Sidan 6 av 20 Första ... 4567816 ... Sista
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    2 volt ligger de på. Däremot har Alpine desto bättre signalstyrka, så de har lägre volt ut istället. Lite skumt.
    Problemet är att jag måste splitta lågnivån för att driva 2 steg. Ny huvudenhet finns inte på kartan för tillfället.
    Line driver borde lösa mitt bekymmer?

Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Du Olle, du ska få se på överkurs när jag tar fram rubbingen till min slotport sen när jag bygger låda. Den skall fan blänka mer än bilen!
    Hehe, ja det kan jag förstå Var ju dock inte ute efter något db monster

Då får det bli så.

Behövs inte så många basar för att låta högt. Kolla Oloofs inlägg, det där spelar helt sinnes!

Ni anar inte hur högt det faktiskt låter, blev själv förvånad över att EN utav mina JL-basar med monosteget kunde lira så sjukt högt i sluten låda. Måste upplevas, taket sviktar!

Nej, JL är såpass generösa att de ger ut exakta mått till deras lådor. Bara att såga och bygga direkt.
    Blev grymt bra

Om du räknar till vad skiten kostar så ska kan vi jämföra!
    Haha, nej men för fan. Jag vill ha film!
    Jag tänkte mäta med en Db mätare bara för att testa, då jag själv blev så förvånad över hur högt det spelade. Finns det något speciellt sätt man ska mäta på?

Nej, behövs inte speciellt mycket då den går på signal och inte på volten.

Finns väl inte någon idag som har under 4 volt på lågnivå? Jag lirar ju på 6 volt.

Här är stegets inställningar. Till höger har du Sensor Sens.
    Det där fungerade inte så bra dock, ska dra en Remotekabel till steget senare istället.

Det tar ca 20 sec innan steget går på. Och lyssnar man på låg volym (ca 10, max är 60) Och sedan höjer upp till normal volym igen så tar det igen ca 10 sec innan det går igång igen..

Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Hehe, ja det kan jag förstå Var ju dock inte ute efter något db monster

Blev grymt bra

Jag tänkte mäta med en Db mätare bara för att testa, då jag själv blev så förvånad över hur högt det spelade. Finns det något speciellt sätt man ska mäta på?

Det där fungerade inte så bra dock, ska dra en Remotekabel till steget senare istället.

Det tar ca 20 sec innan steget går på. Och lyssnar man på låg volym (ca 10, max är 60) Och sedan höjer upp till normal volym igen så tar det igen ca 10 sec innan det går igång igen..
    Med termlab vid framrutan till höger vid passargerarsidan.
    Funkar väl med nån spl-mätare också men ger ju inte lika exakt.

Du får betala mer för att få någonting "tillbaka" av att köpa Alpine egentligen. Däremot har DBakuten ett bra erbjudande nu du borde kolla på, prisvärt!

http://dbakuten.se/detail-item_id-318335

Däremot är inte denna Pioneern helt fel sett till din prisklass, erbjuder nästan lite mer tillbaka.

http://www.mds.se/sv/product/4028/Pioneer-DEH4200SD
    okeje det får nog bli nån utav dom gillade pioneern;P

men det här med bas nu då nå tips?
    säga bästa bas "paketet" jag funderar på 2stycken dd 510 eller vad dom heter är dom billigaste dd basarna. sen det dära zarchy steget som kostade runt 2500kr som ExXe rekomenderade.
    blir det paketet bra eller kan ni säga nått bättre?

Citat Ursprungligen postat av elajtz0r Visa inlägg
    okeje det får nog bli nån utav dom gillade pioneern;P

men det här med bas nu då nå tips?
    säga bästa bas "paketet" jag funderar på 2stycken dd 510 eller vad dom heter är dom billigaste dd basarna. sen det dära zarchy steget som kostade runt 2500kr som ExXe rekomenderade.
    blir det paketet bra eller kan ni säga nått bättre?
    Dom 10orna?
    Enkla 4ohms spolar. Hade varit enklare om du hade haft dubbla spolar så hade du kunnat lasta R1500D steget i 1ohm och fått ut 1500W.

Varför just DD-basar?
    Vad är du ute efter, spela högt?
    Spela högt och rent?
    Ren odlad "välljuds"bas?

Sen handla inte steget från blekingebilradio, då blir det bara omständigare för dig med garanti osv. Handlar du det från ljudia, vars egna steg det faktiskt är så är det herrejösses mycket enklare med garanti och support!
    Kostar 10kr mer eller nått sånt, men det är värt det!

Men langa vad du vill ha för bas så löser vi det!

Alpinen hade ju mycket mer roliga funktioner, den hade jag satsat på!

Med termlab vid framrutan till höger vid passargerarsidan.
    Funkar väl med nån spl-mätare också men ger ju inte lika exakt.
    Okej, jag kommer dock mäta med en vanlig Db mätare som vi använder vid konserter

Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Okej, jag kommer dock mäta med en vanlig Db mätare som vi använder vid konserter
    Give it a try. Mät vid den rätta mätpunkten bara!

Dom 10orna?
    Enkla 4ohms spolar. Hade varit enklare om du hade haft dubbla spolar så hade du kunnat lasta R1500D steget i 1ohm och fått ut 1500W.

Varför just DD-basar?
    Spela högt och rent?
    Ren odlad "välljuds"bas?

Sen handla inte steget från blekingebilradio, då blir det bara omständigare för dig med garanti osv. Handlar du det från ljudia, vars egna steg det faktiskt är så är det herrejösses mycket enklare med garanti och support!

okaj tack för tipset

vet inte hur jag ska förklara basen men som spelar högt med mycket bas;P

sen stereon så funderar jag på den här http://www.mds.se/sv/product/4041/Pioneer-DEH5200SD
    är den bättre än alpinen eller?

Då får det bli så.

Behövs inte så många basar för att låta högt. Kolla Oloofs inlägg, det där spelar helt sinnes!

Förstår, men hade basarna hemma redan så var bara en liten tanke som flög upp
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

Dom 10orna?

Varför just DD-basar?
    Spela högt och rent?
    Ren odlad "välljuds"bas?

Citat Ursprungligen postat av elajtz0r Visa inlägg
    okaj tack för tipset

vet inte hur jag ska förklara basen men som spelar högt med mycket bas;P

sen stereon så funderar jag på den här http://www.mds.se/sv/product/4041/Pioneer-DEH5200SD
    är den bättre än alpinen eller?
    någon?
    men man kanske skulle ha 12tummare istället eh kom med förslag;P

tips på bra billigt steg? ska driva 2 10 tums MDS basar.. vettefan för effekt men de är MDS audiphile eller va dom heter länka gärna begnade grejor med har ett steg nu men har snackat med några stycken å dom säger att de är värdelöst..
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Den här huvudenheten hade passat dig riktigt bra:

http://www.blocket.se/vasterbotten/A....htm?ca=11&w=3

Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    tips på bra billigt steg? ska driva 2 10 tums MDS basar.. vettefan för effekt men de är MDS audiphile eller va dom heter länka gärna begnade grejor med har ett steg nu men har snackat med några stycken å dom säger att de är värdelöst..
    Nytt eller begagnat?

Maxbudget?

Detta framsystemet hade jag offrat ett finger för, bland det bästa som finns! Nypris på 30 000 kr.

http://www.blocket.se/kalmar/Alpine_....htm?ca=11&w=3

Senast redigerat av Michél den 2010-08-23 klockan 02:47.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Den här huvudenheten hade passat dig riktigt bra:

http://www.blocket.se/vasterbotten/A....htm?ca=11&w=3

Nytt eller begagnat?

Maxbudget?

Detta framsystemet hade jag offrat ett finger för, bland det bästa som finns! Nypris på 30 000 kr.

http://www.blocket.se/kalmar/Alpine_....htm?ca=11&w=3

vad e framsystem?`e det de steget som driver högtalarna i bilen eller vadå?O.o hade tänkt ett steg. runt 1k om de inte går att få billigare, som ska driva mina basar.. men med den budgeten kanske man bara får skit?nytt eller begagnat spelar ingen roll!
    Ris i föggen?

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    någon här som har ritningar till en enkellåda för 10" basar? gärna så basarna sitter lite vinklade

(jag vet är inget svårt att göra sj men wtf är man lat så är man)

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Först och främst: Vad för basar handlar det om?
    2st 10" SPL dynamics V-250S4 (http://dbakuten.se/detail-item_id-318236)

Okej, nu är detta utäknat på en kantig låda men med 500mm bredd, 370mm höjd och 200mm djup skulle du få 37 liter. Basen tar cirka 2 liter, så totala volymen blir 35 liter.

Sedan ska du ha en basport på rätt längd och lite annat.

Detta alternativet skulle jag råda dig att ta, blir bra gjort då:

http://dbakuten.se/detail-item_id-318473
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Okej, nu är detta utäknat på en kantig låda men med 500mm bredd, 370mm höjd och 200mm djup skulle du få 37 liter. Basen tar cirka 2 liter, så totala volymen blir 35 liter.

Sedan ska du ha en basport på rätt längd och lite annat.

Detta alternativet skulle jag råda dig att ta, blir bra gjort då:

http://dbakuten.se/detail-item_id-318473
    thx okej om jag förstår rätt är den ritningen och det gjort för 2st basar? och funkar inte den basporten man får med där bra eller ? :S

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    De bygger den efter de kraven du har. Du har både mått och volym högtalarna kräver på sidan där de säljs.
    jag fattar det som att man köper ett "kit" med ritningar och lite andra tillbehör som funkar bra för mina (i detta fallet) 2st 10" basar? menar du att dom specialgör ritningar efter begäran eller?

Hej, för att vara lite random. Jag har ett gammalt minislutsteg från farsans tid, på säg 1x0,75 dm. 120watt är det på, och som jag förstår två kanaligt.

Vad kan man göra för kul med det? Funderar nästan på att sätta in i det i syrrans golf, eftersom att det finns kablar dragna för det.

Kan jag koppla in steget på hennes herrejösseshögtalare från typ jula som sitter i hatthyllan, skulle gissa på att de är 5,25".

Skulle det bli nån märkbar skillnad?

Vill bara testa, fattar ju själv att det inte kommer skallra i rutorna, men ja
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

Hej, för att vara lite random. Jag har ett gammalt minislutsteg från farsans tid, på säg 1x0,75 dm. 120watt är det på, och som jag förstår två kanaligt.

Vad kan man göra för kul med det? Funderar nästan på att sätta in i det i syrrans golf, eftersom att det finns kablar dragna för det.

Kan jag koppla in steget på hennes herrejösseshögtalare från typ jula som sitter i hatthyllan, skulle gissa på att de är 5,25".

Skulle det bli nån märkbar skillnad?

Vill bara testa, fattar ju själv att det inte kommer skallra i rutorna, men ja
    Är du säker på dom 120W eller står det på bara?
    Hittat några gamla slutsteg hemma som också lovar massa effekt, sen visar det sig att dom lämnar typ 10W

Du kan väl alltid pröva, men jag tror det låter sämre än om de är kopplade på huvudenheten!

Är du säker på dom 120W eller står det på bara?
    Hittat några gamla slutsteg hemma som också lovar massa effekt, sen visar det sig att dom lämnar typ 10W

Du kan väl alltid pröva, men jag tror det låter sämre än om de är kopplade på huvudenheten!
    Det står 120w, kan jag kolla det på något vis? sen om det är 120w, eftersom det är två kanaler så lär det bara vara 60 på varje kanal?
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

har ju denna baslådan http://www.rockfordfosgate.com/produ...n_US&p_status= och den ska max ha 500w rms, kan jag inte använda http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=181 det steget då? hur funkar detta ?

4 ohm är lådan anpassad för.

I 4 ohm ger steget 600 WRMS vilket blir lagom.

Hur ser strömingången ut?
    det är bara sladdar som går in inuti lådan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in