-
2010-08-19, 19:17 #1231
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Huddinge
- Inlägg
- 102
Bidrar med en bild på mitt vrålåk...
Farsans gamla folkabuss -69 som jag har fått ta över och som ska fixas till inför körkortsdagen (lite mer än ett år kvar)
Har varit i familjens ägo sedan -77 och med denna planeras en grym roadtrip till marocko eller något... plus att den ska användas som ett "udda" bruksfordon. ^^
Det vita på bussen är bara oxiderat, går att rubba bort med fingret om man nu vill det. 99% rostfri undertill.
Stått under tak sedan -92 så bromsar, batteri och däck får renoveras/bytas ut... plus att en schysst inredning (typ hörnsoffa eller något) ska byggas in. på golvet finns en gummimatta som ser ut som en träparkett och taket innuti är klätt med träpaneler.
Wish me good luck boys and girls...
-
2010-08-19, 19:39 #1232
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-08-19, 19:51 #1233
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Huddinge
- Inlägg
- 102
-
2010-08-19, 20:04 #1234
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-08-19, 20:23 #1235
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Huddinge
- Inlägg
- 102
-
2010-08-19, 22:18 #1236
Hablam.
Jag har haft flera stycken vi har uppmätt till siffror t.o.m. under 0,75. 140:or har vi haft nere till under 0,70. Det handlar om hur man kör mycket. Tråkig? Hur man upplever något är subjektivt, och jag föredrar "tråkigt" men håller min livstid före "körglatt" men som kräver skitmycket service.
Vi har alla olika smak. Och jag är trött på att mecka jämnt med en bildjävel som bara krånglar. nu söker jag enbart max driftsäkerhet.
-
2010-08-19, 22:59 #1237
Ksport pro eller koni dämpare+fjädrar..vad är mest prisvärt? koni är ju nån tusing billigare
-
2010-08-19, 23:22 #1238
Det är väl termostaten för oljekylaren?
Vad är det för bil närmast kameran?
Misstänker att du totalt sett får ut mer väghållning utav Konin.
För mycket inställningspunkter på K-sport för att det egentligen ska bli RIKTIGT bra. Däremot har coilbenen sen charm också.
-
2010-08-19, 23:26 #1239
ksport till min har inte justerbara topplagringar dock!
-
2010-08-20, 00:13 #1240
KSport kräver dock att du kan din bil väl samt har kunskap om chassiinställning. Kommer krävas mycket justering (samt veta vad för hårdhet man vill ha på fjädrarna) innan det blir riktigt bra.
Fördel Konin på det, men vad man gillar är en smaksak.
Annars kommer jag förmodligen kunna erbjuda Bilstein för motsvarande Ksportpengar inom kort...
-
2010-08-20, 00:19 #1241
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 121
-
2010-08-20, 18:02 #1242
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-08-20, 18:07 #1243
-
2010-08-20, 18:11 #1244
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-08-20, 18:13 #1245
-
2010-08-20, 19:50 #1246
hur mycket bensin drar ac en ac igentligen om man har den på steg 3 av 5?
känns som bensin förbrukningen drar iväg märk bart då ? kanske jag som inbillar mig
-
2010-08-20, 20:14 #1247Crosshjälm säljes!
http://www.moppenet.nu/showthread.ph...233#post241233
-
2010-08-20, 20:36 #1248
kan dra upp mot 20% mer med AC:n på. På mindre bilar märks det ganska tydligt när man dra på AC:n även i effekt. AC:n är en av de allra mest effektstjälande grejerna som finns i en bils motorrum. Därför föredrar jag bilar utan AC i. Liksom orsak att AC:n ofta är urkopplad på t.ex. jänkare. Där kan det sparas bortåt en halvliter per mil på att dra ur den.
-
2010-08-20, 21:06 #1249
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
AC drar inte en droppe mer om den inte används så varför köpa en bil utan AC? stäng bara av den istället. inte för att jag letar efter AC bilar för jag har inget jättebehov av det. men hittar jag en fin bil så skiter jag ju i ifall den har AC eller inte. på de flesta bilar under 00 idag så brukar den oftast inte fungera endå.
-
2010-08-20, 21:23 #1250
-
2010-08-20, 21:28 #1251
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-08-20, 21:32 #1252
-
2010-08-20, 21:39 #1253
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-08-20, 21:47 #1254
-
2010-08-20, 21:48 #1255
- Reg.datum
- Mar 2006
- Ort
- Västerås
- Inlägg
- 1 599
-
2010-08-20, 21:49 #1256
ingen dålig ursäkt. Hatar elektronik i bilar. De äldre bilarna håller betydligt bättre.
Föredrar 60-70 talsbilar om jag får välja. då behövde man inte titta på emblemet för att se vad det var för märke på bilen, och bilarna var definitivt vackrare förr.
Är väl en obotlig romantiker som tycker att bilar från förr har mer själ i sig.Senast redigerat av Skåningen den 2010-08-20 klockan 21:56.
-
2010-08-20, 22:10 #1257
[QUOTE=Skåningen;61012]ingen dålig ursäkt. Hatar elektronik i bilar. De äldre bilarna håller betydligt bättre.
QUOTE]
A jo tjena.. Citat från teknikens värld begbilboken.
"7-serien av förra generationen är en driftsäker bil. Enligt statistik från tyska ADAC var 7-serien den modell som drabbades minst av ofrivilliga stopp. Och det förstår man, har man väl fått fart på sin 7-serie stannar man ogärna"
Detta skrevs om en bmw e38 år 1994-2001
-
2010-08-20, 22:28 #1258
Fast det där gäller även de bilarna du gillar, nämligen äldre jänkare. En bil drar faktiskt mindre i dagsläget. Du glömmer faktorer som blivit modernare och även bättre.
Idag plockar man mer effekt ur ett 1,4-litersblock med halva förbrukningen trots "moderniteter" som AC och servo jämfört med exempelvis en Volvo 240.
Nej. Har testat och skillnaden på exempelvis V70N ligger på 0,05 liter/mil. På en dieselbil är skillnaden så låg att det knappt märks.
[QUOTE=alleexs;61022]Absolut, de är välbyggda. Däremot så drabbas de av elfel (gärna i v-lådan) och då blir det istället otroligt dyrt. Gamla lyxvagnar är ju i regel värda detsamma som en småbil från samma tid, inget dåligt värderas...
Förnekar dock inte att E38 750 jag brukade köra var en riktigt grym bil, skulle gärna haft en privat.
-
2010-08-20, 22:38 #1259
-
2010-08-20, 22:49 #1260
Mich. En V70N har 170 hk, och är en ganska så toppmodern maskin. Jänkarna har gamla gjutjärnsspisar med anor ner till 50-talet. där finns massor att tjäna, dessutom har man knappt nytta av en AC i vårt klimat.