Sidan 86 av 400 Första ... 3676848586878896136186 ... Sista

Reg.datum
    Aug 2010
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Hallååjj alla biltokar!

Någon som vet var man får tag i blåa lampor till instrumentpanelen te Volvo 740?

Passar tex dom här?

http://diodhuset.se/1/sv/produktvisn...rod_grp-s1/228

Kommer inte ihåg om de är fasta lampor eller inte. (sitter fast med skruvhuvudet)
    Biltema!
    Köpte mina där, 2 för 99:- o de lyser fint

EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Jasså? godag på dig vapenbroder!
    min går upp i värme när den står på tomgång länge, efter 5-6 minuter så har den stigit till 3/4 av mätaren, måste vara viskofläkten?
    Ä fan, skönare med automatare! Man sparar nog max 1L/100km med en manuell, och prestanda skilnaden är ganska liten skiljer ungefär 0.2sec 0-100 till manuellens fördel. Dock så kör nog 99/100 snabbare med automaten

Den som jag länka är ju sjukt fin, visst kanske lite dyr för att vara e39. Men med tanke på att det var en 02-03 så är priset inte så farligt ändå, visst för några kkr till så kan man ju få en 530d e61, men man ska ju jämföra med 545, och då blir det minst 200-220k eller dyrare. Visst e60/e61 är ju modernare & bättre bilar. fast tycker nog att e39'an är stilrenare!

manuellt tjänar du på i alla väder, inte lika bekvämt, men snålare och bättre prestanda!
    enda sortens Automatlådor som är bättre än manuell är dubbelkopplingslådor, tex dsg och smg
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

till helgen blir det kanske grenrörsbygge åt mecan 42mm innermått på rören ganska grovt men hoppas det blir bra

Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    Jasså? godag på dig vapenbroder!
    min går upp i värme när den står på tomgång länge, efter 5-6 minuter så har den stigit till 3/4 av mätaren, måste vara viskofläkten?
    kan va ja. har aldrig märkt att min drar upp i temp. även fast viskokopplingen e lite sisådär..
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010

Citat Ursprungligen postat av zebbzor Visa inlägg
    Biltema!
    Köpte mina där, 2 för 99:- o de lyser fint
    Länk? Hittar typ inte...
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

hej kollade lite bilar idag och kom fram till en bmw 320 e30 - 87 med m50b25 motor , skulle tydligen vara registrerad och besiktigad med denna motorn, men vad jag vet så ska man bygga om hela drivlinan ( vilket han iofs hade gjort ) och hjulupphängning för att sen regga bilen som ombyggd fordon ? sen måste den väga en massa oxå och det gör ju inte en e30 direkt.

är detta äns möjligt ?

han sa oxå att de var besiktning vart annat år.

och när jag kollar vägvärket så står de att de är 129 hk ( 320 motorn alltså )

går detta eller han försöker bara luras ?

inte intresserad av bilen iallafall, men är nästan sugen på att sätta i en m50b25 motor i min istället för m20b25 som jag precis har satt i ( framtida projekt alltså )

eller så köper man bara en till e30 320 4dörrars 1986a i vit färg och har som besiktnings bil och gör de på de sättet istället
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

E39 ska det givetvis stå då jag talade om efterföljaren. E39 535 hade lilla åttan medans den i E34 hette 530. Sedan kom ju även E39 som 530 med stora sexan.

Första modellåren E34 fanns hade den dock gamla E28-sexan på 3 liter och hette även då 530.

Alla BMW-motorer (förutom M) under 90-talet hade förhållandevis låg litereffekt sett till vad exempelvis Honda klarade av att få ut. Det är egentligen inte för att man är en dålig motortillverkare utan mer för att få bra körbarhet. En motor med låg trimningsgrad är ingen racer men har okej med kraft vid rätt varvtal.

Sugmotorer kommer dock att försvinna med tiden då effektiviteten är såpass låg. Då man idag kan få en 1,6-litersmotor med överladd att gå jämnt/bättre med exempelvis gamla 3,5-literssexan med en låg förbrukning vid lugn körning gör det att sugmotorer snart är ett minne blott.

Är ju även därför BMW slutar med sin V10, mer effektivtet med mindre förbrukning med överladdad åtta.

Shit, en b8 coupe!! SJUKT ovanliga, finns nog bara ett par enstaka ex i världen. har sett 2 stycken b8or. Båda var sedaner. Så gryma bilar, 4.6 v8 i en bil i storlek strax över en golf
    78 stycken tillverkade ex om jag minns hans uppgifter rätt. Hans bil är nummer 12.

Fick åka i den innan den fick ny utväxling och det som verkligen skiljer den mot M3 är den kraften som finns genom hela registret, inte som en M3 som behöver varv för att även prestera. Tydligen blev den ett par gånger snabbare accelerationsmässigt med M3 3,2-diff bak (har 2,786 i utväxling original mot 3,231 i M3 3,2).

B8:an är så högt växlad att den vid sitt maxvarv på 6:ans växel skulle haft en toppfart på 340km/h teoretiskt, vilket är lite väl högt. Ligger på låga varv på motorvägen däremot!

E36 M3 3,0 har 3,15 i slutväxel samt maximal topphastighet på 281 km/h innan varvstopp på 5:e växeln.

Om det inte vore för att försäkringsvillkoren för att kunna äga en Alpina vore så sanslösa (med entusiastförsäkring) så hade det varit ett givet val. Jag minns när en kompis fick sin Alpina B3 E46 då de lanserades som körkortsbil av sina föräldrar (10-12 år sedan), riktigt imponerande bil.

enda sortens Automatlådor som är bättre än manuell är dubbelkopplingslådor, tex dsg och smg
    ...utav den enkla anledningen att de inte är automatlådor utan automatiserade manuella lådor. Skiljda saker.

Det som ger högre effekt och större effektförlust hos en renodlad automat är momentomvandlaren. Något sådant existerar inte med SMG/DSG som använder hederlig torrkoppling.

Citat Ursprungligen postat av ciao_i_huet Visa inlägg
    hej kollade lite bilar idag och kom fram till en bmw 320 e30 - 87 med m50b25 motor , skulle tydligen vara registrerad och besiktigad med denna motorn, men vad jag vet så ska man bygga om hela drivlinan ( vilket han iofs hade gjort ) och hjulupphängning för att sen regga bilen som ombyggd fordon ? sen måste den väga en massa oxå och det gör ju inte en e30 direkt.

är detta äns möjligt ?

han sa oxå att de var besiktning vart annat år.

och när jag kollar vägvärket så står de att de är 129 hk ( 320 motorn alltså )

går detta eller han försöker bara luras ?
    Då är den ju uppenbarligen inte reggad med motorn. Besiktning varje år tills bilen är veteranklassad (efter 30 år), därefter vartannat. Bilar över 50 år (eller om det var 1950) är besiktningsbefriade.

Är helt möjligt att få den godkänd med M50B25 om man utgår från 320-versionen.

Bör eventuellt gå med 318is / 325-bromsar fram då de är ventilerade (320 är solida), i annat fall får man utgå från exempelvis VW G60-skivor på 280mm med nya ok till.

Bakvagn ersätter man med 325-versionen som har skivor.

Sedan M50-motor med M20-vinkel samt växellåda.

Då har du en bil som kan registreras som ombyggt fordon. 15 kw/100 kg är grundregeln samt bromsar nog för effekten.

Blir du stoppad i flygande besiktning kollar de chassinummer, åker du omkring med en falskskyltad bil blir konsekvenserna betydligt hårdare än om du åker runt med en obesiktigad bil.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

jo förstod ju det, men rördiameter har ju en viss inverkan, smalare rör blir högre tryck och snurran får då teoretiskt ladd snabbare oliak från bil osv, kan bli för mkt motstånd

sjönk efter 50 meter när jag körde iväg
    saken är att den kan va både och där. på min gammla 520 så läcker kylet lite. vilket gör att den ibland suger in lite luft vilket resulterar i högre temp. dock brukar denna sjunka efter ett tag. prova att lufta. det finns en plast skruv ovanpå kylet som du kan skruva av. sen ska du hålla ett varvtal på 2000-3000 varv i nån minut har jag för mig. känn även på fläkten. är det nått motstånd kvar i den?
    Ris i föggen?

E39 ska det givetvis stå då jag talade om efterföljaren. E39 535 hade lilla åttan medans den i E34 hette 530. Sedan kom ju även E39 som 530 med stora sexan.

Första modellåren E34 fanns hade den dock gamla E28-sexan på 3 liter och hette även då 530.

Alla BMW-motorer (förutom M) under 90-talet hade förhållandevis låg litereffekt sett till vad exempelvis Honda klarade av att få ut. Det är egentligen inte för att man är en dålig motortillverkare utan mer för att få bra körbarhet. En motor med låg trimningsgrad är ingen racer men har okej med kraft vid rätt varvtal.

Sugmotorer kommer dock att försvinna med tiden då effektiviteten är såpass låg. Då man idag kan få en 1,6-litersmotor med överladd att gå jämnt/bättre med exempelvis gamla 3,5-literssexan med en låg förbrukning vid lugn körning gör det att sugmotorer snart är ett minne blott.

Är ju även därför BMW slutar med sin V10, mer effektivtet med mindre förbrukning med överladdad åtta.
    jo det är sant. BMW är ju dock ett av dom märkena som jag alltid sett som bra optimerade motorer. 192hk sug på 90 talet ur 2.5l var inte dåligt. finns säker bättre men anser enda att det är rätt så okey. men sugmotorer lär försvinna ja. lite synd för har aldrig gillat höfläkt. speccielt inte på äldrebilar när dom fläkten rasar.

sorry för dubbelpost.
    Ris i föggen?

EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010

Men kanske född i stallet?

SMG har enkelkoppling men istället automatiserad växling, dock helt annan konstruktion än renodlad automat.

DSG har istället dubbelkoppling och lite annorlunda uppbyggnad men påminner inte heller där om en automatlåda i sin uppbygdnad.

(Automatlåda i riktigt utförande kör med momentomvandlare vilket dessa saknar)

Därav förklaringen jag skrev till, automatiserade manuella lådor. Ett nytt segment som ligger mellan manuella och automatiserade lådor.

Det är ju ett riktigt rövbränsle. Förutom att det totalt sett släpper ut mer skit än vad tillverkning utav vanlig bensin ger det även högre förbrukning som i sin tur inte är en bra fördel. Att man i trimmade motorer kan tillåta mer innan bränslet självantänder saknar ju egentligen direkt fördel för vardagsbilisten.

Det är först vid E100 som man egentligen kan hävda att det är ett "riktigt" miljöbränsle, men då finns fortfarande tillverkningsprocessen kvar.

Det enda som egentligen är effektivt idag är dieselbilar som i sin tur går på diverse miljöbränslen samt biogasbilar. Elbilar räknar jag ut direkt då användningsområdet är begränsat.

Hybridbilarna som finns idag är inte heller speciellt snälla mot miljön utan mer ett lockbete för att dra in lite miljöpartister som kunder, som gillar stolar gjorda i hampa och är med i Greenpeace.

Etanolen är inte på något sätt ett framtidsbränsle utan är enbart hypat i världen för att få människor att tro det är så mycket bättre än vanligt bränsle.
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Då är den ju uppenbarligen inte reggad med motorn. Besiktning varje år tills bilen är veteranklassad (efter 30 år), därefter vartannat. Bilar över 50 år (eller om det var 1950) är besiktningsbefriade.

Är helt möjligt att få den godkänd med M50B25 om man utgår från 320-versionen.

Bör eventuellt gå med 318is / 325-bromsar fram då de är ventilerade (320 är solida), i annat fall får man utgå från exempelvis VW G60-skivor på 280mm med nya ok till.

Bakvagn ersätter man med 325-versionen som har skivor.

Sedan M50-motor med M20-vinkel samt växellåda.

Då har du en bil som kan registreras som ombyggt fordon. 15 kw/100 kg är grundregeln samt bromsar nog för effekten.

Blir du stoppad i flygande besiktning kollar de chassinummer, åker du omkring med en falskskyltad bil blir konsekvenserna betydligt hårdare än om du åker runt med en obesiktigad bil.
    då är det som jag trodde alltså vet de med besiktning bart annat år på 30 år gamla fordon, men tänkte att något liknande kanske skulle gälla ombyggda fordon, men troligtvis inte nej. det är från 1950 som jag har förstått de när man slipper besiktning.

på min bmw 320 nu så sitter det ventilerade skivor, troligtvis bytt av förra ägaren, tycker dock detta var konstigt då den aldrig använts som lek bil av någon ( bara äldre ägare enligt säljaren, han kan dock hittat på det men ändå )

aja ialalfall så är det såfall 325 bromsar som är på den nu, bakvagn med skivor har jag liggandes brevid, ska bara snygga upp den, byta bussningar och fixa en fetare diff klump till den så trycker jag på den sen.

så egentligen skulle jag bara behöva sätta i en m50 motor och hoppas vikten blir rätt ? ( fylla bilen med vikter ? xD )

alltså är de fullt möjligt och inte speciellt komplicerat ?

när dom registrerarom en bil med m50 motor tex så bromsar dom inte den i bänk eller liknande ( tänkte om man skulle bygga 2,8liters innan man trycker i motorn ) dom kör på vad det står på original ?

de där med skyltarna var väll kanske lite dumt, men sett ett par som gör så, men finns de lagliga sätt så kör jag häldre på det

efter lite googlande hitta jag detta, eftersom jag har en bmw e30 320 med 325 bromar fram och bak (snart iallafall) så är de bara o putta i en m50 motor ?

Som AMATÖRBYGGT fordon är det inga som helst problem att regga ungefär vad som helst med en m50 eller ungefär vilken motor som helst bara man har max 15kW/100kg tjänstevikt. Men AMATÖRBYGGT fordon är inget som man kastar ihop på en kafferast. Det är ett fordon du byggt själv, som inte är ett serietillverkat ändrat fordon. Om man ska få en e30 att bli amatörbygge krävs rejäla ändringar. I praktiken att man kapar ur all bärande plåt och bygger en helt ny bärande rörram. Det blir alltså ett rörramschassie med e30-kaross.

Har man inte lust eller kompetens att göra det, finns det en variant men då MÅSTE man bygga på en e30 som INTE har katalysator från början, och man MÅSTE använda en motor (m50 då kanske) MED katalysator i originalskick.

För att klara effektökningen (utan att behöva tjata på BMW om effektintyg) måste bilen då reggas som OMBYGGT fordon. Det ger inga lättnader när det gäller avgaskrav, men effektkraven blir samma som för amatörbyggt fordon, dvs max 15kW/100kg tjänstevikt (förutsatt att SFRO godtar effekten). 15kW/100kg tjänstevikt betyder 204 hk i 1000kg, 244,8 hk i 1200 kg, som exempel.

För att en E30 ska kunna reggas som ombyggt fordon måste den uppfylla vissa grundkrav. Enkelt uttryckt; Du måste byta motor, växellåda och bakdiff/bakvagn, och HELA bromssystemet. Fjäderben fram med bromsar från e36 är inget dumt val, bak kan man köra på M3 E30 bakvagn eller kanske e28 bakvagn.

Det här betyder förstås också att det är helt bortkastat att bygga på en 325 från början (du måste ändå byta allt som är "bra" på den), kan lika gärna börja med en 316-318-320.
    Senast redigerat av ciao_i_huet den 2010-10-19 klockan 21:32.
    Att övningsköra en bil med automat kan man göra om man är handikappad eller kvinna

Reg.datum
    Jul 2010
    har beställt ett par nya baktassar men nu är det så att ena bakfälgen är ganska så redigt skev. är det någon fara för dom nya däcken att köra på det fram tills jag kan lämna in fälgen för o riktas osv?

Reg.datum
    Aug 2010
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Länk? Hittar typ inte...
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...odlampor-12-V/
    Där har du en massa. Art 421935 ska du ha!

http://autopower.se/powerborsen/bmw.asp?id=84282

Motsvarar dina krav.

Citat Ursprungligen postat av ciao_i_huet Visa inlägg
    då är det som jag trodde alltså vet de med besiktning bart annat år på 30 år gamla fordon, men tänkte att något liknande kanske skulle gälla ombyggda fordon, men troligtvis inte nej. det är från 1950 som jag har förstått de när man slipper besiktning.

på min bmw 320 nu så sitter det ventilerade skivor, troligtvis bytt av förra ägaren, tycker dock detta var konstigt då den aldrig använts som lek bil av någon ( bara äldre ägare enligt säljaren, han kan dock hittat på det men ändå )

aja ialalfall så är det såfall 325 bromsar som är på den nu, bakvagn med skivor har jag liggandes brevid, ska bara snygga upp den, byta bussningar och fixa en fetare diff klump till den så trycker jag på den sen.

så egentligen skulle jag bara behöva sätta i en m50 motor och hoppas vikten blir rätt ? ( fylla bilen med vikter ? xD )

alltså är de fullt möjligt och inte speciellt komplicerat ?

när dom registrerarom en bil med m50 motor tex så bromsar dom inte den i bänk eller liknande ( tänkte om man skulle bygga 2,8liters innan man trycker i motorn ) dom kör på vad det står på original ?

de där med skyltarna var väll kanske lite dumt, men sett ett par som gör så, men finns de lagliga sätt så kör jag häldre på det

efter lite googlande hitta jag detta, eftersom jag har en bmw e30 320 med 325 bromar fram och bak (snart iallafall) så är de bara o putta i en m50 motor ?

Som AMATÖRBYGGT fordon är det inga som helst problem att regga ungefär vad som helst med en m50 eller ungefär vilken motor som helst bara man har max 15kW/100kg tjänstevikt. Men AMATÖRBYGGT fordon är inget som man kastar ihop på en kafferast. Det är ett fordon du byggt själv, som inte är ett serietillverkat ändrat fordon. Om man ska få en e30 att bli amatörbygge krävs rejäla ändringar. I praktiken att man kapar ur all bärande plåt och bygger en helt ny bärande rörram. Det blir alltså ett rörramschassie med e30-kaross.

Har man inte lust eller kompetens att göra det, finns det en variant men då MÅSTE man bygga på en e30 som INTE har katalysator från början, och man MÅSTE använda en motor (m50 då kanske) MED katalysator i originalskick.

För att klara effektökningen (utan att behöva tjata på BMW om effektintyg) måste bilen då reggas som OMBYGGT fordon. Det ger inga lättnader när det gäller avgaskrav, men effektkraven blir samma som för amatörbyggt fordon, dvs max 15kW/100kg tjänstevikt (förutsatt att SFRO godtar effekten). 15kW/100kg tjänstevikt betyder 204 hk i 1000kg, 244,8 hk i 1200 kg, som exempel.

För att en E30 ska kunna reggas som ombyggt fordon måste den uppfylla vissa grundkrav. Enkelt uttryckt; Du måste byta motor, växellåda och bakdiff/bakvagn, och HELA bromssystemet. Fjäderben fram med bromsar från e36 är inget dumt val, bak kan man köra på M3 E30 bakvagn eller kanske e28 bakvagn.

Det här betyder förstås också att det är helt bortkastat att bygga på en 325 från början (du måste ändå byta allt som är "bra" på den), kan lika gärna börja med en 316-318-320.
    Ring SFRO på din ort och fråga själv. Spoilern du la upp stämmer inte till 100%.

Citat Ursprungligen postat av kocke Visa inlägg
    har beställt ett par nya baktassar men nu är det så att ena bakfälgen är ganska så redigt skev. är det någon fara för dom nya däcken att köra på det fram tills jag kan lämna in fälgen för o riktas osv?
    Ingen fara för däcken men känns omständigt att kränga på nytt däck precis innan du ska på med vinterdäcken i vilket fall? Bättre då att kränga av skitdäcken, låta dem ligga och spara pengar för att sedan rikta och ha dem klara tills säsongen börjar igen.

Ring SFRO på din ort och fråga själv. Spoilern du la upp stämmer inte till 100%.
    ska se om jag ringer dom och kollar med dom

någon som breddar plåtfälg billigt på östkusten?
    fälgfixarna i helsingborg gör det, man får såklart betala för det, men de blir hur bra som helst har jag hört !

dock inte på östkusten,
    men inte så långt och åka ändå om man inte hittar något annat.

http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=634

Haha vet inte vad jag ska säga... Nytänkande eller bara för mycket fritid och pengar?

Kommer nog bli häftigt iaf!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in