-
2010-09-23, 20:41 #1951
-
2010-09-23, 20:45 #1952
pjoskerier!
Vart får jag tag på 2" -> 2.5" adapter med muff i båda ändarna förresten?
-
2010-09-23, 20:53 #1953
-
2010-09-23, 20:59 #1954
Till avgasrör?
Hos valfri avgasfirma. Jag löste det genom att köpa ett Y-rör hos Simons, sedan lämnade jag in det för valsning till rätt dimension. Arbetet kostade 120 kr eller något.
Det beror på, det går inte bara att generalisera att "det är bättre" eller "det är sämre" utan det är så mycket faktorer runt om som avgör hur "kul" det faktiskt blir.
-
2010-09-23, 21:26 #1955
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
-
2010-09-23, 21:56 #1956
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Beslutsångest då!
Som några kanske vet så har jag Volvofobi, men har nu i två veckor kört runt i pappas förra 745a. Och har väl kommit fram till att det inte är helt så farligt.
Så, en vinterbil ska ju skaffas snart, och har då börjat fundera på om man kanske ska använda 740in istället för att köpa en E34 (som är både dyr i försäkring och inköp)
Får jag bara in lite ljud i bilen så kan det väl vara okej.
SVÅRT det är då när man har levt med ett så stort hat av både bilen och dom få människorna så beter sig som svin i dessa bilar. Vill ju knappast förknippas med dem.
-
2010-09-23, 23:48 #1957
Finns så många andra bilar som kan vara lika bra! (bara för att man är just anti-volvo).
Ford Sierra
Bmw E30/e34
Gammal Merca
osv ..
Polaren vart förövrigt och köpte en Saab 9-3 2.0t idag. 300++ hk, dock byggd för över 500hk, men "nertrimmad" för en användarvänlig nivå. Var en 50 årig gubbe som hade bilen, som själv jobbade på Saab. Den var i grymt fint skick, hade gått 14k mil och lät riktigt mysigt. Var vad jag kan säga om den änsålänge, men kommer väl snart lite mer om den
-
2010-09-24, 00:01 #1958
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Fäskekörkan
- Inlägg
- 45
Någon som behöver nått lackat för en billig peng?
Helst lösdelar, men har ni något annat så kan vi diskutera det via pm!
Har till gång till en riktig lackverkstad via skolan, vi använder oss av färg från Glasurit!
Hör av er via pm!
-
2010-09-24, 00:12 #1959
-
2010-09-24, 01:26 #1960
Egentligen kan vi plocka bort samtliga bilar med separat upphängning bak.
Då har vi lite Ford+Opelmodeller kvar samt Volvo att välja på.
Om du ser till inköp och ägandekostnader är Volvon billigast, det finns inget snack om saken. Den enda bilen som kan komma i närheten utav den i komfort är Opel Omega, i övrigt står den ohotad.
Sierra har en fördel och det är rätt låg förbrukning då man kör lugnt, nackdelen är lite sämre hållbarhet.
Som vinterbil så vill man ha lite längre hjulbas, bra styrvinkel, god framkomlighet, stel axel bak samt så underhållsfritt som möjligt. Hur du än vrider och vänder på det så kommer du få ut mest bil för pengarna med Volvon.
Om man ska köpa bil efter hur ANDRA beter sig så har man inte mycket märken att välja på för att hålla sig "utanför" det hela.
-
2010-09-24, 14:00 #1961
Vad är detta för bmw? kan någon länka en? och vad kan dom vara värd? Bilfakta: Bmw 5/h, årsmodell 1993 med 141kw / 192hk
-
2010-09-24, 14:08 #1962
Troligtvis en BMW 525i e34. Värdet beror ju på skick/mil/utrustning osv.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=1
Mina splitternya orginala 500E facelift (e500) framlykteglas kom idag. Riktigt härligt med i princip allt på utsidan nytt
-
2010-09-25, 01:14 #1963
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
någon som har ett kopplings schema på elen från batteriet på en e30 325 ? är en röd tjock kabel som går från batteriet och det sitter en kabelsko som är O formad så den ska sitta någonstans med en skruv igenom sig, någon som vet var ? glömde helt bort vart jag tog den ifrån :/
-
2010-09-25, 01:32 #1964
-
2010-09-25, 02:32 #1965
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
30k för en 300zx TT Targa, ca 400hk. Behövs en polering och göra färdigt inredningen, värt eller?
Ska ta lite bilder på söndag när jag kollar på denÄr polarn som sagt upp garaget pga utlands tjänst så han måste ha sålt den fort...
-
2010-09-25, 18:10 #1966
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
batteriet satt där fram på 325an jag tog motorn ifrån ? och den är väll så lång så den lår till säkrings boxen ungefär, jag minns att jag på den gamle motorn bara klippte av den kablen för jag hade glömt ta bort den och såg den precis när motorn hängde ovanför bilen så jag klippte den fort bara, den satt iallafall så att jag inte kunde se slutet på kablen, jag tror den satt i / vid säkrings boxen, men är långt ifrån säker
-
2010-09-25, 18:17 #1967
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Täby
- Inlägg
- 136
Jag är inte ute efter den ultimata driftingbilen direkt. Ville hellre ha en billig vinterbil med bra värme! Sen ser jag självklart helst att den är bakhjulsdriven, annars hade det varit väldigt lätt att välja bil.
Och Volvon är självklart billigast då det ända jag kommer behöva betala är bensinen
-
2010-09-25, 18:44 #1968
-
2010-09-25, 18:57 #1969
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Gothenburg
- Inlägg
- 200
-
2010-09-25, 19:32 #1970
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- Norrtelje
- Inlägg
- 340
-
2010-09-25, 21:57 #1971
-
2010-09-25, 23:06 #1972
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
tror inte de är den, för generatorn kom upp med motorn när den lyftes ut , den måste då sitta i säkringsboxen eller någonannanstans i karossen ( annars hade jag ju inte tagit av den ? ) någon som har sprängskiss på säkringsboxen ? eller en bild kanske ?
provade ialalfall den nyare modellen på front till e30 på min bil igår :
på höger sida där dimmljuset ska sitta ( sett på bilden ) ska jag bygga en vind tunnel in som går till luft filtret som kommer sitta där sen
vänster sida vid dimljuset så ska där oxå vara en vind tunnel som går till oljekylen.
i mitten så ska de hålet under skylten bli större så ska där sitta en intercooler sen ( då kommer luft filtret bytas ut mot ett tryck rör istället )
tycker nya fronten skulle kunna bli bra med dom planerna
funderar även på att ha kvar fronten i svart ( eventuellt lacka matt svart ) för de ser inte så fel ut ändå + att jag ska ha mattsvart huv på bilen
iallafall nu till en annan fråga, ska försöka köpa en bil av en äldre man i 70 års åldern som har garaget brevid mitt, han har inte betalt hyran på garaget och han har inte varit hos bilen på säkert 2 år och han har/är tydligen väldigt sjuk.
iallafall nu till bilen! det är en plymouth cuda ( står cuda när man söker på regg numret iallafall, men inne i bilen på instrumentet står de barracuda )
iallafall är det en 74a med en v8a(kan va en 6a som sitter i den nu när jag läser lite ) på 115 kw ( alltså ingen super duper mega motor direkt ) senaste godkända besiktning 1981-08-19. alltså varit avställd läääääänge, vilket betyder att karossen är HELT rost fri ! har gått och knackat på bilen för att leta spackel, men inte hittat något och den är helt som ny undertill. har troligtvis varit renoverad ett par gånger eftersom den är tillstörstadelen vit/grå när de i papperna står svart, motorn och lådan ska finnas till bilen, ny renoverat ( enligt han som hyr ut garaget ) men det står hemma hos mannen som äger bilen.
en bild :
jag kommer söka upp ägaren till bilen och ge han ett bud på bilen, men vad är rimligt ? ihopsatt och lackad och klar kan bilen bli värd runt 300 000 kr, men i 1000000000000 delar, utan lack och eftersom han snart blir utslängd ur garaget för att han inte har betalt hyran och att han tydligen var sjuk så borde jag kunna få den rätt billigt ?
jag vill inte på något sätt lura honnom och ge ett totalt skambud på 500 kr, men tycker jag borde kunna få den rätt billigt ändå, vad bör jag tänka på för bud? tankarna går på runt 30k.
-
2010-09-26, 00:00 #1973
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- Norrtelje
- Inlägg
- 340
Du ska nog inte ha för stora förhoppningar om vad den kan bli värd.... Det är en -74:a och dom har ju den allra klenaste motorn som du skriver. 115 kW är v8, V6 fanns inte i dom. Bifogar länk på annons på en -73:a med allt det värsta, o den begär han 350k för. Dessutom har dom en förmåga att bli 50k dyrare för varje år närmare 1970. Men om du har alla delar och plockar ihop den till originalskick så kan den vara värd 150. Som du skriver så kan den nog vara värd runt 30. Om jag var du skulle jag bara lacka den lite ballt o köpa bättre maskin o tuta o köra. Skitbra bil för pengarna ju! Om du får loss den för det altså....
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=93377
-
2010-09-26, 00:25 #1974
Pappa pendlar mellan 9-3 och 9-5 hela tiden, för/nack delar med denna?
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9....htm?ca=10&w=1
-
2010-09-26, 01:30 #1975
Då var 46mm tial (kopia) wastegaten samt några silicon muffar/slangar + en 300x450x76mm intercooler beställd
pumpen skickar jag iväg nu i början av veckan på preppning..så har man en motor kapabel till cirkus 400 hästar under huven.
BTW.. snackar diesel här nu
-
2010-09-26, 01:34 #1976
- Reg.datum
- Apr 2008
- Ort
- Nära havet
- Inlägg
- 1 075
Fattas något
Förövrigt är ny vattenpump, kamrems rullar och kamrem monterad. Ligger även ett nyplanat topplock i garaget.'' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''
-
2010-09-26, 12:18 #1977
Köpte mig en jeep cherokee igår, förvånansvärt bra dom tar sig fram orginal alltså!
-
2010-09-26, 12:43 #1978
-
2010-09-26, 12:47 #1979
-
2010-09-26, 12:51 #1980
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
menar inte att " min " ska bli värd så mycke, utan att dom KAN bli de ;P läste lite om dom olika motorerna igår och jag tror jag fick fram att den minsta minsta motorn som satt i barracuda ( vet ej års modell ) hade runt 250 hk, så då stämmer de med 115 kw inte ett skit, dessutom är den reggad som cuda , och när jag läste om de så skulle de va prestanda modellerna av barracuda,
dom har troligtvis fifflat lite med papperna när dom inportera den, för det stämmer inte alls vad som står där och vad som står om man söker på bilen på internet O_o
men iallafall helt rost fri, helt rak i karossen och allt de där jobbiga som bara tar massa tråkig tid slipper man
"bara" slipa ner lacken, spackla lite kanske , lacka den i blank eller matt svart ( efterssom den är reggad som svart ) i med motorn som är ny renoverad ( eventuellt skulle man kunna fixa någon värre v8 som min kompis pappa har kvar sen han körde dragrace ) i med inredningen och då är det största gjort och bara och köra typ
nä nästa gång jag åker och betalar hyran till garaget ska jag fråga bonnen om han har ägaren till bilens nummer eller adress så man kan snacka med han lite