-
2010-10-19, 16:20 #2551
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- Beddingestrand
- Inlägg
- 8
-
2010-10-19, 16:50 #2552
Jasså? godag på dig vapenbroder!
min går upp i värme när den står på tomgång länge, efter 5-6 minuter så har den stigit till 3/4 av mätaren, måste vara viskofläkten?
manuellt tjänar du på i alla väder, inte lika bekvämt, men snålare och bättre prestanda!
enda sortens Automatlådor som är bättre än manuell är dubbelkopplingslådor, tex dsg och smgKikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-19, 17:01 #2553
0-100 är det ingen större skillnad nej, riktiga skillnaden är över 100. Tror det var drygt 2-3sek snabbare 0-160 med manuell än automat! förbrukningen ska vara omkring 0.1-0.2/milen billigare. Vilket med mina mil om året betyder minst 2-3k/år..
Sen tycker jag det är skönare med manuell med, men det är bara jagoch min jämförelse var mot 530D eftersom det är den som är intressant för mig annars, 545i har jag inte ens funderat på
-
2010-10-19, 17:21 #2554
till helgen blir det kanske grenrörsbygge åt mecan
42mm innermått på rören
ganska grovt
men hoppas det blir bra
-
2010-10-19, 17:23 #2555
-
2010-10-19, 17:26 #2556
-
2010-10-19, 17:49 #2557
-
2010-10-19, 17:51 #2558
-
2010-10-19, 17:56 #2559
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-10-19, 18:00 #2560
-
2010-10-19, 18:00 #2561
-
2010-10-19, 18:03 #2562
-
2010-10-19, 18:06 #2563Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-19, 18:16 #2564Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909
-
2010-10-19, 18:19 #2565
-
2010-10-19, 18:27 #2566
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
hej kollade lite bilar idag och kom fram till en bmw 320 e30 - 87 med m50b25 motor , skulle tydligen vara registrerad och besiktigad med denna motorn, men vad jag vet så ska man bygga om hela drivlinan ( vilket han iofs hade gjort ) och hjulupphängning för att sen regga bilen som ombyggd fordon ? sen måste den väga en massa oxå och det gör ju inte en e30 direkt.
är detta äns möjligt ?
han sa oxå att de var besiktning vart annat år.
och när jag kollar vägvärket så står de att de är 129 hk ( 320 motorn alltså )
går detta eller han försöker bara luras ?
inte intresserad av bilen iallafall, men är nästan sugen på att sätta i en m50b25 motor i min istället för m20b25 som jag precis har satt i ( framtida projekt alltså )
eller så köper man bara en till e30 320 4dörrars 1986a i vit färg och har som besiktnings bil och gör de på de sättet istället
-
2010-10-19, 19:12 #2567
-
2010-10-19, 19:13 #2568
E39 ska det givetvis stå då jag talade om efterföljaren. E39 535 hade lilla åttan medans den i E34 hette 530. Sedan kom ju även E39 som 530 med stora sexan.
Första modellåren E34 fanns hade den dock gamla E28-sexan på 3 liter och hette även då 530.
Alla BMW-motorer (förutom M) under 90-talet hade förhållandevis låg litereffekt sett till vad exempelvis Honda klarade av att få ut. Det är egentligen inte för att man är en dålig motortillverkare utan mer för att få bra körbarhet. En motor med låg trimningsgrad är ingen racer men har okej med kraft vid rätt varvtal.
Sugmotorer kommer dock att försvinna med tiden då effektiviteten är såpass låg. Då man idag kan få en 1,6-litersmotor med överladd att gå jämnt/bättre med exempelvis gamla 3,5-literssexan med en låg förbrukning vid lugn körning gör det att sugmotorer snart är ett minne blott.
Är ju även därför BMW slutar med sin V10, mer effektivtet med mindre förbrukning med överladdad åtta.
78 stycken tillverkade ex om jag minns hans uppgifter rätt. Hans bil är nummer 12.
Fick åka i den innan den fick ny utväxling och det som verkligen skiljer den mot M3 är den kraften som finns genom hela registret, inte som en M3 som behöver varv för att även prestera. Tydligen blev den ett par gånger snabbare accelerationsmässigt med M3 3,2-diff bak (har 2,786 i utväxling original mot 3,231 i M3 3,2).
B8:an är så högt växlad att den vid sitt maxvarv på 6:ans växel skulle haft en toppfart på 340km/h teoretiskt, vilket är lite väl högt. Ligger på låga varv på motorvägen däremot!
E36 M3 3,0 har 3,15 i slutväxel samt maximal topphastighet på 281 km/h innan varvstopp på 5:e växeln.
Om det inte vore för att försäkringsvillkoren för att kunna äga en Alpina vore så sanslösa (med entusiastförsäkring) så hade det varit ett givet val. Jag minns när en kompis fick sin Alpina B3 E46 då de lanserades som körkortsbil av sina föräldrar (10-12 år sedan), riktigt imponerande bil.
...utav den enkla anledningen att de inte är automatlådor utan automatiserade manuella lådor. Skiljda saker.
Det som ger högre effekt och större effektförlust hos en renodlad automat är momentomvandlaren. Något sådant existerar inte med SMG/DSG som använder hederlig torrkoppling.
Då är den ju uppenbarligen inte reggad med motorn. Besiktning varje år tills bilen är veteranklassad (efter 30 år), därefter vartannat. Bilar över 50 år (eller om det var 1950) är besiktningsbefriade.
Är helt möjligt att få den godkänd med M50B25 om man utgår från 320-versionen.
Bör eventuellt gå med 318is / 325-bromsar fram då de är ventilerade (320 är solida), i annat fall får man utgå från exempelvis VW G60-skivor på 280mm med nya ok till.
Bakvagn ersätter man med 325-versionen som har skivor.
Sedan M50-motor med M20-vinkel samt växellåda.
Då har du en bil som kan registreras som ombyggt fordon. 15 kw/100 kg är grundregeln samt bromsar nog för effekten.
Blir du stoppad i flygande besiktning kollar de chassinummer, åker du omkring med en falskskyltad bil blir konsekvenserna betydligt hårdare än om du åker runt med en obesiktigad bil.
-
2010-10-19, 19:25 #2569
är väl inte helt född i farstun? jag själv räknar det dock som automat då den inte ha kopplingspedal, och växlar själv om man känner för det.
automatlåda betyder ju en låda som växlar själv, men du kan ju växla själv med en sådan med, dock inte lika exakt, eller med alla växlar som dubbelkopplingslådaKikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-19, 19:26 #2570
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
saken är att den kan va både och där. på min gammla 520 så läcker kylet lite. vilket gör att den ibland suger in lite luft vilket resulterar i högre temp. dock brukar denna sjunka efter ett tag. prova att lufta. det finns en plast skruv ovanpå kylet som du kan skruva av. sen ska du hålla ett varvtal på 2000-3000 varv i nån minut har jag för mig. känn även på fläkten. är det nått motstånd kvar i den?
-
2010-10-19, 19:29 #2571
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
jo det är sant. BMW är ju dock ett av dom märkena som jag alltid sett som bra optimerade motorer. 192hk sug på 90 talet ur 2.5l var inte dåligt. finns säker bättre men anser enda att det är rätt så okey. men sugmotorer lär försvinna ja. lite synd för har aldrig gillat höfläkt. speccielt inte på äldrebilar när dom fläkten rasar.
sorry för dubbelpost.
-
2010-10-19, 19:37 #2572
jo ska prova det! kommer bli stående i garaget hela vintern, så blir lite småfix! tack!
jo sugmotor är på bra väg att dö ut, men entusiastbilar lär leva kvar länge som sugmotor. miljöbränsle kommer revolutionera bilsporten tex.
etanol är bra, men inte tillräckligt. biodiesel är ett stort steg! men att tillverka bränslena är krångligare än att bara framställa fossila bränslen.
allting handlar ju somsagt bara om oljepamparna som ska tjäna sina pengar.
EDIT: man ser att fläkten vobblar lite och snurrar ojämnt när den står på tomgångKikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-19, 20:29 #2573
Men kanske född i stallet?
SMG har enkelkoppling men istället automatiserad växling, dock helt annan konstruktion än renodlad automat.
DSG har istället dubbelkoppling och lite annorlunda uppbyggnad men påminner inte heller där om en automatlåda i sin uppbygdnad.
(Automatlåda i riktigt utförande kör med momentomvandlare vilket dessa saknar)
Därav förklaringen jag skrev till, automatiserade manuella lådor. Ett nytt segment som ligger mellan manuella och automatiserade lådor.
Det är ju ett riktigt rövbränsle. Förutom att det totalt sett släpper ut mer skit än vad tillverkning utav vanlig bensin ger det även högre förbrukning som i sin tur inte är en bra fördel. Att man i trimmade motorer kan tillåta mer innan bränslet självantänder saknar ju egentligen direkt fördel för vardagsbilisten.
Det är först vid E100 som man egentligen kan hävda att det är ett "riktigt" miljöbränsle, men då finns fortfarande tillverkningsprocessen kvar.
Det enda som egentligen är effektivt idag är dieselbilar som i sin tur går på diverse miljöbränslen samt biogasbilar. Elbilar räknar jag ut direkt då användningsområdet är begränsat.
Hybridbilarna som finns idag är inte heller speciellt snälla mot miljön utan mer ett lockbete för att dra in lite miljöpartister som kunder, som gillar stolar gjorda i hampa och är med i Greenpeace.
Etanolen är inte på något sätt ett framtidsbränsle utan är enbart hypat i världen för att få människor att tro det är så mycket bättre än vanligt bränsle.
-
2010-10-19, 21:13 #2574
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
då är det som jag trodde alltså
vet de med besiktning bart annat år på 30 år gamla fordon, men tänkte att något liknande kanske skulle gälla ombyggda fordon, men troligtvis inte nej. det är från 1950 som jag har förstått de när man slipper besiktning.
på min bmw 320 nu så sitter det ventilerade skivor, troligtvis bytt av förra ägaren, tycker dock detta var konstigt då den aldrig använts som lek bil av någon ( bara äldre ägare enligt säljaren, han kan dock hittat på det men ändå )
aja ialalfall så är det såfall 325 bromsar som är på den nu, bakvagn med skivor har jag liggandes brevid, ska bara snygga upp den, byta bussningar och fixa en fetare diff klump till den så trycker jag på den sen.
så egentligen skulle jag bara behöva sätta i en m50 motor och hoppas vikten blir rätt ? ( fylla bilen med vikter ? xD )
alltså är de fullt möjligt och inte speciellt komplicerat ?
när dom registrerarom en bil med m50 motor tex så bromsar dom inte den i bänk eller liknande ( tänkte om man skulle bygga 2,8liters innan man trycker i motorn ) dom kör på vad det står på original ?
de där med skyltarna var väll kanske lite dumt, men sett ett par som gör så, men finns de lagliga sätt så kör jag häldre på det
efter lite googlande hitta jag detta, eftersom jag har en bmw e30 320 med 325 bromar fram och bak (snart iallafall) så är de bara o putta i en m50 motor ?
-
2010-10-19, 21:55 #2575
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Gothenburg
- Inlägg
- 200
har beställt ett par nya baktassar men nu är det så att ena bakfälgen är ganska så redigt skev. är det någon fara för dom nya däcken att köra på det fram tills jag kan lämna in fälgen för o riktas osv?
-
2010-10-19, 22:19 #2576
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- Beddingestrand
- Inlägg
- 8
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...odlampor-12-V/
Där har du en massa. Art 421935 ska du ha!
-
2010-10-19, 22:44 #2577
http://autopower.se/powerborsen/bmw.asp?id=84282
Motsvarar dina krav.
Ring SFRO på din ort och fråga själv. Spoilern du la upp stämmer inte till 100%.
Ingen fara för däcken men känns omständigt att kränga på nytt däck precis innan du ska på med vinterdäcken i vilket fall? Bättre då att kränga av skitdäcken, låta dem ligga och spara pengar för att sedan rikta och ha dem klara tills säsongen börjar igen.
-
2010-10-19, 23:12 #2578
någon som breddar plåtfälg billigt på västkusten?
EDIT: sorry snurrig i huvudet här va.Senast redigerat av EkaN^ den 2010-10-20 klockan 01:14.
Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2010-10-19, 23:21 #2579
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Helsingbog
- Inlägg
- 134
ska se om jag ringer dom och kollar med dom
fälgfixarna i helsingborg gör det, man får såklart betala för det, men de blir hur bra som helst har jag hört !
dock inte på östkusten,
men inte så långt och åka ändå om man inte hittar något annat.
-
2010-10-19, 23:41 #2580
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=634
Haha vet inte vad jag ska säga... Nytänkande eller bara för mycket fritid och pengar?
Kommer nog bli häftigt iaf!