Sidan 58 av 400 Första ... 848565758596068108158 ... Sista
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Sådan skulle jag aldrig ha råd med, fösräkringen osv. Det jag tänker på. Och för att inte tala om 4.2l motor, den lär ju dricka endel soppa. Plus att den är automat, det är något jag aldrig kommer köpa i hela mitt liv. Kört två automatare, sjukt tråkigt att bara sitta där med gas och broms, samt lägga den i backläge.

115hk låter lite lite kanske, men förövrigt så verkar bilen riktigt fin. Man kan ju alltid chippa med.

Dock så vill jag hellre ha en 4-sitsig, om man ska dra och bada med polare eller liknande.

Håller helt med dig va de gäller toppfarten. 0-100 är isåfall 50ggr viktigare enligt mig. Men de stämmer dedär med att jag förmodligen aldrig skulle ha råd.

Är dock något år tills jag kommer köpa någon bil så jag har ju ett tag på mig att fundera på saken.
    Du får tänka på att bilen är väldigt liten. 115 hk blir helt plötsligt mycket.
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg

115hk låter lite lite kanske, men förövrigt så verkar bilen riktigt fin. Man kan ju alltid chippa med.

Dock så vill jag hellre ha en 4-sitsig, om man ska dra och bada med polare eller liknande.

Håller helt med dig va de gäller toppfarten. 0-100 är isåfall 50ggr viktigare enligt mig. Men de stämmer dedär med att jag förmodligen aldrig skulle ha råd.

.
    det var då fan vad folk hänger upp sig på effekt. Kolla tex Michels gamla Polo och björvikens kusins polo, båda GTI, bland det roligaste jag kört måste jag säga. Och då har jag kört bilar med 300hk+ under huven.
    det Polon vinner på är vikten, med lite vikt behövs inte så mycket effekt, och när det börjar svänga så blir det GAAALET kul med lite vikt och bra väghållning.
    en miata är bland de roligaste du kan köpa för de pengarna du lägger upp, det finns anledningar till att biltidningar genom tiderna jämt utnämt miatan till den körgladaste caben i jämförelse till priset.

lycka till när köpet nu ska genomgås

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Jag är ledsen, men du måste vara den dummaste i den här tråden. Först och främst, VAD FAN SPELAR TOPPFARTEN FÖR ROLL?!
    Har under mina två år med körkort toppat ur en bil som gör 200+ en gång och då räckte 235km/h rätt bra. Dvs, spelar ingen roll vad toppfarten ligger på.
    Om killen har 35k att lägga på bil, tror du då han har råd att försäkra, tanka och äga en Audi finbil med V8?
    Jag tror nog mer att det är DU som är dummast i denna tråd!!

Jag sa vad jag skulle köpa för bil för dom pengarna helt enkelt. Och för dej kanske 235km/h räcker, men vissa vill kanske ha mer, om du kanske inte visste om det så brukar faktiskt toppfart&accelation hänga ihop!
    Vi alla är olika som du kanske vet. Jag klankar ju inte ned på någon annan bara för att denne gillar volvo 940 osv!!
    Du kanske gillar små bilar med kass kvalitetskänsla och dålig komfort pga att dem är billiga att köra, medans jag tycker att man kan betala lite extra för att få prestanda, säkerhet, komfort och kvalitetskänsla i en bil. Som sagt vi är olika och har olika krav på våra färdmedel.

Ärligt talat nu. Om du fick välja mellan en ny lyxbil typ a8, 7-serie, s-klass, xj eller en ny småbil typ polo, a1, 207 för 15k mindre än lyxbilen. Enda kravet var att du ska bruka den i 5år. Vilken hade du valt småbilen eller den 15k dyrare lyxbilen?

Edit: Han sa ju inte vad maxförbrukning/försäkring/skatt osv får vara på bilen. Då kan jag ju knappast anpassa mig efter detta!!
    Men om man tänker logiskt så har ju dem som köper bilar för 0-5000:- (typ 740/240) råd att driva sina bilar med en soppaförbrukning på över litern osv då borde ju killen som köper en 7ggr dyrare bil ha råd med en förbrukning på 1.3-1.5L milen!
    Senast redigerat av alleexs den 2010-09-12 klockan 21:56.

Nu jävlar blir det Tyskstuk!
    Hittade en bortskänkesannons, så jag och Michél drog och hämtade den på en gång.
    Kända fel är en krossad sidoruta samt att vattenpumpen var dålig enligt ägaren, men verkar endast vara remskivan som satt löst.

Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Jag tror nog mer att det är DU som är dummast i denna tråd!!

Jag sa vad jag skulle köpa för bil för dom pengarna helt enkelt. Och för dej kanske 235km/h räcker, men vissa vill kanske ha mer, om du kanske inte visste om det så brukar faktiskt toppfart&accelation hänga ihop!
    Vi alla är olika som du kanske vet. Jag klankar ju inte ned på någon annan bara för att denne gillar volvo 940 osv!!
    Du kanske gillar små bilar med kass kvalitetskänsla och dålig komfort pga att dem är billiga att köra, medans jag tycker att man kan betala lite extra för att få prestanda, säkerhet, komfort och kvalitetskänsla i en bil. Som sagt vi är olika och har olika krav på våra färdmedel.

Ärligt talat nu. Om du fick välja mellan en ny lyxbil typ a8, 7-serie, s-klass, xj eller en ny småbil typ polo, a1, 207 för 15k mindre än lyxbilen. Enda kravet var att du ska bruka den i 5år. Vilken hade du valt småbilen eller den 15k dyrare lyxbilen?

Edit: Han sa ju inte vad maxförbrukning/försäkring/skatt osv får vara på bilen. Då kan jag ju knappast anpassa mig efter detta!!
    Men om man tänker logiskt så har ju dem som köper bilar för 0-5000:- (typ 740/240) råd att driva sina bilar med en soppaförbrukning på över litern osv då borde ju killen som köper en 7ggr dyrare bil ha råd med en förbrukning på 1.3-1.5L milen!
    Jag kan ju säga såhär, jag hade valt småbilen alla dagar i veckan!

Exempel: Min bästa polare (kusin som jesper nämnde) har en Polo GTI med riktiga coils från KW - alltså inget skit. that's it, komforten i bilen är verkligen INGET att klaga på, den ligger utmärkt på vägen och är långt ifrån lika stötig som samma bil med tattar-coils. Han funderar nu på att byta upp sig till en BMW 120/130 (120 är intressant då han får den till ett pris långt långt långt under marknadspris) och han är orolig att han kommer sakna polon om han byter.

Du har ingen aning vad du snackar om! Den polon har satt såna sjuka spår i en, man kan inte hata den om den så skulle skjuta kolvarna genom huven mitt mellan jönköping och sthlm. I familjen har vi en Bmw 330 (e92) en BMW 530 (E60) en Ford Mustang Cab v6 - 05 och sen min BMW 323 (E36). Och jag skojar inte när jag säger att den ROLIGASTE av dessa bilar jag kört, var min gamla Polo. MED 60HK UNDER HUVEN!

Seriöst, flytta ut på Rosengård .. där hade du passat helt sjukt utmärkt för det enda dom har i huvet, är också stora feta snabba bilar.

Sen var det nog det dummaste jag hört någonsin, 15k dyrare lyxbil, ny?! man blir ju fan ledsen av att läsa allt ditt bullshit!

Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Hittade en bortskänkesannons, så jag och Michél drog och hämtade den på en gång.
    Kända fel är en krossad sidoruta samt att vattenpumpen var dålig enligt ägaren, men verkar endast vara remskivan som satt löst.

**
    WOOOW! kapa fjädrar, rosta, bredda plåtisar, takräcke, gula framlampor, helröda baklampor och en massa dekaler så är ni fan hemma alltså

Han skrev inom parentes (toppar minst 250km/t) varför ska ni vara jobbiga för? gå o lägg er förfan, låt snubben vara.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Seriöst, flytta ut på Rosengård .. där hade du passat helt sjukt utmärkt för det enda dom har i huvet, är också stora feta snabba bilar.
    Kan säga att jag har mer än bara lyxbilar i mitt huvud, Dock så gillar jag sport & lyxbilar jävligt mycket!!

Du kanske skulle flytta ut till fittja, För där kör ju folket runt i gamla utslitna småbilar. Visst man ser lyxbilar, sportbilar där också men mest små skitbilar!

Ryktet är precis som det verkar vara nere i malmö. Att blattarna i förorten är dem enda som kör runt i alla feta lyxbilar och sportbilar. Ryktet är nog just så då det verkar sticka i ögonen på svenskar när en "******" kör runt i en fin bil., men dem bryr sig knappt när en svensk glider upp i en fin bmw eller merca osv.

Ärligt tarlat så rullar det BRA MYCKET mera lyxbilar och sportbilar i tex förorterna Danderyd,lidingö,djursholm osv än i förorterna Fittja,rinkeby,tensta,alby. Dock så säger ryktet att det rullar bra mycket mer lyxbilar i fittja osv än i tex lidingö.

Frågan är varför? Troligen då det sticker i ögonen på svensken när en ****** från tex fittja kör en fin bil, Fast samma svensk bryr sig knappt när Noppe från djursholm rullar upp i en cayenne turbo!!

Fast du har dålig koll på ekonomin. Varför? Bilen ska inom kort in på kamremsbyte, bara där har vi 25 000 kronor att betala. Det är snudd på bilens värde.

Då bilen är såpass väldämpad spelar det mindre roll vilken motor som sitter i då man ändå knappt hör den, till och med min S6 var rätt tyst EFTER att jag tagit bort mittendämparen samt monterat katersättare. Det är ingen vass motor utan en mjukt trimmad komfortmotor gjord för att gå mjukt, karaktären är till och med ännu sävligare i A8 med automatlådan.

Automatlådan är ett starkt problem med bilarna (slutar gärna att växla) samt att bilen med sin aluminiumkaross är helt ofantligt dyr att laga vid minsta skada. En skadad framskärm samt motorhuv beräknas kosta mer än vad bilens värde är som exempel. FB löser in bilen då aluminumkarossen är för dyr att laga.

Att rekomendera en förstabil som krossar ekonomin vid minsta sak... Nej. Som ensam person med nyblivet körkort, är V8 och närmare 300 hkr en nödvändighet samt en STOR bil? Då jag ägt en sådan kan jag minst sagt säga NEJ på det, det finns inget större skäl än att flasha för kompisarna att som 18-åring leka ekonomiskt oberoende och köra bil bekostat på månadspeng från föräldrarna.

När man har råd att ha bilen i sitt eget namn och betala allt med pengar som man jobbar ihop, då kommer vi till en helt annan punkt i livet.

Finns betydligt fler bättre bilar som erbjuder liknande prestanda utan att fördärva ekonomin.

Att bilen är grym, absolut, Men som förstabil? Ett utav de sämsta valen.

Nej helkromat kommer se helknasigt ut som du säger. "flerekrade R-fälgar" du tänker inte möjligtvis på Volans då?

Bild: http://carphotos.cardomain.com/ride_...0007_large.jpg
    För dom andra fälgarna som har R-ingraverat är ju sjukt vanliga och inte alls snygga i min mening!

Och BBS LM känns som det hör hemma mera på en BMW och liknande, än en Volvo
    Dessa tittade jag på förut, tror dom skulle bli rätt schyssta?
    http://www.blocket.se/skaraborg/Volv....htm?ca=11&w=3
    Volans, exakt.

Men hoppa alla sämre nonamefälgar liknande Dotz och sådant, det om något är ju standard på Volvos. Köper man sådant har man fantasibrist.

Antingen ska det vara Volvofälgar från valfri modell med bra puts för att förstärka originalutseendet alternativ BRA eftermarknadsfälgar.

Tog bild på den här idag i ditt hemområde, Tyresö.

Var lite unik istället.

http://www.blocket.se/stockholm/Volv....htm?ca=11&w=3

Den är asnajs!

Jag och Olle tävlade lite (han med Golfen och jag i pjåååår rajsin Volvo 745) och faktum är att Golfen pinnade ifrån Volvon trots massor med hjulspinn.

Jag kan ju säga såhär, jag hade valt småbilen alla dagar i veckan!

Exempel: Min bästa polare (kusin som jesper nämnde) har en Polo GTI med riktiga coils från KW - alltså inget skit. thats it, komforten i bilen är verkligen INGET att klaga på, den ligger utmärkt på vägen och är långt ifrån lika stötig som samma bil med tattar-coils. Han funderar nu på att byta upp sig till en BMW 120/130 (120 är intressant då han får den till ett pris långt långt långt under marknadspris) och han är orolig att han kommer sakna polon om han byter.

Du har ingen aning vad du snackar om! Den polon har satt såna sjuka spår i en, man kan inte hata den om den så skulle skjuta kolvarna genom huven mitt mellan jönköping och sthlm. I familjen har vi en Bmw 330 (e92) en BMW 530 (E60) en Ford Mustang Cab v6 - 05 och sen min BMW 323 (E36). Och jag skojar inte när jag säger att den ROLIGASTE av dessa bilar jag kört, var min gamla Polo. MED 60HK UNDER HUVEN!
    Polon kan man inte släppa är en utav världens bästa förstabilar. Den erbjuder allt för en låg summa.

Med Open Air, 1,4 16v-motorn, CC-inredningen, förbättrad väghållning och lite ljud har man en bil som förutom väcker otroligt med uppmärksamhet även går billigt och erbjuder skratt hela dagarna.

Kavlitetsmässigt har jag bara upplevt positiva saker med de två jag har ägt, helvete vad min gula baby fick smaka stryk dagligen utan att ge upp. Tror det är få bilar som lyckas hålla ihop lika bra, det har ingen utav de andra kvalitetsmärkerna jag haft klarat än.

*text*
    Nej, utan grejen att det anses "mindre fint" att ha en bil kortare en 5 meter med mindre än 300 hkr och absolut inte mindre motor än V8 då det på något sätt skulle vara "dåligt"?

Oavsett om du har en ny 7-serie och jag en småbil så kommer vi fram till samma destination. Skillnaden är att jag istället för att lägga 100% utav pengarna på bil lägger 20% utav din totalkostnad och kan unna mig mer livskvalitet. Kul med grymma bilar men att leva med tanken att det är det enda man kan åka, då har man aningen skev uppväxt.
    Senast redigerat av Michél den 2010-09-12 klockan 23:42.
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    *text*
    Visst, automatlåderna går sönder. (men alla bilar har väl sina barnsjukdomar!)
    Aluminiumkaross är dyrt att laga det vet jag. (Men vad har man försäkringen till då??)

Och framför allt när du klagar på det ena med det andre om driftkostnader.
    Bara en idiot köper en bil för alla sina pengar. Innan man köper en bil så får man ju lägga upp en budget.
    Med reservdelar,bensin,försäkring,service,skatt,vär deminskning osv.

Om jag sitter på 200k och letar bil. Inte fan går jag och letar upp en bil för 200k då!
    Köper troligen en bil för max 150k då, så att jag (om något skulle hända) har råd att betala tex självrisken på typ 3000:- vid krock eller kanske något hastigt haveri på exempel lådan osv..

Sen vill man ju ha pengar till att leva (typ krogen osv) Man köper ju en bil så att man har råd att leva + köra så bra bil som möjligt. Skulle alldrig falla mig in att köpa en bil med så dyr driftkostnad att jag alldrig kan dra ut med polarna och ha kul på en fredagsnatt!

Man får göra en budget helt enkelt, och sen välja bil utefter det. Om man har råd att både leva som man vill göra med allt vad det nu innebär+ att köra en bra bil. Då fattar jag faktiskt INTE varför man inte ska unna sig en fin bil. Man lever faktiskt bara en gång!!

tips på första bil upp till 20k som går hyffsat billigt men ändå är kul att köra? små kollat lite på bmw 316,318, 320 något att säga om dom? sen lite på main som saab och volvo (mest 740,240, 850)

740 är väll bästa första bilen, så kan du spara pengarna och köpa en finare bil när du satt 740 i några stolpar och diken sen

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    tips på första bil upp till 20k som går hyffsat billigt men ändå är kul att köra? små kollat lite på bmw 316,318, 320 något att säga om dom? sen lite på main som saab och volvo (mest 740,240, 850)
    . Kanske en volvo 850 t5? Hittat ett par under 20k på blocket. Vet dock inte hur jag länkar från iphone. Men kolla så hittar du säkert någon! annars kan ju någon mindre BMW typ e36 vara ett altenativ då dem går hyffsat billigt.. Edit: http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_8....htm?ca=11&w=3

*suck*

Allmänt känt. Jag tror jag ligger liiiiite före dig kunskapsmässigt där.
    Du tror att du sitter inne med så mycket kunskap för att du har läst några rader text.

Varför har Trendyn, som står ute i Åkersberga, hållt så bra i alla år? Den har ju desutom stått utomhus hela tiden. Kan du svara på det? Eller ska du som vanligt referera till nåt annat skitsnack, som dina "erfarenheter" hela tiden?

Det var väl nån gång Lange länkade till nåt från ett Saab-forum. Visade ju sig där att du hade ju fel, trots att du var så säker på att du hade rätt.

Du har ju inte ens kört Trendy. Du snackar ju bara massa skit.

Aluminiumkaross är dyrt att laga det vet jag. (Men vad har man försäkringen till då??)

Bara en idiot köper en bil för alla sina pengar. Innan man köper en bil så får man ju lägga upp en budget.

Om jag sitter på 200k och letar bil. Inte fan går jag och letar upp en bil för 200k då!
    Köper troligen en bil för max 150k då, så att jag (om något skulle hända) har råd att betala tex självrisken på typ 3000:- vid krock eller kanske något hastigt haveri på exempel lådan osv..

Sen vill man ju ha pengar till att leva (typ krogen osv) Man köper ju en bil så att man har råd att leva + köra så bra bil som möjligt. Skulle alldrig falla mig in att köpa en bil med så dyr driftkostnad att jag alldrig kan dra ut med polarna och ha kul på en fredagsnatt!

Man får göra en budget helt enkelt, och sen välja bil utefter det. Om man har råd att både leva som man vill göra med allt vad det nu innebär+ att köra en bra bil. Då fattar jag faktiskt INTE varför man inte ska unna sig en fin bil. Man lever faktiskt bara en gång!!
    Går man fortfarande i skolan och tänker köra mycket bil, samt tror att man har råd med krogen så tror man fel. Då får du jobba varenda jävla kväll. Du lever i nån sorts fantasivärld och försöker endast se nöje och inte kostnader.

4000kr tankar man med enkelhet upp på en månad. Sen blire lite mcdonaldsbesök osv, krogrundor och kanske nya kläder. Då är vi helt plötsligt uppe i 7000kronor. När jag gick i skolan och körde mycket bil var jag den som hela tiden fick gå nykter på krogen för att klara av min vardag. Ständiga kostnader uppkommer hela tiden. Däck, service, saker som går sönder etc etc. Då är det lite vettigare att köpa en bil som är billig i drift och KÖRA mycket ist för att stå och titta på ett autobahnlok som man inte har råd att köra en meter med.

Är du glömsk eller, vi pratade ju om det idag?

Alla Golf/Jetta GL/GLX/GTI efter -90. Golf/Jetta CL/D/TD fick lilla fronten samt bakpartiet (som satt på de äldre bilarna).

Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Du tror att du sitter inne med så mycket kunskap för att du har läst några rader text.

Varför har Trendyn, som står ute i Åkersberga, hållt så bra i alla år? Den har ju desutom stått utomhus hela tiden. Kan du svara på det? Eller ska du som vanligt referera till nåt annat skitsnack, som dina "erfarenheter" hela tiden?

Det var väl nån gång Lange länkade till nåt från ett Saab-forum. Visade ju sig där att du hade ju fel, trots att du var så säker på att du hade rätt.

Du har ju inte ens kört Trendy. Du snackar ju bara massa skit.

Man kan inte ha rätt ALLA gånger, det är omänskligt. Att jag har haft fel är väl tur det, det är ju sådant man lär sig någonting utav! Ska jag dra de gånger jag rättat dig istället? Du är inte så jävla dryg i verkligheten, öppnar du ens munnen om detta när vi ses blir jag riktigt förvånad.

Alla bilar kan hålla, det är absolut inget konstigt med det. Innan du börjar med en massa bullshit undrar jag om du läste igenom mitt tidigare inlägg till dig riktigt noga? Skrev rätt detaljerat om att det finns två olika drivlinor som är lite olika gällande hållbarhet, där den tidigare versionen (fram till -90) är den som även är riktigt klen. Isbilen som gick ute vid Norrtälje förra vintern var utav den tidiga versionen och led utav transmissionsproblem. Ägarna till den uttryckte djupt missnöje med bilen då de precis som dig hade tänkt att den är liten och rolig. De få varv som kördes gick det dock inte speciellt snabbt då isdäcken formligen dödade bilen och åt effekt. Det är de tidiga versionerna jag har erfarenhet utav med andra ord.

Att du sen baserar din erfarenhet på EN bil som grund, det är väl inte heller speciellt realistiskt?

Hur de senare versionerna är vet jag inte personligen då de här hemma är väldigt ovanliga, men av det jag kunnat forska fram har de en stabilare drivlina anpassad för mer vridmoment och belastning jämfört med tidigare modeller.

Det är liknande som med den dåliga konstruktionen utav kamkedja på Vr6-motorerna. MÅNGA har haft problem, men inte alla. Växellådorna på Saab - MÅNGA har haft ras, men inte alla.

Det finns även bland dåliga bilar versioner som håller riktigt bra, "de lyckliga undantagen" så att säga. Många hävdar att Audi S2 och Toyota Supra är bland de bästa när det kommer till hållbarhet vid uppgradering, men även där finns det bilar som ibland är riktigt värdelösa. Slumpen avgör, lite som att spela lotto. Det an får gå på är vad flest människor råkat ut för och sedan bygga sig en uppfattning utefter det.

Anledningen till att jag rekomenderar dig en bil med längre hjulbas är just för två bra anledningar:

En bil med kort hjulbas är trist som lekbil då returkasten och möjligheterna till att köra avancerat är begränsade, som exempel (dock dåligt) kan vi ta testbilen Golf W12 som med sin korta hjulbas blev direkt okörbar.

Visst, med mycket pulver hade man kunnat balansera en Trendy med hjälp utav gasen men då bilen har låg effekt blir det svårt att via motorn använda sig utav någonting som även hjälper bilen genom kurvorna. Som jag skrev i tidigare inlägg, 68 hkr och knappt 100 Nm med 4wd samt kort hjulbas är en rätt dålig kombination.

Del två är att du på en Legacy har ett betydligt bättre 4wd-system med inkopplingsbar lågväxel samt spärrbar diff. Det i kombination med större motor (som är en fördel då alldriften tar kraft) samt lång hjulbas ger dig ett vinterfordon som är välbalanserat och ger dig möjlighet att ta dig upp i princip vart du vill om du skulle åka av vägen.

Jag har varken kört Trendy eller Legacy, men vet hur bilar fungerar med olika uppbyggnader och chassin samt är rätt duktig på att hitta info. Det i kombination med att jag har vänner som har bred bilkrets (samt numera en stor firma inriktad på detta) gör att jag faktiskt har lite koll. Ingen världskoll, men bra grunderfarenhet på många områden.

Som sladdbil så vill man HELST ha längre hjulbas just för stabilitetens skull på hal väg.

Sjukt tråkigt att du alltid ska ta illa upp och börja grina när man faktiskt försöker komma med konstruktiv kritik och råd och på en gång börja skrika om att man ljuger och bara vill jävlas med dig. Nu handlar det mer om att försöka ge dig lite input inför ett kommande bilköp och ge dig råd och tips runt detta. Hur många andra har försökt det?

Men ring inte mig en fredagskväll och be om hjälp att skruva gubbe lilla som du gjorde nu i helgen...
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Är du glömsk eller, vi pratade ju om det idag?

Alla Golf/Jetta GL/GLX/GTI efter -90. Golf/Jetta CL/D/TD fick lilla fronten samt bakpartiet (som satt på de äldre bilarna).

Man kan inte ha rätt ALLA gånger, det är omänskligt. Att jag har haft fel är väl tur det, det är ju sådant man lär sig någonting utav! Ska jag dra de gånger jag rättat dig istället? Du är inte så jävla dryg i verkligheten, öppnar du ens munnen om detta när vi ses blir jag riktigt förvånad.

Alla bilar kan hålla, det är absolut inget konstigt med det. Innan du börjar med en massa bullshit undrar jag om du läste igenom mitt tidigare inlägg till dig riktigt noga? Skrev rätt detaljerat om att det finns två olika drivlinor som är lite olika gällande hållbarhet, där den tidigare versionen (fram till -90) är den som även är riktigt klen. Isbilen som gick ute vid Norrtälje förra vintern var utav den tidiga versionen och led utav transmissionsproblem. Ägarna till den uttryckte djupt missnöje med bilen då de precis som dig hade tänkt att den är liten och rolig. De få varv som kördes gick det dock inte speciellt snabbt då isdäcken formligen dödade bilen och åt effekt. Det är de tidiga versionerna jag har erfarenhet utav med andra ord.

Att du sen baserar din erfarenhet på EN bil som grund, det är väl inte heller speciellt realistiskt?

Hur de senare versionerna är vet jag inte personligen då de här hemma är väldigt ovanliga, men av det jag kunnat forska fram har de en stabilare drivlina anpassad för mer vridmoment och belastning jämfört med tidigare modeller.

Det är liknande som med den dåliga konstruktionen utav kamkedja på Vr6-motorerna. MÅNGA har haft problem, men inte alla. Växellådorna på Saab - MÅNGA har haft ras, men inte alla.

Det finns även bland dåliga bilar versioner som håller riktigt bra, "de lyckliga undantagen" så att säga. Många hävdar att Audi S2 och Toyota Supra är bland de bästa när det kommer till hållbarhet vid uppgradering, men även där finns det bilar som ibland är riktigt värdelösa. Slumpen avgör, lite som att spela lotto. Det an får gå på är vad flest människor råkat ut för och sedan bygga sig en uppfattning utefter det.

Anledningen till att jag rekomenderar dig en bil med längre hjulbas är just för två bra anledningar:

En bil med kort hjulbas är trist som lekbil då returkasten och möjligheterna till att köra avancerat är begränsade, som exempel (dock dåligt) kan vi ta testbilen Golf W12 som med sin korta hjulbas blev direkt okörbar.

Visst, med mycket pulver hade man kunnat balansera en Trendy med hjälp utav gasen men då bilen har låg effekt blir det svårt att via motorn använda sig utav någonting som även hjälper bilen genom kurvorna. Som jag skrev i tidigare inlägg, 68 hkr och knappt 100 Nm med 4wd samt kort hjulbas är en rätt dålig kombination.

Del två är att du på en Legacy har ett betydligt bättre 4wd-system med inkopplingsbar lågväxel samt spärrbar diff. Det i kombination med större motor (som är en fördel då alldriften tar kraft) samt lång hjulbas ger dig ett vinterfordon som är välbalanserat och ger dig möjlighet att ta dig upp i princip vart du vill om du skulle åka av vägen.

Jag har varken kört Trendy eller Legacy, men vet hur bilar fungerar med olika uppbyggnader och chassin samt är rätt duktig på att hitta info. Det i kombination med att jag har vänner som har bred bilkrets (samt numera en stor firma inriktad på detta) gör att jag faktiskt har lite koll. Ingen världskoll, men bra grunderfarenhet på många områden.

Som sladdbil så vill man HELST ha längre hjulbas just för stabilitetens skull på hal väg.

Sjukt tråkigt att du alltid ska ta illa upp och börja grina när man faktiskt försöker komma med konstruktiv kritik och råd och på en gång börja skrika om att man ljuger och bara vill jävlas med dig. Nu handlar det mer om att försöka ge dig lite input inför ett kommande bilköp och ge dig råd och tips runt detta. Hur många andra har försökt det?

Men ring inte mig en fredagskväll och be om hjälp att skruva gubbe lilla som du gjorde nu i helgen...
    Noterat.

Reg.datum
    May 2010
    Min Front ser likadan ut och min är en CL.

-85a

Helt seriöst, håll käften fram tills dess att du fyllt 18, fått körkort och köpt din egna bil och ägt den helt själv (dvs mamma och pappa ska inte betala för den).

Att en automatlåda går sönder, som barnsjukdom, är ju bara sjukt att du accepterar, som att säga "ah, motorn går ju rätt ofta sönder, men det är ju en barnsjukdom så det är lite skitsamma..."
    Man ska vara bra dum i huvudet för att tycka nåt sånt är "vanligt och okej" på en bil.
    För vem tusan som 18åring har råd att byta växellåda på en sån bil tror du?

Klart man klagar över driftkostnader, det är ju de enda kostnader som kommer på bilen efter man köpt den (på ett ungefär). Och kan man hålla nere de så är det klart man gör det, så en växellåda som går sönder, en försäkringspremie som ligger utanför den här världen och bensinförbrukning som gör lika så är inte direkt kul för en 18åring som fortfarande pluggar.

Björviken: Killen bor i Tumba, inte direkt Stockholms finaste område det heller. Så att han har de där åsikterna förvånar mig inte alls.

Denniss avatar
    Reg.datum
    May 2010

Volans, exakt.

Men hoppa alla sämre nonamefälgar liknande Dotz och sådant, det om något är ju standard på Volvos. Köper man sådant har man fantasibrist.

Antingen ska det vara Volvofälgar från valfri modell med bra puts för att förstärka originalutseendet alternativ BRA eftermarknadsfälgar.

Tog bild på den här idag i ditt hemområde, Tyresö.

Var lite unik istället.

http://www.blocket.se/stockholm/Volv....htm?ca=11&w=3
    Det där såg riktigt bra ut! (Volans). Blir nog till att leta efter såna fälgar. Kostar ju inte en hel årslön heller! Tack för hjälpen.

Nismos avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Va ett jävla gnällande den ena är mer idiot mer än den andra var är alla admins? mods? eller kanske tillåtet med påhopp numera.

Låt Allexxs tycka & tro vad vill han får nog veta saningen för eller senare för de behöver man inte kalla någon idiot och vara allmänt uppkäftig hur gamla är ni?

Skojar du med mig?! Där är ju ännu ett bevis på hur jäkla ogenomtänkt du är! VISSTE DU, att när något händer med din bil och blir ett försäkringsärende, så stiger din premie?!
    - Nej, antagligen visste du inte det eftersom du aldrig har haft varken körkort eller ÄGT EN BIL. Och du äger fan inte en bil till 100% förens den står under ditt eget namn och är försäkrad under ditt eget namn.

Underlag: Om du blir stannad av snuten, eller är med om en olycka, och dom frågar vems bil det är - säger du att det är din egen men den står på din mor/far så har försäkringsbolaget all rätt att sätta dit dig för försäkringsbedrägeri. Förutsatt att dom får reda på det.

Skojar du med mig?! Där är ju ännu ett bevis på hur jäkla ogenomtänkt du är! VISSTE DU, att när något händer med din bil och blir ett försäkringsärende, så stiger din premie?!
    - Nej, antagligen visste du inte det eftersom du aldrig har haft varken körkort eller ÄGT EN BIL. Och du äger fan inte en bil till 100% förens den står under ditt eget namn och är försäkrad under ditt eget namn.

Underlag: Om du blir stannad av snuten, eller är med om en olycka, och dom frågar vems bil det är - säger du att det är din egen men den står på din mor/far så har försäkringsbolaget all rätt att sätta dit dig för försäkringsbedrägeri. Förutsatt att dom får reda på det.
    Äger mor/far bilen, då är det ju deras bil. Vad man än säger?

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av GaJoL Visa inlägg
    Går man fortfarande i skolan och tänker köra mycket bil, samt tror att man har råd med krogen så tror man fel. Då får du jobba varenda jävla kväll. Du lever i nån sorts fantasivärld och försöker endast se nöje och inte kostnader.

4000kr tankar man med enkelhet upp på en månad. Sen blire lite mcdonaldsbesök osv, krogrundor och kanske nya kläder. Då är vi helt plötsligt uppe i 7000kronor. När jag gick i skolan och körde mycket bil var jag den som hela tiden fick gå nykter på krogen för att klara av min vardag. Ständiga kostnader uppkommer hela tiden. Däck, service, saker som går sönder etc etc. Då är det lite vettigare att köpa en bil som är billig i drift och KÖRA mycket ist för att stå och titta på ett autobahnlok som man inte har råd att köra en meter med.
    Som sagt så får man göra upp en budget! Dvs köpa en bil som man har råd att köra samtidigt som man drar ut ibland osv.

Helt seriöst, håll käften fram tills dess att du fyllt 18, fått körkort och köpt din egna bil och ägt den helt själv (dvs mamma och pappa ska inte betala för den).

Att en automatlåda går sönder, som barnsjukdom, är ju bara sjukt att du accepterar, som att säga "ah, motorn går ju rätt ofta sönder, men det är ju en barnsjukdom så det är lite skitsamma..."
    Man ska vara bra dum i huvudet för att tycka nåt sånt är "vanligt och okej" på en bil.
    För vem tusan som 18åring har råd att byta växellåda på en sån bil tror du?

Klart man klagar över driftkostnader, det är ju de enda kostnader som kommer på bilen efter man köpt den (på ett ungefär). Och kan man hålla nere de så är det klart man gör det, så en växellåda som går sönder, en försäkringspremie som ligger utanför den här världen och bensinförbrukning som gör lika så är inte direkt kul för en 18åring som fortfarande pluggar.

Björviken: Killen bor i Tumba, inte direkt Stockholms finaste område det heller. Så att han har de där åsikterna förvånar mig inte alls.
    Har köpt min egna bil för egna pengar som jag själv har samlat under ett längre tag! Inte kul när folk säger "pappa betalar" När man själv har samlat som en jude. Visst mycket pengar&hjälp har kommit från mamma&pappa. Men Det är fortfarande jag som har samlat pengar istället för typ som många av mina polare som slösar iväg hela månadspengen/lönen eller vadfan dom har på onödigt skit och sen undrar vart fan deras pengar tog ivägen!

Visst en automat låda är väl kanske inte och acceptera som barnsjuktdom. Men det är inte så vanligt att dom pajjar, och om dem nu skulle göra det så finns utbyteslådor på skroten för ca 5.5k och uppåt dvs inte så jättedyrt!

Visst, man kan ju klaga på driftkostnader. Men det är ju någon man får räkna med. Du kanske vill hålla nere på dom och jag tycker kanske att det är värt att lägga lite extra på att åka en i mitt tycke bättre bil! Visst om en gammal a8 drog 5L milen och kostade 100000000:- i försäkring så skulle jag åka någon liten polo. Men nu är skilnaderna inte så stora precis (även fast det är mkt dyrare att åka lyxbil jämfört med småbil) Man får helt enkelt göra upp en budget för att se vad man har råd till.

Men ärligt talat. Om man bara vill åka så billigt som möjligt så finns det buss/tåg med månadskort/terminskort osv!

Ja jag bor i Tumba och det är inte stockholms finaste del. Men jag bor i en "bättre" del av Tumba dvs inte bland alla lägenheter osv! Och jag kan säga att jag TRIVS ENORMT BRA HÄR!! Sanningen är att vi tidigare bodde borta vid Nacka av vissa kallat "Finare del av stockholm" Jag trivs mycket bättre här i Tumba än vad jag gjorde där borta iaf!

Nähä?? går premien upp om man tar något på försäkringen? Vafan gå och lägg dig^^
    Det är kanske en stor anledning till varför man INTE tar små skitskador på försäkringen. Men klart som fan man tar en stor krock på försäkringen. Kvadar hellre en helförsäkrad a8 än en trafikförsäkrad!

Skulle faktiskt vara kul och veta hur många 16-20åringar som har sina bilar på sig själva!
    Om jag skulle krocka en bil som står på någon annan, inte fan säger jag då att det är min bil till polisen. Då måste man vara hyffsat hjärndöd!

Skulle faktiskt vara kul och veta hur många 16-20åringar som har sina bilar på sig själva!
    Om jag skulle krocka en bil som står på någon annan, inte fan säger jag då att det är min bil till polisen. Då måste man vara hyffsat hjärndöd!
    <---- Har!

Pwned.

Min Front ser likadan ut och min är en CL.

-85a
    Ja, men GL-fronten kom först 1990. Lätt att byta ut den äldre fronten mot en nyare, så förmodligen är din front endast utbytt.

*text*
    Finns faktiskt delar utav Tumba som är riktigt bra också. Som mig till exempel, jag bor i Spånga och då tänker man genast Rinkeby? Även Spånga har ju sina bättre och sämre delar när det kommer till områden precis som Lidingö har bra/sämre delar och Nacka bra/sämre delar.

Är ju alltid så oavsett vart man bor.

Angående dyr bil som ung så är det möjligt med bra grundekonomi, till exempel med sponsring hemifrån. Killen på Lidingö som köper Cooper Works och Range Rover, han har ju inte köpt dem för egna pengar eller bryr sig speciellt om vad som sker. Den killen skulle man ju kunna kvotera in på samma sätt när det kommer till den ekonomiska aspekten.

Citat Ursprungligen postat av Dennis Visa inlägg
    Det där såg riktigt bra ut! (Volans). Blir nog till att leta efter såna fälgar. Kostar ju inte en hel årslön heller! Tack för hjälpen.
    Lugnt!

Citat Ursprungligen postat av ExXe Visa inlägg
    <---- Har!
    Vet en bunt som skrivit elaka ord om det som inte har det.

inte för att jag håller med aleexs för 5 öre. han pratar i nattmössan. men jag kan inte hålla med om hur man kan tycka en polo är det roligaste man kört. visst det är så himla olika tycke å tänke men jag skulle aldrig trivas i en sån liten bil. Aldrig ser ingen körglädje i en sån utan jag anser mer att det är en praktisk och billig bil med lite sisådär kvalitet. men det är ju alltid så att folk tycker så olika.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in