Sidan 7 av 20 Första ... 5678917 ... Sista
  1. #181

  2. #182


    Ny låda på ingång!
    Uppdaterar i den här tråden istället för att skapa en projekttråd på detta forum!

  3. #183
    Nice!
    Är det 19mm?

    Jag hade tänkt ljuddämpa bilen lite grann. Men frågan är då vilket är det viktigaste stället att ljuddämpa på?

    Lättast vore nog framdörrarna, men frågan är om det räcker? Var vore annars bra?

    Och är Bitumen det som gäller, eller finns det bättre alternativ?

  4. #184
    Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Nice!
    Är det 19mm?

    Jag hade tänkt ljuddämpa bilen lite grann. Men frågan är då vilket är det viktigaste stället att ljuddämpa på?

    Lättast vore nog framdörrarna, men frågan är om det räcker? Var vore annars bra?

    Och är Bitumen det som gäller, eller finns det bättre alternativ?
    22mm!
    Dubbelbaffel kommer på samt reglar invändigt.
    120liter låda med 400cm2 slotport!

    Nu finns det inga runda kanter kvar


    För att svara på din fråga, ditt tak flexar väl rätt äckligt om jag fattade det rätt. Dämpa där, dörrarna också. Golvet är jag osäker på dess dämpning. Jag hade dock försökt dämpa under i bagaget vid reservhjulet. Swedol säljer sjukligt billig dämpmatta. Rätt vettig är den också!

  5. #185

  6. #186
    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    22mm!
    Dubbelbaffel kommer på samt reglar invändigt.
    120liter låda med 400cm2 slotport!

    Nu finns det inga runda kanter kvar

    För att svara på din fråga, ditt tak flexar väl rätt äckligt om jag fattade det rätt. Dämpa där, dörrarna också. Golvet är jag osäker på dess dämpning. Jag hade dock försökt dämpa under i bagaget vid reservhjulet. Swedol säljer sjukligt billig dämpmatta. Rätt vettig är den också!
    Nice!

    Ja, har sett dom dämpmattorna på Swedol, men frågan är var man ska lägga dom? I bakluckan?
    Jag vill inte göra en hel ljuddämpning då det är alldeles för mycket jobb att ta bort golvmatta och tak etc. Hade endast tänkt att göra dom absolut viktigaste ställerna. Vad jag har förstått det som så kommer mycket ljud bakifrån i en kombi?

    Har sett att dom flesta sätter Butylen-mattor i i princip hela bilen, och tänkte då kanske göra det i dörrarna. Frågan är hur man gör med hjulhusen i fram?

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Asfaltsmattor fungerar enbart i taket, limmet klarar inte av att hålla dem uppe när det börjar bli kallt ute.

    I taket kör man dämpmatta från Autoleads, prisvärt och HÅLLBAR.

    I dörrar / baklucka kör man Dynamat, även bra att spruta Noicekiller där man kan komma åt i alla skarvar.

    Golvet fungerar med asfaltsmatta samt något form utav täcklager med gummimatta samt original isoleringsmatta.

    Förr brukade man fylla innertaket med glasfiberull helt enkelt, fungerade det också.
    Butylen-baserade mattor är väl vad dom flesta använder för hela bilen. Nociekiller är alldels för dyrt.
    Jag hade tänkt mig en billig och lätt dämpning med Butylen mattor från Biltema etc.
    Sen kommer ju inte bilen att användas i vinter heller.

  7. #187

  8. #188
    Swedols vet jag fungerar då en kompis e36'a är full av sånna!

  9. #189
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Limningen SLÄPPER. De orkar inte bära upp sin egna vikt. Läs omdämmen om Biltemas mattor, mer negativt än positivt om dem.
    När man sätter den var?

  10. #190

  11. #191
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    I dörrar samt tak. När de utsätts för kyla lossnar de betydligt snabbare, de väger mer än vad limningen orkar. Blir jobbigt när en massa matta blir hängandes.

    Frågan är om det är värt tiden det kräver att isolera med tanke på att du inte vill isolera hela bilen samt då du inte vet hur länge bilen ska behållas? I annat fall är det nästan bara värt att dämpa upp din baklucka som det är i nuläget, sedan börjar pengarna springa iväg.
    Du sa ju att man skulle använda Dynamat i dörrar vilket vad jag förstått det som är en Butylen/Butyl/asfaltsmatta (same shit, en matta med svart grejs på som man klistrar fast) Därför jag inte förstod vad du menar.

    Dörrar är ju det lättaste att isolera, bakluckan och hjulhus i bak lär inte heller vara några problem.
    Och med Swedols dämpmattor för 39 kr styck så blir det inte alls dyrt.

  12. #192
    Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Du sa ju att man skulle använda Dynamat i dörrar vilket vad jag förstått det som är en Butylen/Butyl/asfaltsmatta (same shit, en matta med svart grejs på som man klistrar fast) Därför jag inte förstod vad du menar.

    Dörrar är ju det lättaste att isolera, bakluckan och hjulhus i bak lär inte heller vara några problem.
    Och med Swedols dämpmattor för 39 kr styck så blir det inte alls dyrt.
    Med tanke på att du har kombi är taket rätt enkelt också. Då du inte behöver ta ut det utan bara sänka ner det lite. Eller har du taklucka och sånt crap?
    Hur sitter baksätet på touringen? För framstolarna lyfter du ur på 10 minuter/paret. Är sittdynan klickad på baksätet som övriga e36 går det fort att dämpa golv också. Det kan inte ta dig mer än en eftermiddag att dämpa hela bilen om du är snabb Olle!

  13. #193
    Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    Med tanke på att du har kombi är taket rätt enkelt också. Då du inte behöver ta ut det utan bara sänka ner det lite. Eller har du taklucka och sånt crap?
    Hur sitter baksätet på touringen? För framstolarna lyfter du ur på 10 minuter/paret. Är sittdynan klickad på baksätet som övriga e36 går det fort att dämpa golv också. Det kan inte ta dig mer än en eftermiddag att dämpa hela bilen om du är snabb Olle!
    Okej, har aldrig tagit ner ett innertak förut, och självklart har jag taklucka vilket bara gör det ännu jobbigare

    Kommer det så mycket ljud från golvet då? Frågan är ju som sagt vilket är det viktigaste stället där det är mest värt att göra det?
    Då jag som sagt kanske inte ens kommer att behålla bilen allt för länge.

    Varför jag tänkte göra dörrarna är för att dom ändå ska ner för att lackas samt byta ut ett hisslänkage.

  14. #194

  15. #195
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nja. Det är lite olika mellan mattorna.

    Finns grym info på ljudforumet.
    Alla är väl samma princip? Att man klistrar fast dom?



    Verkar fungera att ha överallt. Det är vad jag har sett att dom flesta gör iaf.

  16. #196

  17. #197
    Går framåt med mitt lådbygge.
    Har lackat, rundat och slipat. Skall måla en gång till sen slipa ner det igen innan jag börjar polera.

    Byggde mig en baffel förut också. Sådär stor port är jag inte van vid! 430cm2


  18. #198

  19. #199
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Blir det inte lite skumt ljudmässigt att den ena basen har längre väg till porten?

    Det logiska valet hade väl varit att ha porten i mitten och sedan leda ut bägge högtalarna där?
    Är en SPL-låda pöjk!
    Det hade kunnat gå men blir så innhelvetes stor låda då och jag måste hålla mig inom vissa regler.
    Fast då är väl problemet att luften från ena basen kan gena ut till andra basen och det krockar.

    Port på sidorna är välprovat koncept för SPL, så får nog köra på det. Skall med reglar i mitten mellan basarn också!

  20. #200

  21. #201
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det som skiljer är tjockleken, olika för olika mattor. Viss materialskillnad också. Varje matta har sitt användningsområde. Vissa tar bort resonansljud, vissa tar bort vägljud.

    Bitumenplattorna från Biltema är tjockare/tyngre med sämre vidhäftning som exempel. Rena asfaltsmattor fungerar inte till annat än golv. Dynamat är tunnare och mer lättarbetad. M1 som BRL säljer är även den bra.

    Isolering i hjulhus hittade jag en grymt bra tråd om, ska forska fram den under dagen.
    Ja, absolut. Och självklart är biltemas sämre, det är ju väl bevisat med i princip hela deras sortiment. Men det är billigt!
    Men jag tänker nog köra på Swedols, har 2 min resväg dit ist för 1 timme till biltema med, samt att Exxe påstod att dom fungerade bra
    Jag vill mest testa lite hur stor skillnad det kan göra med lite extra skit i bilen. Det viktigaste är ju att få bort vinandet från takluckan samt fönsterna.

  22. #202

  23. #203
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Har du inte testat det jag sa att du skulle göra med listerna? Dämpningen påverkar ju enbart plåten och inte luftinsläpp runt lister, så det kan bli rätt svårt att få bort vinande ljud.
    Jo, fast det är ju att hisslänkagen som är dåliga, därför som det låter därifrån. Så dom stänger inte ordentligt.
    Dörrlisterna fungerar nog inte att göra så då det är typ 2 lister som är fästa på ett konstigt sätt. Men därigenom viner det inte så mycket, förutom att det droppar lite när det regnar

    Och jag menar att det viktigaste ljudet att få bort är dom vinande ljuden, självklart inte genom att sätta mattor i dörrarna

  24. #204

  25. #205
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    4 ohm är lådan anpassad för.

    I 4 ohm ger steget 600 WRMS vilket blir lagom.
    ok tack men vad är igentligen ohm för nåt ? spänning äre ju men

  26. #206
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  27. #207
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Äh, förbannade SPL-nörd. Du borde få en SQ-anläggning inkörd i din basport.


    Nej, men kan förstå att det inte är lika noga med HUR ljudet strömmar ut när det gäller SPL, bara det kommer ut så mycket som möjligt. Personligen tycker jag dock det borde vara effektivare med separata lådor men det kanske inte ryms till storleksgränserna?
    Möjligt att det kan vara effektivare, men jag tror fan inte det får plats i bilen!
    Det krävs rätt hyffsade volymer tyvärr.

  28. #208
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    blir de lägre resistans ju lägre bas de är ? eller är det att baslådan är t.ex på 4ohm då ger steget alltid t.ex 900w rms vid 4ohm och en annan låda är på 2ohm då ger steget mer?

  29. #209

  30. #210
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Är de respekt om hjulbultarna skruvar ut sig av basen?
    Då borde du nog dragit åt dom ordentligt från början!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in