Sidan 42 av 400 Första ... 3240414243445292142 ... Sista

Bidrar med en bild på mitt vrålåk...
    Farsans gamla folkabuss -69 som jag har fått ta över och som ska fixas till inför körkortsdagen (lite mer än ett år kvar)
    Har varit i familjens ägo sedan -77 och med denna planeras en grym roadtrip till marocko eller något... plus att den ska användas som ett "udda" bruksfordon. ^^
    Det vita på bussen är bara oxiderat, går att rubba bort med fingret om man nu vill det. 99% rostfri undertill.
    Stått under tak sedan -92 så bromsar, batteri och däck får renoveras/bytas ut... plus att en schysst inredning (typ hörnsoffa eller något) ska byggas in. på golvet finns en gummimatta som ser ut som en träparkett och taket innuti är klätt med träpaneler.

Wish me good luck boys and girls...

Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Nu talar jag om en realistisk förbrukning om man kör lugnt och sansat. och inte gasar på i onödan. Att köra fort vinner man ingenting på.

Alleex:
    240:n är perfekt nybörjarbil, en oerhört beprövad konstruktion som gårr till världens ände typ.bara tanka upp och köra hem igen typ.
    fortfarande en av dom tråkigaste bilarna som konstruerats. den drar inte några 0.75l milen som du tror.

Citat Ursprungligen postat av StefanN Visa inlägg

Bidrar med en bild på mitt vrålåk...
    Farsans gamla folkabuss -69 som jag har fått ta över och som ska fixas till inför körkortsdagen (lite mer än ett år kvar)
    Har varit i familjens ägo sedan -77 och med denna planeras en grym roadtrip till marocko eller något... plus att den ska användas som ett "udda" bruksfordon. ^^
    Det vita på bussen är bara oxiderat, går att rubba bort med fingret om man nu vill det. 99% rostfri undertill.
    Stått under tak sedan -92 så bromsar, batteri och däck får renoveras/bytas ut... plus att en schysst inredning (typ hörnsoffa eller något) ska byggas in. på golvet finns en gummimatta som ser ut som en träparkett och taket innuti är klätt med träpaneler.

fyfan va grymt! snyggt att den är i så fint skick för dessa bilar brukade inte gilla rost precis!XD
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    fyfan va grymt! snyggt att den är i så fint skick för dessa bilar brukade inte gilla rost precis!XD
    Nej verkligen inte! Originallack dessutom så den har klarat sig riktigt bra! ^^

Nej verkligen inte! Originallack dessutom så den har klarat sig riktigt bra! ^^
    men ska ni lacka om han eller bara putsa till den?;D
    Ris i föggen?

men ska ni lacka om han eller bara putsa till den?;D
    Putsa upp. har putsat lite på ett ställe och det blir fan som en helt ny lack

Reg.datum
    May 2010
    Hablam.

Jag har haft flera stycken vi har uppmätt till siffror t.o.m. under 0,75. 140:or har vi haft nere till under 0,70. Det handlar om hur man kör mycket. Tråkig? Hur man upplever något är subjektivt, och jag föredrar "tråkigt" men håller min livstid före "körglatt" men som kräver skitmycket service.

Vi har alla olika smak. Och jag är trött på att mecka jämnt med en bildjävel som bara krånglar. nu söker jag enbart max driftsäkerhet.

Det är väl termostaten för oljekylaren?

Vad är det för bil närmast kameran?

Citat Ursprungligen postat av sjöblom! Visa inlägg
    Ksport pro eller koni dämpare+fjädrar..vad är mest prisvärt? koni är ju nån tusing billigare
    Misstänker att du totalt sett får ut mer väghållning utav Konin.

För mycket inställningspunkter på K-sport för att det egentligen ska bli RIKTIGT bra. Däremot har coilbenen sen charm också.

Putsa upp. har putsat lite på ett ställe och det blir fan som en helt ny lack
    Bara jag som hade behållt lacken patina ?

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Vad är det för bil närmast kameran?
    En vild gissning : trabant kombi ?

Hablam.

Jag har haft flera stycken vi har uppmätt till siffror t.o.m. under 0,75. 140:or har vi haft nere till under 0,70. Det handlar om hur man kör mycket. Tråkig? Hur man upplever något är subjektivt, och jag föredrar "tråkigt" men håller min livstid före "körglatt" men som kräver skitmycket service.

Vi har alla olika smak. Och jag är trött på att mecka jämnt med en bildjävel som bara krånglar. nu söker jag enbart max driftsäkerhet.
    ok lev du i din drömvärld

btw nån som kan svara på hur det är att lacka plast spoilrar? tänker på en BMW front med ABS plast.. vanlig lack kanske spricker när spoilern böjs lite eller så? eller e de bara å ta vilken vanlig lack som helst? har tillgång till spruta.
    Ris i föggen?

Reg.datum
    May 2010
    ok lev du i din drömvärld

btw nån som kan svara på hur det är att lacka plast spoilrar? tänker på en BMW front med ABS plast.. vanlig lack kanske spricker när spoilern böjs lite eller så? eller e de bara å ta vilken vanlig lack som helst? har tillgång till spruta.
    Jag lever inte i en drömvärld. tvärtom. Ju mer krimskrams som AC, servostyrning, mm, ju mer har dem dragit. Ju simplare ju bättre är min melodi

Du måste ha en plastprimer på det du lackar

Jag lever inte i en drömvärld. tvärtom. Ju mer krimskrams som AC, servostyrning, mm, ju mer har dem dragit. Ju simplare ju bättre är min melodi

Du måste ha en plastprimer på det du lackar
    det håller jag med dig om men ju mindra krimskrams som finns desto sämre brukar man åka

ok tack.
    Ris i föggen?

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    hur mycket bensin drar ac en ac igentligen om man har den på steg 3 av 5?

känns som bensin förbrukningen drar iväg märk bart då ? kanske jag som inbillar mig
    kan dra upp mot 20% mer med AC:n på. På mindre bilar märks det ganska tydligt när man dra på AC:n även i effekt. AC:n är en av de allra mest effektstjälande grejerna som finns i en bils motorrum. Därför föredrar jag bilar utan AC i. Liksom orsak att AC:n ofta är urkopplad på t.ex. jänkare. Där kan det sparas bortåt en halvliter per mil på att dra ur den.

kan dra upp mot 20% mer med AC:n på. På mindre bilar märks det ganska tydligt när man dra på AC:n även i effekt. AC:n är en av de allra mest effektstjälande grejerna som finns i en bils motorrum. Därför föredrar jag bilar utan AC i. Liksom orsak att AC:n ofta är urkopplad på t.ex. jänkare. Där kan det sparas bortåt en halvliter per mil på att dra ur den.

AC drar inte en droppe mer om den inte används så varför köpa en bil utan AC? stäng bara av den istället. inte för att jag letar efter AC bilar för jag har inget jättebehov av det. men hittar jag en fin bil så skiter jag ju i ifall den har AC eller inte. på de flesta bilar under 00 idag så brukar den oftast inte fungera endå.
    Ris i föggen?

Reg.datum
    May 2010
    AC drar inte en droppe mer om den inte används så varför köpa en bil utan AC? stäng bara av den istället. inte för att jag letar efter AC bilar för jag har inget jättebehov av det. men hittar jag en fin bil så skiter jag ju i ifall den har AC eller inte. på de flesta bilar under 00 idag så brukar den oftast inte fungera endå.
    Bilar utan AC brukar vara lite billigare med.

Apropå bilar......

Bilar utan AC brukar vara lite billigare med.

Apropå bilar......

det har inte jag märkt av.

en mustang?XD nått specielt? kul att dom bärgar båda bilarnaXD
    Ris i föggen?

Reg.datum
    May 2010
    det har inte jag märkt av.
    kan sänka med mer än 10K på vissa bilar. Dessutom defekt AC sänker ännu mer.

kan sänka med mer än 10K på vissa bilar. Dessutom defekt AC sänker ännu mer.
    jo visst på nya bilar så blir det dom summorna. men inte på 90 tals bilar. iförsej brukar dom flesta 90 talare ha defekt AC
    Ris i föggen?

Reg.datum
    May 2010
    jo visst på nya bilar så blir det dom summorna. men inte på 90 tals bilar. iförsej brukar dom flesta 90 talare ha defekt AC
    Köper inte så nya bilar, föredrar äldre än ´87. Då slipper man bl.a. katalysator, mm.

ta t.ex. en 90-talsjänk, där AC:n packat ihop. där kan det sänka priset med mer än 30K på en bil mot en där den funkar.

Reg.datum
    Mar 2006
    Köper inte så nya bilar, föredrar äldre än ´87. Då slipper man bl.a. katalysator, mm.
    Men fan vilken dålig ursäkt.

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    Men fan vilken dålig ursäkt.
    ingen dålig ursäkt. Hatar elektronik i bilar. De äldre bilarna håller betydligt bättre.
    Föredrar 60-70 talsbilar om jag får välja. då behövde man inte titta på emblemet för att se vad det var för märke på bilen, och bilarna var definitivt vackrare förr.
    Är väl en obotlig romantiker som tycker att bilar från förr har mer själ i sig.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-08-20 klockan 21:56.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    [QUOTE=Skåningen;61012]ingen dålig ursäkt. Hatar elektronik i bilar. De äldre bilarna håller betydligt bättre.
    QUOTE]

A jo tjena.. Citat från teknikens värld begbilboken.

"7-serien av förra generationen är en driftsäker bil. Enligt statistik från tyska ADAC var 7-serien den modell som drabbades minst av ofrivilliga stopp. Och det förstår man, har man väl fått fart på sin 7-serie stannar man ogärna"

Detta skrevs om en bmw e38 år 1994-2001

Fast det där gäller även de bilarna du gillar, nämligen äldre jänkare. En bil drar faktiskt mindre i dagsläget. Du glömmer faktorer som blivit modernare och även bättre.

Idag plockar man mer effekt ur ett 1,4-litersblock med halva förbrukningen trots "moderniteter" som AC och servo jämfört med exempelvis en Volvo 240.

Nej. Har testat och skillnaden på exempelvis V70N ligger på 0,05 liter/mil. På en dieselbil är skillnaden så låg att det knappt märks.

[QUOTE=alleexs;61022]
    "7-serien av förra generationen är en driftsäker bil. Enligt statistik från tyska ADAC var 7-serien den modell som drabbades minst av ofrivilliga stopp. Och det förstår man, har man väl fått fart på sin 7-serie stannar man ogärna"

Detta skrevs om en bmw e38 år 1994-2001
    Absolut, de är välbyggda. Däremot så drabbas de av elfel (gärna i v-lådan) och då blir det istället otroligt dyrt. Gamla lyxvagnar är ju i regel värda detsamma som en småbil från samma tid, inget dåligt värderas...

Förnekar dock inte att E38 750 jag brukade köra var en riktigt grym bil, skulle gärna haft en privat.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg

Nej. Har testat och skillnaden på exempelvis V70N ligger på 0,05 liter/mil. På en dieselbil är skillnaden så låg att det knappt märks.
    Har man 300hk 2.5liters femma med sjukligt tung högerfot gör fan AC;n mycket.
    Både strippentider och soppaförbrukning, gav mig drygt 15% högre soppaförbrukning på 850'n

Reg.datum
    May 2010
    Mich. En V70N har 170 hk, och är en ganska så toppmodern maskin. Jänkarna har gamla gjutjärnsspisar med anor ner till 50-talet. där finns massor att tjäna, dessutom har man knappt nytta av en AC i vårt klimat.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in