Sidan 1 av 2 12 Sista

tyck och tänk om sydstatsflaggan

Hallå!

Tänkte starta en tråd om "sydstatsflaggan".

Är intressant att veta vad folk tycker.
    Själv förknippar jag den inte med slaveri och rasism som många andra. Utan har fått uppfattningen att mestadels "raggare" och andra personer som gillar Usa's sydstartsrockarna 's kultur använder den flaggan.

Men det är bara avd jag tycker.

Så, vad tycker ni?
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

ful och löjlig, tror inte de flesta som använder den vet eller står för vad den står för

jag förknippar den med tjocka texasbor
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    förknippar den med väll mest med american hillbillys och moonshine, typ

dukes of hazzard!! general Lee!

Citat Ursprungligen postat av Viking^ Visa inlägg
    dukes of hazzard!! general Lee!
    +1

Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Raggers helt klart

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Förknippar den med sydstaterna.

pilsner epor/fordons killar ;D

derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    jag förknippar den med jonny rebel

Trevlig grabb, skönt att lyssna på ibland faktiskt

Ja, dom flesta tycker samma sak.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Jag förknippar flaggan med en massa diskussioner på forum om den är rasistisk eller inte.
    Don´t make excuses, make horsepower!

Sydstaterna, "dixieland", en film jag inte minns namnet på, pilsnerbilar och rebelson

Volvo raggare,

Vetifan varför.

Jag förknippar den med slaveri.

förknippar det med nån fet redneck från texas med hagelgevär i ena armen och moonshine i andra

Patrioter, äckel, folk som äter överkörda djur som bor i texas, dialekt, sunkiga lågklasshus, sand, svett, skinn, hår, vithet, arier, bacon, ägg, skjutvapen, bush.

Sydstatsflaggans ursprung innehåller ju en hel del mindre snälla saker, däribland slaveri och rasfördelning liknande ett system som nazismen byggdes ur. Står även för stark patrioism till moderlandet (som i detta fall är USA med Texas som huvudgrund). Då stod det både för en kulturell och en rasistisk del.

Nu är det rätt många år sedan jag läste historia men minns att sydstaterna hade flera flaggor, den som används nu var ett fälttecken endast? Fanns i sluttiden som nationalflagga men inte ursprungligen.

Den har använts, och används fortfarande, som symbol av rasistiska och vitnationalistiska grupper.

I samband med inbördeskriget i USA (som handlade om staternas självständighet mot huvudmakten / presidenten) så hade flaggan stor betydelse för sydstatarna. Innan kriget så så man som exempel aldrig att man var amerikan utan istället Virginians, Kentuckians, Texans och så vidare.

En viktig del i historien rör Amerika på 50-talet, då raggarkulturen med sin musik blomstrade upp på allvar då rock ´n rollen var riktigt "ny". Den nya rocken kom just från sydstaterna och var en slags prägling utav som en syntes av vit country & svart blues i sitt ljud. Det är därifrån flaggan började förknippas med motorburen ungdom. Samma sak är det idag bland entusiasterna och de "riktiga" raggarna, det är 50-talskulturen som präglar deras liv.

Eparaggare i lökig Volvo och Eddie Meduza hör därmed inte till det "äkta" inom denna kultur.

Flaggan var under en tid förbjuden i Amerika, KKK som exempel (som bildades direkt efter inbördeskriget) använde DÅ inte flaggan i sin grupp.

Det är ju det ursprungliga.

Idag förknippas flaggan med blöjraggare, rockare och rednecks. De använder flaggan baserat på vad den stod för under 50-talet mer än vad den ursprungligen stod för, mest utav okunskap. Många ser den enbart som en raggarsymbol. Det är själva rebellgrejen de vill åt, då sydstaterna sågs som rebeller under inbördeskriget.

Däremot är det MÅNGA år sedan flaggans ursprungliga funktion försvann, likadant med hakkorset som totalt tappat sin funktion men ändå används utav vissa grupper för att förmedla en åsikt som i grund inte anknyter till symbolens egentliga betydelse.

Reg.datum
    Mar 2006
    The south will rise again.

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Innehållsrik sammanfattning.
    Tack en någorlunda bättre formulering

Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Sydstatsflaggans ursprung..
    Tack för att någon orkade skriva, jag gav upp ganska fort

Värt att tillägga är att Missisippi använder sydstatsflaggan som en del av deras flagga. I de ursprungliga sydstaterna hör det inte till ovanligheten att man ser sydstatsflaggor på allmänna platser, tex brandstationer mm. Det har nog inget med svarta slavar att göra det fallet.
    http://theinmatelocator.com/images/mississippi_flag.jpg
    Don´t make excuses, make horsepower!

jag som är jänkebils intresserad kör hellre med amerikanska flaggan än sydstatsflaggan. dock har jag inget emot sydstatsflaggan
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in