-
2010-09-11, 15:44 #1681
Tips på bra förstabil? Är något år kvar innan jag kommer köpa något, men alltid kul att kika lite i förväg
Krav:
Ej volvo/Saab.
Minst 180hk.
Rwd.
Maxpris ca 35k.
Gärna andra tips än Bmw, Bmw har jag kollat på en hel del redan, på bla 325. Så gärna annat än Bmw.
Edit: 4wd kan väll gå det med, men helst rwd.
-
2010-09-11, 15:52 #1682
-
2010-09-11, 16:00 #1683
-
2010-09-11, 16:24 #1684
Inte att rekomendera, då den har extremt kort hjulbas samt riktigt klen växellåda. Många som kört dem på vintern har sprängt lådan, gillar inte avancerad körning.
Legacyn är betydligt mer vettig då sakerna är bättre ihopsatta.En vinterbil vill man ha längre hjulbas på för att få lite balans i bilen.
-
2010-09-11, 16:43 #1685
-
2010-09-11, 16:47 #1686
-
2010-09-11, 16:47 #1687
-
2010-09-11, 16:51 #1688
Vad du håller på. Saken är den. Hade jag länkat till en Legacy på en gång så hade du haft lika mycket invändingar mot den som mot Trendyn och sagt att jag ska köpa en EVO 7 på en gång.
"Egen erfarenhet". Den som står ute i Åkersberga har överlevt flera vintrar av hårdkörning och den har desutom stått utomhus hela tiden.
-
2010-09-11, 16:51 #1689
Okej, perfekt.
När byttes tänddelarna sist (rotor/fördelarlock/tändstift/tändkablar)?
Är det samma fel oavsett om bilen är kall eller varm?
Hög förbrukning?
Kommer bilen upp i driftstemperatur?
Uppstår felet på alla växlar?
Låter det som att den går ojämnt efter 3000 rpm eller dör den helt?
Ojämn tomgång?
Rycker den på jämn gas men ej vid full gas?
-
2010-09-11, 16:55 #1690
Men ååh... Lägg ner nu. Var glad att jag är ärlig mot dig istället.
Nej, det säger jag då drivlinan på Trendyn är riktigt dålig. De bilarna som körts på isen brukar rasa då mellandiffen bryter ihop då delarna är underdimensionerade, samt att växellådan håller samma kvalité som på Pulsar GTR samt 323 GTR och rasar vid "aktiv" användning redan vid originaleffekt. Du får gärna ge mig ett bra skäl till varför jag skulle sitta och hitta på saker?
Speciellt då Legacyn faktiskt ligger i samma prisklass.
http://www.blocket.se/dalarna/Subaru....htm?ca=11&w=3
Så för din egen skull, släpp tanken att jag är ärlig mot dig för att ge dig tårar en lördagskväll. Är mer för att du ska slippa göra ett köp du sedan får ångra. 50/50-drift kombinerat med 68 hästar och knappt 100 Nm är ingen jättekul kombination då effektförlusten är 20 %.
Modellerna innan -90 är de som är riktigt utsatta då de delar drivlina med Daihatsu. Sista årsmodellen efter -90 fick istället drivlina från Suzuki Vitara som tål mer (diffen) men i gengäld bjuder på dåliga lager i själva lådan. Sprängde själv en sådan vid terrängkörning sommaren -04 då växellådans mjuka upphängningar gav drivlineryck vilket knäckte av utgående axeln.
-
2010-09-11, 17:21 #1691
-
2010-09-11, 17:25 #1692
-
2010-09-11, 17:46 #1693
Nu ska du få ett par hållbara bilar:
http://www.blocket.se/vasternorrland....htm?ca=11&w=3 (raka sexan är GRYM i hållbarhet)
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_S....htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/simrishamn/Sub...=11&w=3&last=1
-
2010-09-11, 17:49 #1694
-
2010-09-11, 18:41 #1695
I know, men jag lägger hellre pengarna på att få fixat rosten, först och främst, och det tar tid att komma dit bara det. Vet inte vart jag ska bli av, verkar vara ett par skit coils jag fått, eftersom att jag inte kan ha några däck längre. Måste vara under ET 30 i princip och det känns riktigt fel!
Jag gillar dem, är lite annorlunda
Planer har jag massor av ska du veta, dock är det få av dem som blir sanna då det kostar mer pengar än jag är sugen att lägga på bilen .
-
2010-09-11, 19:09 #1696
1. Antagligen aldrig bytta men vet ej, värt att byta då det är billigt!
2. Ja samma hela tiden
3. Inget speciellt ligger typ på 0,8-1.0 och det är kortkörningar mestadels.
4. Ja, inga problem där
5. Ja
6. Har aldrig kört den själv så den brukar max gasas till 3500rpm (tjejer)
7. Ja, den vandrar lite, ojämnt.
8. Svårt att säga eftersom jag inte kört själv, men verkar vara vid jämnt pådrag den hoppar och har sig.
-
2010-09-11, 19:24 #1697
Förlåt för dubbelpost, denna skulle inte sitta fel imo!
http://www.blocket.se/stockholm/Hond....htm?ca=11&w=3
-
2010-09-11, 19:45 #1698
Tjena pojkar och flickor (?)
Någon som har fälgförslag till min Volvo? Funderat på 5-ekrade eller fälgar med många ekrar, typ Nitro Oxide
http://www.garaget.org/?car=183027
-
2010-09-11, 19:50 #1699
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
http://www.blocket.se/kronoberg/Vw_g...tm?ca=23_4&w=2
Va hade ni gett för en sådan här skapelse?
-
2010-09-11, 20:46 #1700
Hur är Opel calibra som bil? Någon som har erfaranheter av den? Något att ha eller är det ren skit?
-
2010-09-11, 21:18 #1701
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-09-11, 23:23 #1702
-
2010-09-12, 00:58 #1703
-
2010-09-12, 02:07 #1704
I princip vad jag skulle ha satsat på för 40k
http://www.blocket.se/eslov/Audi_A8_....htm?ca=11&w=3
-
2010-09-12, 10:29 #1705
Ärligt talat, glöm 180HK och slå upp ögonen för något sånt här!
http://www.blocket.se/alvsborg/Mazda...m?ca=23_11&w=3 - det är en jävligt rolig bil kan jag garantera!
-
2010-09-12, 11:32 #1706
Det är inte speciellt fel eftersom du vill ha fälgbredd och samtidigt "stora" däck. Det folk brukar göra är att åka med mer ET samt lägre dimensioner på däcken än vad du gör. Skulle du haft vanliga "kortare" fjäderben hade du upplevt samma problem då fjäderbenstallriken tar upp en hel del plats. 225/45-17" är ju vad familjebilar (exempelvis V70) har som original.
Ett exempel är bilen nedanför:
Han har BBS LM Replika på 18*8" fram samt 18*9" bak, med 215/35-18 i däckprofil samt ET35. Nersänkt 9 cm med FK nonamecoils (samma uppbyggnad som TA).
Anledningen till att det går är däckdimensionen främst.Skillnaden mellan 225/45-17 samt 215/35/-18 är totalt 3 centimeter i diameter samt 2 centimeter i bredd.
Min E30 som exempel hade standard fjäderben med 17*7,5"-fälgar ET 36 samt 215/40-17" i däck. Hade knappt 5mm marginal till fjäderbenet från fälgens baksida.
Finns två saker som är aktuellt.
Bilarna är känsliga för gamla tänddelar, att byta ut dem brukar ge underverk.
Men, det är även värt att leka vakuumläckor kring insuget då man kan få liknande felsymptom. Spruckna slangar är ingen höjdare. Med tanke på vandrande tomgång så känns det lite som vakuumläcka.
Det sista du ska ha på bilen är förmodligen någonting i krom eller silver då den vita lacken ger det hela en skum känsla. En kompis familj hade en USA-importerad 855 "R-vit" (samma spec som de röd/svart/gröna R-bilarna från -96) och till den satt det originalmonterade flerekrade R-fälgar. En riktigt snygg kombination!
En annan kombination som hade kunnat fungera är fälgar från V70N, exempelvis Nebula som har en bra design. Även mörka BBS LM Replika ligger bra i pris och kan vara vettigt.
Anledningen till att jag sågar Nitro Oxide är för att själva "känslan" upplevs som plastig och fel till bilen i fråga.
5 - 8000 kr. En hel del problem med den, beror på hur skicket är i helhet.
Beror på motor.
V6 är en Saab-motor, de övriga är Opels egna konstruktioner. Kvalitetsmässigt upplevde jag den jag testade (Turbon med 4wd) som riktigt värdelös. Antingen var den jag provade bara duktigt slutkörd eller så är hållbarheten inte alls så bra som den borde.
2-litersfyrorna på 115/150 hkr skulle jag vilja säga är det "vettigaste" valet, V6 samt Turbon som ett sämre alternativ.
Vertkar inte vara samma bil på bilden som den som speccas heller. Numret är felaktigt dessutom.
*suck*
Allmänt känt. Jag tror jag ligger liiiiite före dig kunskapsmässigt där.
Kan du motivera ditt svar? Så ska jag förklara vad den bilen faller på.
Miatan har sjukligt bra körglädje!
-
2010-09-12, 12:48 #1707
-Stilren design enligt mej.
-Hyffsad prestanda (0-100 ca 7sek toppar minst 250km/h)
-Aluminiumkaross. (rostfri!)
-Gott om plats.
-Fin komfort.
-Låg ljudnivå i bilen.
-Quattro (grym på vinterväglag)
-Extremt mycket bil för pengarna!
-V8 (Mysigt motorljud)
-Bra kvalitets känsla.
-
2010-09-12, 16:44 #1708
Nej helkromat kommer se helknasigt ut som du säger. "flerekrade R-fälgar" du tänker inte möjligtvis på Volans då?
Bild: http://carphotos.cardomain.com/ride_...0007_large.jpg
För dom andra fälgarna som har R-ingraverat är ju sjukt vanliga och inte alls snygga i min mening!
Och BBS LM känns som det hör hemma mera på en BMW och liknande, än en Volvo
Dessa tittade jag på förut, tror dom skulle bli rätt schyssta?
http://www.blocket.se/skaraborg/Volv....htm?ca=11&w=3
Sen har jag tillgång till lackmöjligheter så man kan ju lacka om domDotz roadster har jag kikat på också. Mattsvart fälgcentrum med polerad fälgkant?
-
2010-09-12, 19:41 #1709
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- I din säng
- Inlägg
- 592
Jag är ledsen, men du måste vara den dummaste i den här tråden. Först och främst, VAD FAN SPELAR TOPPFARTEN FÖR ROLL?!
Har under mina två år med körkort toppat ur en bil som gör 200+ en gång och då räckte 235km/h rätt bra. Dvs, spelar ingen roll vad toppfarten ligger på.
Om killen har 35k att lägga på bil, tror du då han har råd att försäkra, tanka och äga en Audi finbil med V8?
-
2010-09-12, 20:14 #1710
Sådan skulle jag aldrig ha råd med, fösräkringen osv. Det jag tänker på. Och för att inte tala om 4.2l motor, den lär ju dricka endel soppa. Plus att den är automat, det är något jag aldrig kommer köpa i hela mitt liv. Kört två automatare, sjukt tråkigt att bara sitta där med gas och broms, samt lägga den i backläge.
115hk låter lite lite kanske, men förövrigt så verkar bilen riktigt fin. Man kan ju alltid chippa med.
Dock så vill jag hellre ha en 4-sitsig, om man ska dra och bada med polare eller liknande.
Håller helt med dig va de gäller toppfarten. 0-100 är isåfall 50ggr viktigare enligt mig. Men de stämmer dedär med att jag förmodligen aldrig skulle ha råd.
Är dock något år tills jag kommer köpa någon bil så jag har ju ett tag på mig att fundera på saken.