Sidan 1 av 2 12 Sista

Trimmad Moppe - Polisen

Om jag har en lätt trimmad moppe (bara annat avgasrör) och åker fast vad kan hända ?

Måste jag ta ett speciellt körkort för trimmat ?

Om jag smiter från polisen och blir tagen i senare fall vad gör de då ?

Tacksam för alla svar

Reg.datum
    Mar 2006
    Samma straff som om du kör med 70cc osv. Och nej du kan inte ta körkort för att få köra trimmad moped.

Nej. inte rätt men vad kan hända

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Jo, om bevis finns att man körde. Räcker med exempelvis bild/film eller utpekning. Kan man identifiera hoj samt förare spelar det ingen roll om det är ett par timmar senare.

Till trådskaparen:

1. Du kommer att åtalas för Olovlig körning, ger dig dagsböter på ett belopp omkring 1500 kr såvida du saknar inkomst. Blir inget mer sålänge du inte försöker dig på något dumt.

2. Finns inget körkort för att du ska få köra en moped som är olaglig.

3. Svar finns här ovan. Räkna med "Ej stannat på polismans tecken" samt "Grov vårdslöshet i trafik".
    Mich undrar en sak bara, om en bild tas på mig när jag kör min moppe, om jag har spegelvisir t.ex kan det ju gömma sig en annan förare under hjälmen! Blev stannad för ett tag sedan när jag hade trimmat, eller motorn va avstängd så dom kunde inget göra! Men då frågade jag polisen och hon sa att det är både ägaren och den som kör som får straff om moppen körs trimmad på en allmän väg, den som är ägare gör sig tydligen skyldig för tillåtelse för olovlig körning! Är det så?

det är en grej jag och mina föräldrar inte förstår oss på, hur kan polisen ha rätt att ta moppar vid moppe razzior på skolor? Dom har inte bevis att man har kört med den
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    det är en grej jag och mina föräldrar inte förstår oss på, hur kan polisen ha rätt att ta moppar vid moppe razzior på skolor? Dom har inte bevis att man har kört med den
    Håller med!
    Och om man dessutom låser fast moppen i stängslet då kan de väll inte göra nåt?

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Inte vart med om razzia, men om dom tar in moppen så måste dom ha bevis på att man kört, tex om en civvare tagit foton eller liknande.
    Om dom väntar och snackar med ägaren, då försöker dom väl bara lura en till att erkänna?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

De har all rätt i världen att kontrollera den. Du kan inte få ett straff däremot.
    Dom får kontrollera moppen om den är trimmad även testköra, men saken är den om du har moppen fastlåst så kan du säga att du rullade den till skolan för att visa upp den (visst låter det b det jag säger men det funkar alltid)! Du har rätt att äga en trimmad moppe men du har ingen rätt att framföra den på en allmän väg!

Ja, men oavsett om man har kört den eller ej så har de RÄTT att kontrollera den. Däremot så kan man ej straffas, samt att delarna då inte beslagtas.

Det gäller sålänge man inte har tillräckligt med bevis mot sig.
    Korrekt skrivet mich!

ah nice, har aldrig blivit tagen och kommer troligen aldrig bli det heller förhoppningsvis i den lilla polisfria by vi bor i, men på t ex youtube så finns det ju videos när polisen ta mopeder från skolor i släp till polisstationen, är det fuckoägarna som bara har klantat sig och var rädda och erkänt att dom har kört till skolan med moppen då eller?
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

ah nice, har aldrig blivit tagen och kommer troligen aldrig bli det heller förhoppningsvis i den lilla polisfria by vi bor i, men på t ex youtube så finns det ju videos när polisen ta mopeder från skolor i släp till polisstationen, är det fuckoägarna som bara har klantat sig och var rädda och erkänt att dom har kört till skolan med moppen då eller?
    Precis dom filmar det räcker inte med att ngn erkänner bara för att då kanske han vill skydda sin polare o.s.v. Om du t.ex tänker dig ett mord, det skulle ju inte räcka om ngn kom fram och sa: det var jag som sköt honom eller så Man måste ha konkreta bevis!

Reg.datum
    Mar 2009
    Polisen brukar vara smarta nog att filma vid skolan då man kommer körandes dit och parkerar, du identifieras när hjälmen åker av.
    De gjorde dom vid vår skola förut, tur så hade jag en hockeykamrat som sa att dom skulle vilja vid oss och eventuellt göra razzia, så när jag åkte te skolan så finns de massa skog runtom och en cykelväg genom skogen, åkte den vägen, stängde av moppen, la hjälmen i ryggan och rulla moppen in på skolgården och låste den, resulterade i att jag slapp åka fast dock åkte 6 polare dit fört ^^

Citat Ursprungligen postat av fältaarN Visa inlägg
    nej det ända som går att jämföra med det är väl om man har lätt mc-kort och reggar den som lättmotor cykel eller?
    Ja men det är så sjuuuukt svårt att regga en moppe som lätt-mc! Snackade även om det när jag blev stannad, dom säger att det är svårt att få det att gå igenom även med den BÄSTA ramförstärkningen och bromsar och allt möjligt

Citat Ursprungligen postat av fältaarN Visa inlägg
    aa men tänkte att det var väl det närmaste som gick att jämföra
    Jo det förstås

om jag har en 30 moppe som går typ i 50-55 och blir stannad av polisen. vad händer då? får jag böter eller?

Citat Ursprungligen postat av mickeidiket Visa inlägg
    om jag har en 30 moppe som går typ i 50-55 och blir stannad av polisen. vad händer då? får jag böter eller?
    Går den så fort org brukar man slippa undan men har du ändrat nåt i den åker du dit för trimm.

okej tack.

Citat Ursprungligen postat av mickeidiket Visa inlägg
    Den är troligtvis inte helt original om den gör 50, säkert något litet trim Men dom kan ta in den om dom misstänker att den är trimmad och då söker dom efter trim och om dom inte hittar något måste du nog ändå strypa ner den till 35-40 inför besiktning!

Citat Ursprungligen postat av engert Visa inlägg
    Den är troligtvis inte helt original om den gör 50, säkert något litet trim Men dom kan ta in den om dom misstänker att den är trimmad och då söker dom efter trim och om dom inte hittar något måste du nog ändå strypa ner den till 35-40 inför besiktning!
    ingen besiktning på 30moppar.

Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    ingen besiktning på 30moppar.
    Aha oj läste inte att det va 30-moppe, sry

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in