Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009

Plocka V-ringen på SF3:a, hjälp och frågor från en okunnig om trimmning.

Förs vill jag bara säga att du kan lämna tråden om du ska säga "trimma och stå för det, eller skippa." "Trimma mer så kan du dra snuten ppPPpPp" osv.

Jag är en så kallad "originalare" då jag inte vill/vågar hyper trimma min moppe så den går i 70 + osv. Men jag vill att den ska gå i 55-58 någonting. Just nu gör den (enligt mätaren) 47km/h på rakan och i lätt nerförsbacke 49km/h. Men den varvar runt 9,5 när den går i 54km/h i grov nerförsbacke och den känns lite väl, men annars så varvar den 8+. Min polare har en PGO X-hot som jag drar om i starter osv då min har riktigt bra axx (hans axx suger hårt) men efter en bit så kör han om mig när vi ligger i full gas. Han har också original.

Till saken.

Genom att ta bort v-ringen så ska man slippa att byta munstycken vad jag vet av egen erfarenhet och rent uppenbart då man inte rör nåt i motorn. Men nu så kommer det upp ett litet dilemma då jag nästan inte kan något om trimning, vikterna! Dom "växlar" vad jag fattat? Eller skjuter ut sig på nåt sett. Behöver jag byta ut vikter om jag plockar v-ringen? Påverkar vikterna hastigheten på nåt sett?

Vad kommer den att göra ungefär om allt annat är original?

Helt bakom flötet är jag inte, lite kan jag om motorer och växellådor men trimning kan jag dock inte så mycket om utan lite hjälp. Det är alltså en Peugot SpeedFight 3 som ska gå lite snabbare.
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    ta bara bort ringen o kolla hur motorn går ?
    Jo men vad gör vikterna? Skulla va bra och veta vad dom gör, sen undrar jag om man på något sett kan påverka top farten.
    fulcola.se

Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    kapa blindröret, cdi(?) köp rör o trimma som alla andra moppar
    Men jag vill inte det som sagt. Jag orkar inte ta bort förgasaren och börja byta munstycken i den och ta bort avgasröret osv. Har inga ordentliga verktyg för det. Undar bara om jag kan påverka topphastigheten genom att göra nått i variatorn.
    fulcola.se

http://www.youtube.com/watch?v=4o7MaM6tk9M
    http://www.youtube.com/watch?v=3yRsk...eature=related
    Simpelt men genialt!

Edit: Variatorringen förhindrar vikterna från att gå ändå ut.
    Yellowfail

Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    v-ringen........ annars vet ja inte.
    Mjo. lät ju lite kul.

Citat Ursprungligen postat av Hampusen Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?v=4o7MaM6tk9M
    http://www.youtube.com/watch?v=3yRsk...eature=related
    Simpelt men genialt!

Edit: Variatorringen förhindrar vikterna från att gå ändå ut.
    Aha, tack dom klippen! Det här med tyngden, om jag byter till tyngre vad händer? Respektive lättare?

I helgen så ska jag till en kompis som har ett garaget med verktyg i och mutter dragare då man skulle ha det för att få bort (v)brickan.
    fulcola.se

Ska man trimma så får man lägga ner lite tid på det, så enkelt är det ! Det är inte direkt svårt att byta munstycka tex

Reg.datum
    Mar 2009
    dina vikter är inställda efter att du har variator ringen på, så för bättre effekt så borde du vikta om den om du tar bort v-ringen.

Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Vad jag läst så ska ju inte axxet ändra på sig om man bara tar bort v-ringen. Men ska pyssla med det nu i helgen. Kollat på diverse guider med om hur man gör.
    fulcola.se

Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    säg till om du vill kapa blindtarmen , byta munstycke vikter osv , sen om du byter till lättare vikter ( urpluggad moppe) så byt till förstärkta kopplingsfjädrar , de ger en aning drag i moppen mot original fjädrarna ( ställer in vilket varvtal koppling & variatorn ska greppa)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in