Sidan 68 av 400 Första ... 1858666768697078118168 ... Sista

Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    som genomsnitts japanen, skulle gissa på 0.7 - 0.9.
    okej inte så farligt men hur är det med sittplatser? och kända nackdelar som jag skrev, någon som vet?

Men för helvete bilhandlar´n, vad ska du med den till?

Går i tankarna att köpa en Golf IV eller en Audi a3. Skulle behöva lite köpråd nu bara. Vilken har bäst komfort, ljudnivå, väghållning och liknande?
    Komfortmässigt är de likvärdiga. Bättre stolar i A3 om man köper en med Ambition-paket.

Då bilarna bygger på exakt samma bottenplatta och teknik så är de helt likvärdiga i det mesta, det som skiljer är smådetaljer.

Jag upplever A3 som en trevligare bil då interiören är aningen trevligare med sin röda belysning jämfört mot den kalla vitblå belysningen i VW.

En bra sak att tänka på är att Audin finns med Quattro medans VW saknar det helt, samt att A3 1,8T är billigare att äga än Golf GTI trots att det är "samma" bil.

Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Skall göra samma sak på min 850 framöver, och måste ju säga. Jääävlar vad skum bakaxeln på 850 är. Alltid trott 850 hade delad bakvagn som V70N m.fl. Vad man ska kalla denna vettefan.
    Halvstel bakaxel heter fenomenet, finns på en del VAG-bilar också.

Roliga grejer du hade handlat, är det till din Seven?

Citat Ursprungligen postat av Holm Visa inlägg
    Jag vet vad jag vill ha...
    Motorn kan man säkert bulta i Jettan.

Citat Ursprungligen postat av Rallan Visa inlägg
    Då har man köpt första bil. Riktigt nöjd hittills.
    Ser ut som en GTS? Nöjd med bilen?

Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Efterblivna amerikanare & slöa V8or...

Nu har jag hamnat i lite av ett dilemma här. Har två uppsättningar fälgar. En uppsättning Audi S-Line 18" (sitter på nu) och en uppsättning 3-delade, OZ Racing splitfälgar.

Vet inte vilka jag ska köra på. Älskar verkligen OZ-fälgarna, men hurvida bra dom passar ihop med stuket på bilen är en annan fråga. Audi fälgarna är väl ganska standard men passar så jävla bra ihop till bilen. Nån?
    Kommer bli mer US-look med OZ-fälgarna. När du dessutom får lägre ofjädrad vikt är det ju winwin på det hela hur man än gör, samt att bilen håller sig inom OEM+-ramarna rätt bra.

Som du säger är Audi-fälgarna väldigt standard när det gäller tillbehörs-fälgar vilket även är dess nackdel, blir ingen nackvridare så att säga.

Hur man än vrider och vänder på det så är OZ-fälgarna flera gånger exklusivare och trevligare att titta på så jag favoriserar nog dem i första taget (precis som när jag tipsade dig om dem).

Om du tänkt sälja dem så vill Olzzon nog ha dem till sin Porsche.

Citat Ursprungligen postat av Jonrad89 Visa inlägg
    Läste även att E39 528 Touring lastad i bagaget var en skräck att köra vid paniksituationer. Ska man tro på att det är så illa?
    Hur är bagaget i E39 T? Ska ju somsagt in en stor hund och kanske en eller två matkassar och hunden blir sur om han inte får plats (van med hela cheva-vanens utrymme).
    Ojoj, länge sen men såg något från dig vännen!

Det angående väghållningen på E39T stämmer tyvärr, bakvagnen har en liggande konstruktion för att ge mer bagageutrymme vilket i sin tur ger speciella köregenskaper då man kör inspirerat.

Bagageutrymmet på E39T upplever jag som rätt begränsat och att få plats med en stor hund går, men sedan är det rätt kört.

Mercedes E-klass från samma tidsålder är bland de största i sin kategori men har även en hel del problem, främst med rost.

Ett vettigt men tråkigt alternativ kan vara Toyota Camry Touring, hållbar och tålig konstruktion med stort bagageutrymme. Kombinerat med V6 och automat en bra komfortracer.

Ingen som är intresserad av wankelbilar?
    Jo, klart man är! Sist jag meckade wankel är dock 5 år sedan, byggde ihop en liten wankelmaskin då. Sjukt intressant konstruktion.

Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    Mitsubishi Eclipse dom äldre varianterna, alltså typ tidigt 90tal. Hur är dom? 2.0 och 150hk, är det 4 säten eller bara två?
    Typiska problem eller någon annan nackdel med dom?
    Ungefär hur mycket tar dom /milen vid vanlig körning alltså lugn varvning osv ?
    Det är 4 säten i dem men minns jag rätt är de bara reggade för 1 passagerare. Intressanta bilar för övrigt, kompisens gamla bil:

http://www.garaget.org/?car=70406
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Börjar fundera på att göra mig av med Hondan redan nu, varje krona jag lägger på den kastar man ju i sjön. Kommer aldrig gå att sälja den sen. Jag har pengar, så jag ska fan köpa en E30 318IS eller ska man köpa en med sexa i? Jag älskar bmws sexor allmänt men 318IS ska ju vara roligast eller?

bytte båda bromsoken fram på bubblan idag och lufta och jag tycker den bromsar nästan bara på höger fram ( hela bilen lutar höger fram när man bromsar ) huvudbromscylindern som e fail ? har en sån hemma som jag hade tänkt och byta ändå
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

Rent allmänt så får du aldrig tillbaka pengarna oavsett vad du köper för bil tyvärr (sett till summorna du lägger ut).

Sett till hållbarhet och nöje slår 318iS varenda sexa på fingrarna.
    De är sant, men tycker du att jag ska göra mig av med hondan och skaffa en bmw?

Älskar ljudet i sexorna bara

Ojoj, länge sen men såg något från dig vännen!

Det angående väghållningen på E39T stämmer tyvärr, bakvagnen har en liggande konstruktion för att ge mer bagageutrymme vilket i sin tur ger speciella köregenskaper då man kör inspirerat.

Bagageutrymmet på E39T upplever jag som rätt begränsat och att få plats med en stor hund går, men sedan är det rätt kört.

Mercedes E-klass från samma tidsålder är bland de största i sin kategori men har även en hel del problem, främst med rost.

Ett vettigt men tråkigt alternativ kan vara Toyota Camry Touring, hållbar och tålig konstruktion med stort bagageutrymme. Kombinerat med V6 och automat en bra komfortracer.

Tjenare, jo det var länge sedan man skrev här

Känner något lite anti-merca på något sätt.
    Om vi säger såhär, att en E39T är inte livsfarlig om man åker 4 pers + hund och kör normalt?

Tänkte inte precis max-lasta bilen och ligga i 220 i kurvorna.
    Med familjen eller gasa lite rakt fram var väl det som var tänkt.

Slog upp ögonen för 540.. Är man dum då?
    Om jag kollar rosten, kollar om oljepumpsbultarna är åtgärdare, och bilen verkar vara i vettigt skick?
    Skatten var ingen fara (mot vanen på ca 3.3k), Soppaförbrukningen är väl varken bättre eller sämre än vanen.
    Försäkringen får morsan eller farsan stå på.

Imorgon åker vi och kollar på denna :
    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=1

Något bra/dåligt?

Reg.datum
    May 2010
    Vad är maxstorleken på fälgar man kan ha på en golf 2 ?

14 tum känns litet om man inte sänker bilen vilket jag inte har någon större lust med.

Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg

14 tum känns litet om man inte sänker bilen vilket jag inte har någon större lust med.
    Ska du inte sänka alls så kan du lätt ha 17"

HMMM!? skulle ju skicka min diesel inprutningspump på modifiering så den blev kapabel till ca 400 hk. men när jag väl skruvat loss den så hade killen som skulle göra den (eller firman) inte tid på ca en månad, så jag kollade runt på nätet och hittade en färdigombygd (mycket bättre företag) bara runt 3-4mil hemifrån, har bara justerats och körts i bänk, oanvänd dvs. för 1350€ (!) det jag först funderade på skulle kosta 650€, att bygga om min pump. undrar o mdet är värt att köpa den hör 1350€ men en räcker till ca 550hk i min motor istället och är bygd på den nyaste tekniken! helt kluven!
    men vet ändå vilken jag vill ha!

-betala halva priset för en lite sämre pump me nvänta 1 månad
    -betala ca 1300€ för den senaste tekniken, kan åka efter närsomhelst.

som att gämföra en iphone 4 man kan åka och köpa närsom helst mot en gammal noia de inte har i lager ens vilket skulle du välja?

Senast redigerat av Fin saab den 2010-09-28 klockan 19:51.

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Tjenare, jo det var länge sedan man skrev här

Känner något lite anti-merca på något sätt.
    Om vi säger såhär, att en E39T är inte livsfarlig om man åker 4 pers + hund och kör normalt?

Tänkte inte precis max-lasta bilen och ligga i 220 i kurvorna.
    Med familjen eller gasa lite rakt fram var väl det som var tänkt.

Slog upp ögonen för 540.. Är man dum då?
    Om jag kollar rosten, kollar om oljepumpsbultarna är åtgärdare, och bilen verkar vara i vettigt skick?
    Skatten var ingen fara (mot vanen på ca 3.3k), Soppaförbrukningen är väl varken bättre eller sämre än vanen.
    Försäkringen får morsan eller farsan stå på.

Imorgon åker vi och kollar på denna :
    http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=1

Något bra/dåligt?
    Nej. 540 e39 touring är ingen livsfarlig bil att köra snabbt med även fast den är fullastad! 260km/h med 4pers och full bagagelucka var inga som helst problem med våran 540 e39 touring. Få bilar som är stabilare i hög fart!

Under våra ca 8k mil (har jag för mej) med 540in så har vi fått byta:
    2 stycken balonger på luftfjädringen.
    Någon elektronik på soppapumpen.
    Diffrencial.
    Och något stag här och där i framvagnen + så har vi bytt skivor fram 2ggr pga att dem blev skeva.

Riktigt hållbar bil enligt mej. Tycker själv att bilen känns väldigt solid & "seriöst" byggd. Bra komfort, låg ljudnivå osv. just e39 touring är faktiskt en av mina favoritbilar! Så köp!
    Tänk bara på att kolla upp bilen ordentligt, det blir ofta billigare att lägga till pengar på ett riktigt fint exemplar än att köpa grisen i säcken!

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Oloof^ Visa inlägg
    Ska du inte sänka alls så kan du lätt ha 17"
    Tack för svaret .

Michél, oh ja motorn går i Jettan, finns en som gjort det fast i en golf 2 men likheterna är ju rätt stora.. Fast ska jag ha en K20 ska den sitta i en äldre Civic!

Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Nej. 540 e39 touring är ingen livsfarlig bil att köra snabbt med även fast den är fullastad! 260km/h med 4pers och full bagagelucka var inga som helst problem med våran 540 e39 touring. Få bilar som är stabilare i hög fart!

Under våra ca 8k mil (har jag för mej) med 540in så har vi fått byta:
    2 stycken balonger på luftfjädringen.
    Någon elektronik på soppapumpen.
    Diffrencial.
    Och något stag här och där i framvagnen + så har vi bytt skivor fram 2ggr pga att dem blev skeva.

Riktigt hållbar bil enligt mej. Tycker själv att bilen känns väldigt solid & "seriöst" byggd. Bra komfort, låg ljudnivå osv. just e39 touring är faktiskt en av mina favoritbilar! Så köp!
    Tänk bara på att kolla upp bilen ordentligt, det blir ofta billigare att lägga till pengar på ett riktigt fint exemplar än att köpa grisen i säcken!
    Låter ju faktiskt ganska bra.

Iom. att bilen kommer gå ganska sällan så tänker vi inte lägga allt för mycket på en bil, vi har inte så himla mycket pengar.
    Men samtidigt köpa en så bra bil som möjligt. Där bilen kommer stå parkerad så är det mycket pundare som slangar å bryter på bilarna, så hoppas man får ha bilen ifred, vilket jag inte tror.

528 eller 540? Vad väljer man?
    Ska iaf kolla på denna imorgon: http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=1

Miltalet, hur kollar jag detta? Eller är det bara att kolla skicket på bilen så det får berätta och att man skiter i milen?
    Varenda XX-->00 E39 540 är ju importerad verkar det som så..
    När (normalskött bil) ska man börja vara rädd för miltalet (om det stämmer)?
    Vet ju somsagt att volvo 740/940 kan ju gå 35-45 tusen mil utan att man behöver vara så himla rädd.

Nej, det tycker jag inte. Inte sett till hur mycket problem jag upplevt med E30. Det är bättre att slutföra bilen du har nu då du vet vad för fel den redan har istället för att köpa ett "nytt" problem. Hur du än vänder på det så är Hondan betydligt mer unik.

Att du inte går plus på bilen, no shit, men du har iallafall någonting som du inte ser speciellt ofta.

Har tänkt på en sak dom senaste gångerna jag kört att när en gasar på 5-5.5k varv så drar bilen höger vänster om man inte håller i bilen riktigt ordentligt.

Har aldrig kört någon riktig framhjuls driven bil förut men vet att det inte blir så på en fyrhjuls driven.

Men det är normalt för en framhjulsdriven bil kanske?
    Torque steer kallas fenomenet, standard på effektstarka framhjulsdrivna bilar med för snällt originalchassi som standard. Byte till betydligt hårdare bussningar i framvagnen brukar lösningen vara så att framvagnen sitter stumt mot karossen.

Det är vid undanmanöver de är farliga. Att åka rakt fram i 200 km/h+ kan man ju göra med vilken bil som helst.

Detta upplever man rätt tidigt att bakvagnen bottnar och gärna bryter ut i sladd. Just utav den anledningen så byggdes det aldrig en M5 Touring utav E39-chassit. I biltester så har Bmw fått klagomål över att ha bagageutrymme som en småbil (motsvarar en V40). E39 är ingen familjekombi i storlek liksom Volvo utan mer "nu-drar-vi-iväg-en-vecka-och-spelar-golf"-bil.

Teknikens Värld skriver bland annat följande:

Citat Ursprungligen postat av Teknikens Värld
    Trångt baksäte och litet men lättåtkomligt lastutrymme. Touring är katastrof med full last i konbanan, går upp på två hjul och är svårkontrollerad.
    Lastutrymme som en pluttkombi. Fin på motorväg, men fullastad en mardröm i älgtestet.
    Bakvagnen en tveksam kompromiss i väjningsprov med full last. Bra värme. Bra komfort i framsätet, i övrigt trång. Hög kvalitet.
    Kan även tillägga att gamla Renault Kangoo fick bättre resultat i älgtestet än vad E39 fick, alltså rätt låg hastighet. Normal körning är inga problem, men när det uppstår en situation går det åt helvete snabbt.

Du är ute efter en bil med stort lastutrymme och jag tror inte en 5-serie är din grej riktigt då ytan är begränsad.

Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg

Det kommer se bra dumt ut om bilen är i originalhöjd med större fälgar dessvärre. 14-16" ser okej ut på bilen, i vissa fall 17" men kräver även de en sänkning för att inte bilen ska se ut som en jeep.

Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    HMMM!? skulle ju skicka min diesel inprutningspump på modifiering så den blev kapabel till ca 400 hk. men när jag väl skruvat loss den så hade killen som skulle göra den (eller firman) inte tid på ca en månad, så jag kollade runt på nätet och hittade en färdigombygd (mycket bättre företag) bara runt 3-4mil hemifrån, har bara justerats och körts i bänk, oanvänd dvs. för 1350€ (!) det jag först funderade på skulle kosta 650€, att bygga om min pump. undrar o mdet är värt att köpa den hör 1350€ men en räcker till ca 550hk i min motor istället och är bygd på den nyaste tekniken! helt kluven!
    men vet ändå vilken jag vill ha!

-betala halva priset för en lite sämre pump me nvänta 1 månad
    -betala ca 1300€ för den senaste tekniken, kan åka efter närsomhelst.

som att gämföra en iphone 4 man kan åka och köpa närsom helst mot en gammal noia de inte har i lager ens vilket skulle du välja?
    Det beror på dina egna målsättningar. Har du behov utav en som flödar mer? Har du akut bråttom med att byta pump?

Citat Ursprungligen postat av Holm Visa inlägg
    Michél, oh ja motorn går i Jettan, finns en som gjort det fast i en golf 2 men likheterna är ju rätt stora.. Fast ska jag ha en K20 ska den sitta i en äldre Civic!
    Fördelen när det gäller JDM jämfört med tyskning är att bilarna byggs för att brukas hårt som körmaskiner. Me like ALOT.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

den nya, men köp aldrig utan att pruta ;D
    jo jag har frågat "sista priset" men inte fått svar ännu. en sådan pump är lite som en investering man ka nanvända den, skruva loss och använda på nesta motor etc den är dyr, nestan en månadslön för mig. men har ju original kvar då samt add den pumpen går att sälga dessutom om man vill. måste bara fundera klart, om jag kan lägga så mycket pengar i pumpen, right now. eknomi är ett helvete bokstavligt talat

FIIIFAN! Rusty har då satan fått attityd! Som om den inte hade det innan

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    528 eller 540? Vad väljer man?
    Ska iaf kolla på denna imorgon: http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=1

Miltalet, hur kollar jag detta?
    Varenda XX-->00 E39 540 är ju importerad verkar det som så..
    När (normalskött bil) ska man börja vara rädd för miltalet (om det stämmer)?
    Vet ju somsagt att volvo 740/940 kan ju gå 35-45 tusen mil utan att man behöver vara så himla rädd.
    Jag skulle ta en 540 alla dagar i veckan före 528a även fast prispåslaget var 50kkr! Säger inte att 540in är dyr att köra., Men den är dyrare än 528an i precis allt, försäkring,delar,bensin osv. Om ni inte behöver typ 300hk och ca 200hk räcker till, och samtidigt kanske inte har så mycket deg. Då är ju en mindre motor ett bättre altenativ. Men som sagt. Skulle välja 540 alla dagar i veckan
    Miltalet kollar du enklast hos BMW (dem kopplar in datorn och läser av) Vilket kan vara svårt då du inte äger bilen än. Men kolla service boken, besiktningspapper osv då brukar man ofta märka om nått är fifflat. Jag själv vill ju helst undvika långmilare, men en rätt skött kan ju gå hur långt som helst. Skulle ju själv lita mer på en 50k mil e39 fullservad än tex på en 50k milad gammal volvo 740!
    Att sen dem flesta 540 är importerade ser jag själv iaf som ett stort +! Osaltade vägar, inga dubbdäck, mildare vintrar, och ursotade motorer (fri fart) osv. Vår 540 e39 är importerad 2007 och underedet ser i princip ut som nytt. Vid köpet så fanns inte en enda minsta fläck av rost (nu har vi fått en bubbla på stenskott på huven) mätaren är oskruvad osv. Enligt min uppfattning så sköter tyskarna i allmänhet sina bilar bättre än svenskar!

Det är vid undanmanöver de är farliga. Att åka rakt fram i 200 km/h+ kan man ju göra med vilken bil som helst.

Detta upplever man rätt tidigt att bakvagnen bottnar och gärna bryter ut i sladd. Just utav den anledningen så byggdes det aldrig en M5 Touring utav E39-chassit. I biltester så har Bmw fått klagomål över att ha bagageutrymme som en småbil (motsvarar en V40). E39 är ingen familjekombi i storlek liksom Volvo utan mer "nu-drar-vi-iväg-en-vecka-och-spelar-golf"-bil.
    Kan även tillägga att gamla Renault Kangoo fick bättre resultat i älgtestet än vad E39 fick, alltså rätt låg hastighet. Normal körning är inga problem, men när det uppstår en situation går det åt helvete snabbt.

Du är ute efter en bil med stort lastutrymme och jag tror inte en 5-serie är din grej riktigt då ytan är begränsad.
    Vi har iof bara gjort en kraftig undermanöver med bilen och den gick galant. Det var på autobahn mellan hamburg och puttgarden. 240-250km/h totalt fullpackad bil och en riktigt hetsig undermanöver från vänsterfil till höger då det låg ett lastbilshjul i vänsterfilen som upptäcktes i sista sekund. Men vi fick som sagt inte sladd med den, inte ens tendens till det! Man måste nog provocera bilen duktigt för att den ska släppa. Sen att fjädringen bottnar?? Då lär det vara fel på systemet, då det är luftfjädring som är ordentlig svår att bottna, en standar v70 el liknande lär bottna lååångt före!

Och seriöst... Lastutryme i klass med v40.. Morsan hade en v40 t4 innan 540 och 540in är bra mycket större! Då menar jag MYCKET större. Med fält baksäte har vi tex kört både Aprilia sr50 och Peugeot Jetforce i bakluckan!
    Hade en kusin med oss på förra sommaren på semsetern, Första komentaren han la när han sate sig i deras V70II efter semestern var "Haha, Fan va trång om man jämför med eran"

Enligt min åsikt så är en e39 touring den bästa kombin du får under 100kkr!
    Säger inte att e39t kan jämföras med en limousin i benutryme. Men att den är trång är en grov överdrift, Att den sedan skulle uppträda dåligt under pressade situvationer är också en GROV överdrift.
    Senast redigerat av alleexs den 2010-09-28 klockan 23:04.

Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    FIIIFAN! Rusty har då satan fått attityd! Som om den inte hade det innan

GEMIG ! var finns fler bilder ? (A)
    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in