-
2010-10-07, 15:30 #2221
Varför är 940in så mycket dyrare än 740in, är det bara folk som sätter överpris kanske?
Drar 940n lika mycket som 740in per mil alltså? för 740n drar galet mycket ju.
-
2010-10-07, 15:57 #2222
-
2010-10-07, 16:50 #2223
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-10-07, 16:52 #2224
Ah, okey. Något jag inte lagt märke till .. Trodde det skulle vara en rapp jäkel med sina 275hk.. Vart lite trist! Men somsagt, fortfarande riktigt feta bilar
VW har ju inte riktigt något att erbjuda i prestanda-klassen om man inte går till R32/GTI vilket fortfarande är småbilar med halvtaskig komfort i det långa loppet. Sen är dem även ganska dyra och ska man ha en GTI, så är det definitivt mk5 eller senare man ska ha då GTi inte har varit något skoj sedan mk1an. Dem ligger ju på runt 200k och uppåt för en vettig.
BMW E60 530 ligger jäkligt bra till i prisklass nu, och jag tror det är en bil du kunnat leva medMå vara lite för stor möjligtvis med med Sportchassi, bra däck och manuell låda svär jag på att den är förbannat rolig. Pappas har ju sportchassi, men RFT-däck på ett par klumpiga fälgar samt Automatlåda. Den är ju grym rakt fram, på motorväg och delvis i kurvor men den är ju inte direkt en ultimat banbil om man säger så. Däremot börjar priserna på dessa bilar bli väldigt humana så det skulle definitivt kunna vara ett alternativ sett till en del av dina behov. Pappa har haft sin nu sedan 2004, och är fortfarande grymt nöjd.
Tycker du den är lite slö så lägg på några få kronor till så får du en 545, och dem är det tryck i!
Ang. RSen så är dem ganska dyra - ja. Men det är ju definitivt inte en bil man ser var dag. De är ovanliga som tusan och det är inte direkt en skitbilman får ibland se lite över axlen och ta fram de bra sakerna i bilarna. Då och då så övervinner de dem negativa sidorna och man vill ha en ändå!
Trots att jag känner dig såpass bra som jag gör, så är det svårt att sätta dig i en bil som du skulle kunna vara helt 100% nöjd med, då du ser allt från så många perspektiv. Det bästa du kan göra är att bli miljonär och ha en 4-5 olika bilar. En för varje ändamål! Men det är ju inte så lätt det heller
Har du någonsin funderat på något i stil med Impreza? Den uppfyller ju en hel del av dina krav trots allt!
Svårt detta du!Får se det som en utmaning! Ska tänka lite och se vad jag kan komma upp med
35 modellerna har ju dubbelturbo (135,335) sen är ju även några av M-modellerna med turbo (X5M/X6M)
-
2010-10-07, 16:57 #2225
Somsagt, SKA vara manuell eller dsg liknande låda. Inte automat
Länka gärna om du hittar några vettiga bilar, har ingen koll vad man ska leta efter/är prisvärt på mycket annat än bmw!
Vad ligger räntan på vid nybils köp med förmånligt lån måntro? Är ju värdeminskningen där som suger lite :/
Mycket och mycket släp, hämtar lik till bilar då och då ju sen kommer jag ev. Köra bimmern på släp vid tävlingar längre bort, men framför allt kör jag ofta små lass med släp..
Utav de äldre bmw så är bmw 745ti ganska trevlig annars, turbo orginal
-
2010-10-07, 16:57 #2226
-
2010-10-07, 17:00 #2227
En bil du ju redan känner till
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_52...m?ca=23_11&w=3
Ser riktigt fin ut!
-
2010-10-07, 17:14 #2228
-
2010-10-07, 17:18 #2229
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- 37°14′27″N
- Inlägg
- 3 616
Nån som har tips på liten bil som är lättstylade ? Gillar Audi s3 och Polo osv , Men har inte direkt råd.
Har runt en 15.000
-
2010-10-07, 17:38 #2230
Har du kört något inom detta förut? Först lär du köpa dig en "shitter" som engelsmännen säger. Något halvrisigt det knappt gör nått om du smäller.
Nu hittar jag inte filmen jag tänkte visa här, men finns ett klipp på youtube på en tävling nånstans o sverige, en 740 gl. Typ bara sänkt och svetsad diff, åker runt och sladdar hela banan som ingenting. Visserligen endast konbana där man kör på 2an hela tiden, man behöver inte något effektmonster för att lära sig.
Svetsa diff, köp en go stol och ratt så är det bara nöta däck. Ratt & stol är det ju bara flytta med till nästa bil sen när man byter upp sig. ångrar att jag inte köpt det tidigare, provkörde en kompis og900 med r-däck och riktig stol. Var ju bara tvungen ha en själv efter det.
s13, s14 är väl de bilarna med mest potential för sidledes åka, s15 faller bort om man nu inte har överdrivet gott om pengar och köpa en. Allt finns att köpa över disk, bolton allt är det också.
Nästan så man själv rentav funderar på en framöver, men volvomotor isf såklart.
Ska man ha en fin 740 turbo får man leta efter en som är prisvärd, de är bra dyra nu tycker jag. Isf ska man köpa en som något lagt ner sig på lite. Original har de tyvärr dålig motor och låda, 940 är bättre val iaf de efter 1995 har hållbar turbomotor och starkare låda.
Måste ju bryta av lite mot alla japanare, att föraren gör mer än bilen har jag fint exempel på från konbaneevent jag körde sist bilen gick.
Min 740 turbo med kanske max 180hk som den hade då, bakvagnen var tillfixad med diff, bra fjädrar och stötdämpare. Men framvagnen var totaltkass, kapade org. fjädrar och dåliga original stötdämpare. Körde på billiga kina-däck.
Körde flera sekunder snabbare än en skyline GTR r33 med 400hk, öhlinsdämpare runtom. Bara för man har flashig bil är man inte snabb om man inte kan hantera den.
Inte för och skryta men har ett till kul exempel, var chaufför åt en kompis till en marknad i grannkommunen. Körde en 244 med förgasarmotor. () Var lagom sänkt och det satt 17" hjul på. Mot natten när alla var fulla och goa blev det hemfärd, stört kul väg därifrån och hem, mycket kurvigt. (fryksdalshöjden mellan västra ämtervik och arvika om nån kört där) Såg det kom ikapp en bil bakom som var sugen på att köra om, jag är väl inte sen på att börja gasa och köra ifrån honom. Han tog igen mig på rakorna, varje kurva så saka han efter. Till slut hade jag kört stooort försprång.
Stannade när den vägen delade sig vid en trevägskorsning, de kom ikapp efter ett tag. Flög ur bilen och skrek att vi skulle öppna huven. Fick nog en chock när det där satt en B21 med enkel Pierburg förgasare.De hade en 945 Turbo med påstådda 240hk, storstyk av typ 100 vilda ponnys.
-
2010-10-07, 18:13 #2231
-
2010-10-07, 19:03 #2232
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- I din säng
- Inlägg
- 592
-
2010-10-07, 19:16 #2233
Golf Mk5 GTI ligger lågt i pris nu.
http://www.blocket.se/kalmar/Volkswa....htm?ca=11&w=3
Även det en bil jag kan tänka mig eventuellt då den fyller upp de krav som finns.
När det gäller E60 så hade det för min del blivit ett väldigt onödigt köp då jag oftast åker ensam i bilen. Att det är en grym bil håller jag med om och eran E60 är sjukt trevlig att köra. Däremot så är bilen storleksmässigt en "klass för stor" för min del, jag kommer inte ha ett direkt behov utav den ytan som E60 erbjuder som bil.
Att jag tvekar på BMW har egentligen ingenting att göra med att jag tycker att det är dåliga bilar, för det gör jag inte. Det ligger mer i att man har få möjligheter om man nu skulle få för sig att vilja förbättra prestandan bilen erbjuder. Med sugmotorer så är man rätt "låst" så att säga medans man fortfarande har samma snittförbrukning som vad en motsvarande bil med turbo har. Det är lite "ge och ta" givetvis men BMW blir nästa för bra, det är för mycket perfektion och tysk ingenjörskonst och för lite lek och nöje. Oj vad jag gnäller...
En 3-serie hade varit en bättre kombination för mig, inte minst då de delar teknik med femman men även är en mindre bil.
Angående Focus RS så finns det ett bekymmer med att de är såpass ovanliga och det är tillgängligheten utav delar. Motorn är utvecklad utav Ford själva och finns även bara i RS. Karossdelarna är specialla för RS och utbudet är rätt begränsat. Att den sedan är skitkul att köra är jag övertygad utav, problemet är vad som sker då någonting väl går sönder samt hur pass bra de överlever aktiv körning.
Impreza verkar kul på alla sätt, men det som får mig att bli emo är inredningen i dem. Då jag trots allt spenderar mycket tid i bil så vill jag ha bra detaljkänsla och lite trevligt då man väl kör. Då Subaru (och flertalet andra japanska biltillverkare) först nu börjat inse det som tyskarna insåg tidigt 90-tal (att en ombonad förarmiljö är en bra förarmiljö). Jag själv tror att det är kul ett tag, men att man sedan tröttnar på den burkiga känslan som de erbjuder.
Om det enbart var en lekbil jag var ute efter hade det kunnat vara en möjlighet men jag är ute efter någonting som kan brukas året runt om jag vill, kunna köras ner till Europa i hög temperatur på sommaren eller upp i fjällen när det är minus 30 ute. Jag ska kunna piska den repig på skogsvägar men kunna åka i lugn takt i jobbet, samt att den vid lugna långresor gärna ska ligger och dra under 0,8 liter/mil.
Behöver en bil som erbjuder mycket eftermarknadsdelar och ett bra reservdelsutbud så man kan få ett ras utan att behöva sälja sig till gamla tanter för att kunna laga bilen. Skulle bra gärna vilja ha 4wd men det finns kanppt någon tillverkare som erbjuder det och på de bilar som det finns så är de rätt tunga och klumpiga vilket gör att man behöver ännu mer effekt för att få bilen att prestera bra.
Det är svårt det här.
Angående E30 M3 Cab var det en trevlig kille som kom förbi mig med en sådan och köpte rattstång samt tändningslås från min E30 318 till sin bil då han hade något fel på sitt.
Det innebär att delar från min 318 sitter på en sjukt ovanlig E30 M3 i nuläget, hoho!
-
2010-10-07, 19:32 #2234
Trots allt snack som varit uppe ang. E30 M3 osv är där ALDRIG någon som nämnt Caben ... Illa!
Bmw 320, alla dagar.
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_...m?ca=23_11&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/Audi_...m?ca=23_11&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Opel...m?ca=23_11&w=3
http://www.blocket.se/lund/BMW_330_M...m?ca=23_11&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Rikti...m?ca=23_11&w=3
Hur du än förklarar dig, så finns det 100 bilar som passar! Nästa gång du kommer ner (när det nu blir :/) så sätter vi oss ner och skriver ner ALLA bilar vi kan tänka oss på ett papper, sen börjar vi jämföra! Ut och provkör med dig! Plats i bilen är ju inte direkt något du har väldigt stort behov av. Så du klarar dig ju med en coupe och liknande. Finns massor!Senast redigerat av Bjorviken den 2010-10-07 klockan 19:45.
-
2010-10-07, 20:28 #2235
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- 37°14′27″N
- Inlägg
- 3 616
Hittat ett par fälgar med texten "4 x 100 aluminium fälgar 195/50/15 , 2300 kr."
Skulle dessa passa på en golf 2 ?
-
2010-10-07, 20:29 #2236
-
2010-10-07, 20:32 #2237
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- 37°14′27″N
- Inlägg
- 3 616
Okej , ska försöka sälja mobilen sen köpa dom då
-
2010-10-07, 20:37 #2238
Förstår inte riktigt vad du menar med det första men . Men om ja fattar dig rätt så har ja kört 4wd på vintern o sladdat, Bmw e90 330d och en a4 2,5tdi.. Sen har ja kört en kompis folkrace bil under sommeren på fält o sladdat .. Så ingen riktig "drifting på asfalt" ..
Det mes stol är sju viktigt har man hört, sen kan man väll ösa på dubbla krängningshammare bak oså ?
Tkr btw att det finns lite dåligt med salddvänliga billiga bilar (AKA shitters?), elr är ja bara dållig på o leta..
Ja har sett filmen på den 740, den gick ju även gatebil mantor med en turbo + enbart btr har ja gör mig ?
-
2010-10-07, 21:10 #2239
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- Norrtelje
- Inlägg
- 340
-
2010-10-07, 21:14 #2240
-
2010-10-07, 21:26 #2241
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-10-07, 21:27 #2242
Btw, glömde bort 2st turbo bmw: BMW ActiveHybrid X6 och BMW ActiveHybrid 7
-
2010-10-07, 21:29 #2243
-
2010-10-07, 22:17 #2244
Jag funderar på följande bilar i nuläget:
Vw Golf Gti Tdi (Mk4 med 150 hkr)
Vw Golf Gti Mk5
Audi S3
Audi 80 Cab
Audi A4 Cab
Audi TT
Seat (olika Cupraversioner, ej den med V6)
Bmw E46, främst Touring och Coupe
...samt ett gäng andra, men det är väl de som jag för stunden känner är aktuella.
-
2010-10-07, 23:05 #2245
-
2010-10-07, 23:19 #2246
-
2010-10-07, 23:22 #2247
-
2010-10-07, 23:23 #2248
-
2010-10-07, 23:28 #2249
Somsagt, var ju ett tag sen.. Men har för mig att det inte var alldeles för illa pinkat faktiskt, kommer ihåg att det var en riktig körmaskin i vilket fall som gick snålt ändå. Hade tyvärr problem med låda som rasade+bromsoks byte, men det tog bmw på goodwill!
Vägljudet med 17" 225/45 som vi hade kanske var lite anmärkningsbart dock, visserligen jämförde jag med våran v70 då
-
2010-10-08, 00:05 #2250