-
2010-09-14, 03:49 #1771
En sak har Volvon klar fördel på jämfört med Mercan och det är stolarna. Även Mercedes har en väldigt snäll och mjuk chassisättning med rätt död och vevig styrning (W124). Kan på alla sätt beskrivas som en tysk Volvo, där grundversionerna inte var roligare än standard Volvo 740 med likvärdig kvalitet.
Det är först när man närmar sig lyxmodellerna som Mercedes även ger någonting speciellt tillbaka till föraren. Min W124 hade ett nypris på 483 000 kr när den såldes -93, jämför det mot exempelvis en maxutrustad 960 från samma tidålder i nypris? Visserligen ger Mercan mer till föraren men det har ju även sitt pris.
Nu är jag allt annat än en Volvo fanboy men efter att ha kört en bit med en Volvo 745 på landsväg igår upptäckte jag rätt chockad att kupéljudet faktiskt var likvärdigt med den W124 jag hade. Dämpade vägbuller och brus oväntat bra. Bra komfort i stolarna och väldigt "snäll" i sin karaktär. Var även lättare jämfört med Mercan att hämta hem bakvagnen då det väl släppte.
Att Volvon sedan har en väldigt mjuk chassisättning och en styrning som är "död" kan jag hålla med om, men jag kan även förstå varför man väljer att köpa en sådan bil. Som transportmedel fungerar de utmärkt (och då är jag ändå fantiker utav små GTI-vagnar).
Stämmer dock inte riktigt då Volvon i testet saknade motor. Då motorn med sin upphängning har en inverkan utav krocksäkerheten så blir testet felaktigt.
Men att småbilar har fått grym säkerhet, det går inte att komma ifrån. Vore konstigt om tekniken inte hade gått framåt.
Köper du en bil för att DU ska ha ett trevligt fordon eller för att dina KOMPISAR ska ha det?
Vännerna kan få åka buss eller skateboard.
Att de är i behov utav en glasblästring.
Den är sjukt fin! Har sett den vid ett tillfälle och skicket är bättre än nytillverkat.
Inte lätt?
Jag hittade dessa på några minuter:
http://www.blocket.se/jamtland/4st_1....htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/14....htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Bredda....htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Momo....htm?ca=11&w=3
(Passar med vobbelbult)
http://www.blocket.se/helsingborg/RH....htm?ca=11&w=3
-
2010-09-14, 10:58 #1772
-
2010-09-14, 13:06 #1773
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Men vafan! Jag vet ju inte vad jag ska söka på ju
Dom ända märkerna jag vet är ju typ Bbs och Ronal.
Breddade plåtisar känns lite halvtråkigt. Går om man har en grym lack på dom..
Finns annars ett par Ronal Turbo, dock 4x108.
Går det att få på Mercafälgar med spacers på 4 bultat? Eller måste jag bygga om till Vr6 nav?
-
2010-09-14, 13:25 #1774
Det fungerar inte med Vr6-nav heller då Mercafälgarna är på 5*112 (Vr6 hade 5*100). Det som gäller är spacers (och där är Ebay-marknaden riktigt stor).
Jag testade bara att söka på "Golf" på Blocket och tog sedan "Billigast först" så ploppade det upp lite alternativ. Opel har 4-bult liksom Bmw E30 och Mini Cooper. Vissa japanska modeller har 4-bult men däremot mindre navhål än tyskbilarna vilket gör att de inte går på navet.
-
2010-09-14, 14:26 #1775
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
-
2010-09-14, 14:42 #1776
Det är klart det går, det är ju så ALLA gör?
Just till 4-bult finns det spacers som ger dig möjlighet att åka med 5*100, 5*112 samt 5*130 bland standardmåtten. Sedan finns det spacers på beställning vilket ger fler möjligheter.
PCD Adapter heter det på engelska ifall du söker runt på Ebay.
Finns lite exempel här:
http://www.performancealloys.com/all...PCDID=33&tab=1
-
2010-09-14, 14:53 #1777
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
-
2010-09-14, 14:55 #1778
-
2010-09-14, 15:08 #1779
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
-
2010-09-14, 15:13 #1780
Nejdå, du kan med 15"-fälgar åka ner mot ET0 utan att det blir ett direkt problem. Lite skärmvalsning, camberfix och smala däck så är det rätt lugnt.
Finns en klar fördel med plåtfälgarna och det är priset, de svarta jag hittade till dig som exempel är ju kompletta med nya däck för 3000 kr.
-
2010-09-14, 16:10 #1781
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Nice.
Precis, och min inkomst just nu är varken hög eller stabil. Så blir nog ett par plåtisar sen, om jag ens köper fälgar och däck iår, är ju inte så långt kvar tills det är dags för vinterdäck igen
Var annars på Malsta idag och hittade 4 stycken golf 2or, en med stora stötfångarna, den är fram var kass, men kan ta balken istället, i bak däremot så var den fin, så får dra dit sen och hämta dom. Sen är det bara breddare och tröskellist som fattas
Funderar på att ta en baklucka med, måste ju ändå lacka stötarna, så då kan man ju byta ut luckan också.
-
2010-09-14, 16:13 #1782
http://viewitem.eim.ebay.se/4_Adapte...115602819/item
Dessa fungerar till mina nya fälgar antar jag. Är det bäst att beställa från ebay?
-
2010-09-14, 17:28 #1783
Vinterdäck har du ju iallafall så den biten är ju lugn. Frågan är om du ska åka med bilen så som den ser ut nu och sedan samla på dig saker till våren och DÅ montera allting? Så inte salt och slask tar död på de nya brav delarna i förtid, bilen går ju att använda som det är nu.
Som jag skrev innan, du måste kolla upp navstorleken på nya fälgarna. Kan bli så att du måste svarva upp naven på nya fälgarna för att de även ska passa ordentligt på spacerplattorna då japanska bilar med 4*100 har mindre nav (skiljer ett par millimeter i diameter). Ingen svår grej att lösa dock OM det nu skulle bli så.
-
2010-09-14, 17:34 #1784
-
2010-09-15, 14:25 #1785
-
2010-09-15, 16:14 #1786
Michél// Han är grym, likaså hans JÄVLA bil
.
Vad tycker ni om kromfälgar? Funderar nämligen på sätta på det på bettan.
-
2010-09-15, 16:27 #1787
-
2010-09-15, 16:35 #1788
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-09-15, 16:39 #1789
-
2010-09-15, 16:42 #1790
-
2010-09-15, 16:48 #1791
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-09-15, 19:10 #1792
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Det är inte mycket till 4wd där, måste fan vara 80/20% eller nåt
-
2010-09-15, 19:24 #1793
Har aldrig varit något fan av laserblå bilar men gillar denna
Edit: bilden blev för stor länkar iställethttp://www.garaget.org/?car=61678&image=920269
Går en 325i motor direkt i en 320i utan mod?Senast redigerat av TheDude den 2010-09-15 klockan 19:45.
-
2010-09-15, 19:52 #1794
http://www.garaget.org/?car=68928
Gillar inte heller laserblåa bilar, men denna gillar jag.
-
2010-09-15, 20:47 #1795
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- 37°14′27″N
- Inlägg
- 3 616
http://www.youtube.com/watch?v=lVCpCy-6KW0
Inte jag heller
-
2010-09-15, 20:58 #1796
-
2010-09-15, 22:53 #1797
Nä nu jävlar snackar vi!!
*in finland only*
Bmw e30 med mercas OM606 motor dvs 3L 24v dieselsexa @ 433,5 KW/ 873nm (588HK) jävlar nestan 200hk/ liter i diesel
http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/
EDIT: oho för snabbt ut nu med effekt.. http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30+330Cd/P6160010.AVI
bänkar 450kw, dvs 612hk här och 908,7Nm @ 3barSenast redigerat av Fin saab den 2010-09-15 klockan 23:03.
-
2010-09-15, 23:04 #1798
-
2010-09-15, 23:10 #1799
-
2010-09-16, 00:38 #1800
Fy satan vad rått! Nu i stora drag, vad behöver man göra med en sådan merca motor för att plocka ut så mkt effekt?
Och om du är lite inne på diesel, Vad tror du man behöver göra på en BMW 535d år 07 för att plocka ut ca 400hk, Tänkte mest på att folk verkar plocka ut ca 330hk med endast omprogramering!
Vet inte speciellt mycket om bilen i sej. Kan tänka mej att kia ger ganska myket utrustning&storlek för varje spenderad krona.
Vi har just nu en Hyundai santa fe V6 2007 "fullmatad" (systerbil till sorento) inne på verkstan, I mitt tycke så känns bilen riktigt billig och plastig i själva känslan. tex så är stereon av sådan typ som man köper på typ mds. dvs inte ens en integrerad orginal stereo, vilket känns "lite" B på en bil från 2007. Ha i åtanke att denna bilen har i princip allt du kan få till den, kan tänka mej att standar versionerna är ännu plastigare i känslan..
Så nej. en kia är inget jag skulle satsa på iaf.