
    Där vart ET 43 på dessa, samma som Orginalfälgarna, och även med 7mm spacer så passade de inte. Måste alltså ner till runt/under 30 i ET för att det ska gå.. Mammas vinterdäck vi satte på har 30 eller 32 om jag inte minns helt fel

  19. #769
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Tjena är i behov av en bra övningskörnings/förstabil som max gått 19k mil och ligger på max 25 k i pris , någon som kan länka, eller tipsa mig på bra modeller?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  20. #770
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Tjena är i behov av en bra övningskörnings/förstabil som max gått 19k mil och ligger på max 25 k i pris , någon som kan länka, eller tipsa mig på bra modeller?
    lite mer info. efterssom det är första bil så kan man undra vad du begär? bakhjul/framhjuls drift? mycket/lite effekt? osv osv. eller vill du typ bara ta första närmsta?
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  21. #771
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Tjena är i behov av en bra övningskörnings/förstabil som max gått 19k mil och ligger på max 25 k i pris , någon som kan länka, eller tipsa mig på bra modeller?
    Varför max 19k mil?

    Iaf om vi skippar det där med milen och bara säger max 25kkr så skulle jag nog köpt denna bilen:

    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=3

    Altenativt skulle jag även kunna vara intresserad av någon av dessa:

    http://www.blocket.se/vasterbotten/5....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/vasterbotten/B....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/dalarna/Audi_S....htm?ca=11&w=3 (går nog att pruta till 25k)

  22. #772

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    En förstabil? Köp en enkel, simpel bil du har råd att sätta i diket eller dra parkeringskador på mot stolpar, mm. med. en bil du själv kan fixa med, inget elektroniskt monster du blir strandad med om nåt lägger av.

    Typ Volvo 240/740/940, S**b 900, ja, Opel Rekord, m.fl. Bilar som t.o.m. en idiot kan laga. EFTER att du har tagit lappen så kan du fundera på en lite finare bil. risken att skrynkla en övningsbil är fyra gånger så hög som någon annan bil.
    Så köp billigt, kör med den, ta din lapp, ha skrället det första oroliga året och därefter skaffa din favvobil.

    Själv köper jag inte bil igen innan jag har tagit kortet. Billigare att krascha trafikskolans bil än min egen....

    Mitt första bilkort tränades med en 500-kronors skrotfärdig Volvo Amazon som knappt höll ihop.
    Min fasters mans ord: "kan du hantera en skrothög så kan du hantera en bra bil med, även om den skulle börja krångla."
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-26 klockan 00:20.

  23. #773
    mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Danderyd/Täby
    Inlägg
    209
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Tjena är i behov av en bra övningskörnings/förstabil som max gått 19k mil och ligger på max 25 k i pris , någon som kan länka, eller tipsa mig på bra modeller?
    Billigt och bra, skulle hellre ha en sån då det känns pålitligare och kanske har lite värde när du säljer den
    http://www.blocket.se/stockholm/VW_L....htm?ca=11&w=3
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

    http://thenextproject.tumblr.com/

  24. #774
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    En förstabil? Köp en enkel, simpel bil du har råd att sätta i diket eller dra parkeringskador på mot stolpar, mm. med. en bil du själv kan fixa med, inget elektroniskt monster du blir strandad med om nåt lägger av.

    Typ Volvo 240/740/940, S**b 900, ja, Opel Rekord, m.fl. Bilar som t.o.m. en idiot kan laga. EFTER att du har tagit lappen så kan du fundera på en lite finare bil. risken att skrynkla en övningsbil är fyra gånger så hög som någon annan bil.
    Så köp billigt, kör med den, ta din lapp, ha skrället det första oroliga året och därefter skaffa din favvobil.

    Själv köper jag inte bil igen innan jag har tagit kortet. Billigare att krascha trafikskolans bil än min egen....

    Mitt första bilkort tränades med en 500-kronors skrotfärdig Volvo Amazon som knappt höll ihop.
    Min fasters mans ord: "kan du hantera en skrothög så kan du hantera en bra bil med, även om den skulle börja krångla."

    Igentligen är det ju bättre att köpa en sån dyr&bra&säker bil man har råd med. Med tanke på att det är större risk att krocka när man övningskör och då är det ju bättre att sitta i en nyare och krocksäkrare bil än i en gammal fallfärdig 240. Och parkeringsskador som kan uppkomma kostar ju lika mycket att laga på en bil för 5k och en bil för 500k
    Driftsäkerheten är även mycket högre i en bil från vi säger 95 jämfört med någon rishög från -85.

  25. #775

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Igentligen är det ju bättre att köpa en sån dyr&bra&säker bil man har råd med. Med tanke på att det är större risk att krocka när man övningskör och då är det ju bättre att sitta i en nyare och krocksäkrare bil än i en gammal fallfärdig 240. Och parkeringsskador som kan uppkomma kostar ju lika mycket att laga på en bil för 5k och en bil för 500k
    Driftsäkerheten är även mycket högre i en bil från vi säger 95 jämfört med någon rishög från -85.
    Betalar du bilen för en fattig moppepojk då eller? Jag tror att många får vända på den ena kronan efter den andra innan dem kan skaffa sig en bil.
    Dessutom, en parkeringsskada på en bil för typ 5K skiter man oftast i, bara bilen funkar. Ofta är äldre bilar mer driftsäkra än många moderna....
    Haft åtskilliga skrällen som fungerat trots att dem vart så rostiga att det gjort ont i ögonen att titta på skrällena.
    Bl.a. en ex-taxi 244 som hade gått 69000 mil. Den var helt OK i drivlinan men karossen vart åt råttorna.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-07-26 klockan 01:05.

  26. #776
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Varför max 19k mil?

    Iaf om vi skippar det där med milen och bara säger max 25kkr så skulle jag nog köpt denna bilen:

    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=3

    Altenativt skulle jag även kunna vara intresserad av någon av dessa:

    http://www.blocket.se/vasterbotten/5....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/vasterbotten/B....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/dalarna/Audi_S....htm?ca=11&w=3 (går nog att pruta till 25k)
    årets sämsta tips antagligen.

    dyra i drift, kommer gå sönder... bara rent skit helt enkelt

    Citat Ursprungligen postat av mackans Visa inlägg
    Billigt och bra, skulle hellre ha en sån då det känns pålitligare och kanske har lite värde när du säljer den
    http://www.blocket.se/stockholm/VW_L....htm?ca=11&w=3
    här har vi bättre tips!
    billig i drift, håller ihop på ett bra sätt... mycket roligare att äga vill säga. dessutom, på med sänkning, ett par feta fälgar och tyskstuka så har du en fet bil.

  27. #777
    Hejaheja!

    Där vart ET 43 på dessa, samma som Orginalfälgarna, och även med 7mm spacer så passade de inte. Måste alltså ner till runt/under 30 i ET för att det ska gå.. Mammas vinterdäck vi satte på har 30 eller 32 om jag inte minns helt fel
    Okej, då måste du hamna på omkring ET30 och lägre. Sedan avgör fälgbredden, ju bredare fälg du vill ha desto lägre ET för att hjulet ska gå fritt. fast du var väl sugen på BMW originalfälgar nu? Då har man lite mer spelrum för att få allt att passa, då fälgbredden inte är så extrem.

    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Igentligen är det ju bättre att köpa en sån dyr&bra&säker bil man har råd med. Med tanke på att det är större risk att krocka när man övningskör och då är det ju bättre att sitta i en nyare och krocksäkrare bil än i en gammal fallfärdig 240. Och parkeringsskador som kan uppkomma kostar ju lika mycket att laga på en bil för 5k och en bil för 500k
    Driftsäkerheten är även mycket högre i en bil från vi säger 95 jämfört med någon rishög från -85.
    Men du länkar avdankade lyxbilar som i princip saknar driftsäkerhet och som framförallt kostar as att äga och underhålla. Bra förstabil? No way. Jag själv ägde en S6 efter någon månad med körkort och bilen var helt jävla värdelös sett till pengarna den kostade att driva jämfört med körglädjen man fick ut. Kamremsbytet på V8an kostar mer än bilen, allt i fronten måste rivas. Att bilen dessutom är tung och sög i kurvor (faktum är att jag kunde köra snabbare i kurvor med Polon) gjorde att bilen kändes väldigt trist trots hög toppeffekt.

    Bmw 740/750 har mängder med fel men är trevliga då de fungerar, men att övningsköra i en sådan som dessutom är automat? Går bort helt och hållet. Är en lyxbil och ingenting som har direkt körglädje (däremot gillade jag 750iAL jag hade på jobbet, bra tryck i maskinen men INGENTING jag skulle rekomendera som förstabil).

    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna, i annat fall är det totalt meningslöst.

    En bil att övningsköra med ska även vara en bil som är rätt simpel i sin helhet, som erbjuder mycket skoj för pengarna. När allt väl kommer till kritan så tar man sig fortfarande lika bra från A till B oavsett om man åker Lupo eller Audi S6, skillnaden är bara vad man betalar för att komma dit.

    Är det värt merkostnaden? Enligt mig, nej. Kul ett tag (väldigt begränsat) men blir snabbt sjukt tråkigt. Varför? Dels för att man vänjer sig vid effekten men även för att alla pengar går till bilen. Effekt kan man alltid tröttna på men ett bra chassi är lika roligt gång på gång.


    Lupon som rekomenderades här ovanför kan jag i min tur rekomendera starkt. Soltaket den har är oslagbart på sommaren och med små enkla medel har man en bil som väcker stor uppmärksamhet sett till kronorna den kostar att använda.







    Med körkortet i hand så vill man ju köra så mycket bil som möjligt (man sätter LÄTT 500 mil på en månad utan att ens kämpa) och då är det lika kul oavsett med 50 hkr eller 500 hkr.

  28. #778
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    lite mer info. efterssom det är första bil så kan man undra vad du begär? bakhjul/framhjuls drift? mycket/lite effekt? osv osv. eller vill du typ bara ta första närmsta?
    Bak eller framhjul spellar ingen större roll dock skulle det vara bra om bilen inte drack mer än 0,95 milen , har en relativt hög utrustning till priset samt har en manuel växel-låda.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  29. #779
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Okej, då måste du hamna på omkring ET30 och lägre. Sedan avgör fälgbredden, ju bredare fälg du vill ha desto lägre ET för att hjulet ska gå fritt. fast du var väl sugen på BMW originalfälgar nu? Då har man lite mer spelrum för att få allt att passa, då fälgbredden inte är så extrem.
    Yes, jag vet Fälgbredden blir ju inte 10" igen .. Så mycket vet jag Jag är suger på BMW orginal ja, om jag kan hitta några schyssta - Antingen Z3M (style 40) fälgarna, Style 37 eller style 32. Finns många andra schyssta men just dom tre är jag extra sugen på!

    En fråga
    Jag har idag varit och köpt en Nooze DTM ljuddämp. Hur ska jag nu göra för att fästa den? och ska jag bara hitta ett rör som passar mellan? Så vitt jag vet så sitter det ungefär 0.5-1m rör innan orginaldämpen som åker med när man tar av den, så måste ju själv ta och sätta dit något. Är det bara köpa ett rör som passar och slänga dit det eller?

  30. #780
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Yes, jag vet Fälgbredden blir ju inte 10" igen .. Så mycket vet jag Jag är suger på BMW orginal ja, om jag kan hitta några schyssta - Antingen Z3M (style 40) fälgarna, Style 37 eller style 32. Finns många andra schyssta men just dom tre är jag extra sugen på!

    En fråga
    Jag har idag varit och köpt en Nooze DTM ljuddämp. Hur ska jag nu göra för att fästa den? och ska jag bara hitta ett rör som passar mellan? Så vitt jag vet så sitter det ungefär 0.5-1m rör innan orginaldämpen som åker med när man tar av den, så måste ju själv ta och sätta dit något. Är det bara köpa ett rör som passar och slänga dit det eller?

    Svar nej, för det är en helvetesböj på det röret som ljuddämparen sitter på. Jag hade rekommenderat dig att kapa av org precis efter böjen så du slipper svetsa massa krökar. Sen, har inte du dubbla rör som jag har på 325'an? Lägg dig under och kolla så ser du hur du får göra

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in