-
2010-08-24, 20:31 #181
-
2010-08-24, 21:56 #182
Ny låda på ingång!
Uppdaterar i den här tråden istället för att skapa en projekttråd på detta forum!
-
2010-08-24, 22:32 #183
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Nice!
Är det 19mm?
Jag hade tänkt ljuddämpa bilen lite grann. Men frågan är då vilket är det viktigaste stället att ljuddämpa på?
Lättast vore nog framdörrarna, men frågan är om det räcker? Var vore annars bra?
Och är Bitumen det som gäller, eller finns det bättre alternativ?
-
2010-08-24, 22:51 #184
22mm!
Dubbelbaffel kommer på samt reglar invändigt.
120liter låda med 400cm2 slotport!
Nu finns det inga runda kanter kvar
För att svara på din fråga, ditt tak flexar väl rätt äckligt om jag fattade det rätt. Dämpa där, dörrarna också. Golvet är jag osäker på dess dämpning. Jag hade dock försökt dämpa under i bagaget vid reservhjulet. Swedol säljer sjukligt billig dämpmatta. Rätt vettig är den också!
-
2010-08-24, 22:58 #185
Asfaltsmattor fungerar enbart i taket, limmet klarar inte av att hålla dem uppe när det börjar bli kallt ute.
I taket kör man dämpmatta från Autoleads, prisvärt och HÅLLBAR.
I dörrar / baklucka kör man Dynamat, även bra att spruta Noicekiller där man kan komma åt i alla skarvar.
Golvet fungerar med asfaltsmatta samt något form utav täcklager med gummimatta samt original isoleringsmatta.
Förr brukade man fylla innertaket med glasfiberull helt enkelt, fungerade det också.
-
2010-08-24, 23:21 #186
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Nice!
Ja, har sett dom dämpmattorna på Swedol, men frågan är var man ska lägga dom? I bakluckan?
Jag vill inte göra en hel ljuddämpning då det är alldeles för mycket jobb att ta bort golvmatta och tak etc. Hade endast tänkt att göra dom absolut viktigaste ställerna. Vad jag har förstått det som så kommer mycket ljud bakifrån i en kombi?
Har sett att dom flesta sätter Butylen-mattor i i princip hela bilen, och tänkte då kanske göra det i dörrarna. Frågan är hur man gör med hjulhusen i fram?
Butylen-baserade mattor är väl vad dom flesta använder för hela bilen. Nociekiller är alldels för dyrt.
Jag hade tänkt mig en billig och lätt dämpning med Butylen mattor från Biltema etc.
Sen kommer ju inte bilen att användas i vinter heller.
-
2010-08-24, 23:31 #187
-
2010-08-24, 23:33 #188
Swedols vet jag fungerar då en kompis e36'a är full av sånna!
-
2010-08-24, 23:33 #189
-
2010-08-24, 23:38 #190
I dörrar samt tak. När de utsätts för kyla lossnar de betydligt snabbare, de väger mer än vad limningen orkar. Blir jobbigt när en massa matta blir hängandes.
Frågan är om det är värt tiden det kräver att isolera med tanke på att du inte vill isolera hela bilen samt då du inte vet hur länge bilen ska behållas? I annat fall är det nästan bara värt att dämpa upp din baklucka som det är i nuläget, sedan börjar pengarna springa iväg.
-
2010-08-24, 23:42 #191
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Du sa ju att man skulle använda Dynamat i dörrar vilket vad jag förstått det som är en Butylen/Butyl/asfaltsmatta (same shit, en matta med svart grejs på som man klistrar fast) Därför jag inte förstod vad du menar.
Dörrar är ju det lättaste att isolera, bakluckan och hjulhus i bak lär inte heller vara några problem.
Och med Swedols dämpmattor för 39 kr styck så blir det inte alls dyrt.
-
2010-08-24, 23:46 #192
Med tanke på att du har kombi är taket rätt enkelt också. Då du inte behöver ta ut det utan bara sänka ner det lite. Eller har du taklucka och sånt crap?
Hur sitter baksätet på touringen? För framstolarna lyfter du ur på 10 minuter/paret. Är sittdynan klickad på baksätet som övriga e36 går det fort att dämpa golv också. Det kan inte ta dig mer än en eftermiddag att dämpa hela bilen om du är snabb Olle!
-
2010-08-24, 23:49 #193
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Okej, har aldrig tagit ner ett innertak förut, och självklart har jag taklucka vilket bara gör det ännu jobbigare
Kommer det så mycket ljud från golvet då? Frågan är ju som sagt vilket är det viktigaste stället där det är mest värt att göra det?
Då jag som sagt kanske inte ens kommer att behålla bilen allt för länge.
Varför jag tänkte göra dörrarna är för att dom ändå ska ner för att lackas samt byta ut ett hisslänkage.
-
2010-08-25, 00:04 #194
-
2010-08-25, 00:08 #195
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
-
2010-08-25, 13:54 #196
Det som skiljer är tjockleken, olika för olika mattor. Viss materialskillnad också. Varje matta har sitt användningsområde. Vissa tar bort resonansljud, vissa tar bort vägljud.
Bitumenplattorna från Biltema är tjockare/tyngre med sämre vidhäftning som exempel. Rena asfaltsmattor fungerar inte till annat än golv. Dynamat är tunnare och mer lättarbetad. M1 som BRL säljer är även den bra.
Isolering i hjulhus hittade jag en grymt bra tråd om, ska forska fram den under dagen.
-
2010-08-25, 14:14 #197
Går framåt med mitt lådbygge.
Har lackat, rundat och slipat. Skall måla en gång till sen slipa ner det igen innan jag börjar polera.
Byggde mig en baffel förut också. Sådär stor port är jag inte van vid!430cm2
-
2010-08-25, 14:49 #198
-
2010-08-25, 14:57 #199
Är en SPL-låda pöjk!
Det hade kunnat gå men blir så innhelvetes stor låda då och jag måste hålla mig inom vissa regler.
Fast då är väl problemet att luften från ena basen kan gena ut till andra basen och det krockar.
Port på sidorna är välprovat koncept för SPL, så får nog köra på det. Skall med reglar i mitten mellan basarn också!
-
2010-08-25, 15:07 #200
Äh, förbannade SPL-nörd.
Du borde få en SQ-anläggning inkörd i din basport.
Nej, men kan förstå att det inte är lika noga med HUR ljudet strömmar ut när det gäller SPL, bara det kommer ut så mycket som möjligt. Personligen tycker jag dock det borde vara effektivare med separata lådor men det kanske inte ryms till storleksgränserna?
-
2010-08-25, 15:18 #201
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Ja, absolut. Och självklart är biltemas sämre, det är ju väl bevisat med i princip hela deras sortiment. Men det är billigt!
Men jag tänker nog köra på Swedols, har 2 min resväg dit ist för 1 timme till biltema med, samt att Exxe påstod att dom fungerade bra
Jag vill mest testa lite hur stor skillnad det kan göra med lite extra skit i bilen. Det viktigaste är ju att få bort vinandet från takluckan samt fönsterna.
-
2010-08-25, 15:21 #202
-
2010-08-25, 15:34 #203
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Jo, fast det är ju att hisslänkagen som är dåliga, därför som det låter därifrån. Så dom stänger inte ordentligt.
Dörrlisterna fungerar nog inte att göra så då det är typ 2 lister som är fästa på ett konstigt sätt. Men därigenom viner det inte så mycket, förutom att det droppar lite när det regnar
Och jag menar att det viktigaste ljudet att få bort är dom vinande ljuden, självklart inte genom att sätta mattor i dörrarna
-
2010-08-25, 16:01 #204
-
2010-08-25, 17:04 #205
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- w
- Inlägg
- 163
-
2010-08-25, 18:05 #206
-
2010-08-25, 18:16 #207
-
2010-08-25, 20:49 #208
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- w
- Inlägg
- 163
-
2010-08-26, 16:12 #209
Är de respekt om hjulbultarna skruvar ut sig av basen?
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2010-08-26, 16:14 #210