Sidan 6 av 28 Första ... 4567816 ... Sista

Ämne: Studietråden

Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    kommer ju fan inte på något, det som är grejjen :/
    En mobiltelefon?
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Svårt att komma på något.. :/

Lite för komplicerat för att berätta om hur den fungerar i 3-5 min.. :/

Kör väll på glödlampa då, om ingen annan kommer med förslag
    Högtalare? Inte så väldigt avancerade saker.

Glödlampa känns gött trist i alla fall
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

Citat Ursprungligen postat av Buddha Visa inlägg
    Högtalare? Inte så väldigt avancerade saker
    det körde jag om i perspektiv på datateknik-kursen här på lith. en 5-min presentation, blev lite kort om man ska gå in på detaljer men att bara berätta basic hur det fungerar går på 5 min. dock lite svårt att förstå detaljer när man inte har läst fysik b men det får väl vivarns klasskompisar stå ut med

en el motor? inte allt för svårt, men de e nog inte alla som vet exakt hur dom fungerar?
    har sjukt dålig fantasi..

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Någon som kan någonting om hur man oxiderar alkoholer?

Om det är en primär alkohol, bildas det då först en aldehyol och sen karboxylsyra?
    Och vad är en keton? Är det det som bildas vid oxidering av en sekundär alkohol och är det endast då?

Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Om det är en primär alkohol, bildas det då först en aldehyol och sen karboxylsyra?
    Stämmer.

Och vad är en keton?
    En kolkedja där ett kol har ett dubbelbundet syre, vilket inte kan vara vid ett kol vid änden av kedjan. Den minsta ketonen blir således Propon.

Är det det som bildas vid oxidering av en sekundär alkohol...
    Ja.

...och är det endast då?
    Det kan jag inte svara på, men förmodligen.

Fick igår reda på att jag får MVG i KeB. Mycket lättare kurs än vad jag förväntade mig.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Stämmer.

En kolkedja där ett kol har ett dubbelbundet syre, vilket inte kan vara vid ett kol vid änden av kedjan. Den minsta ketonen blir således Propon.

Ja.

Det kan jag inte svara på, men förmodligen.

Fick igår reda på att jag får MVG i KeB. Mycket lättare kurs än vad jag förväntade mig.
    Grymt, tackar!
    Dock så har jag fortfarande jävligt svårt för estrar och prylar, blandar ihop allt med varandra Sen fattar jag fortfarande inget av buffertkapacitet och hur det funkar... prov på det imorgon

Fyfan vad tråkigt det är med HP. Fick 92, höjer mig till minst 1,5.

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Pelle har tre syskon. Två års skillnad mellan var och en av syskonen. Tillsammans är deras ålder 44. Hur gammal är pelle?

Kan inte tänka, hjälp.

mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Pelle har tre syskon. Två års skillnad mellan var och en av syskonen. Tillsammans är deras ålder 44. Hur gammal är pelle?

Kan inte tänka, hjälp.

44/4= 11
    11-4=7
    11-2 = 9
    11+2=13
    11+4=15

7+9+13+15=44

Alltså kan Pelle vara 7, 9, 13 eller 15 år gammal. (frågan verkar ju inte säga ifall han är äldst eller yngst osv.)

Så tänkte jag iallafall

De som gjorde Högskoleprovet igår, vad fick ni? Själv gjorde jag det inte, men planerar på att göra det vid nästa tillfälle.
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

http://thenextproject.tumblr.com/

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av mackans Visa inlägg
    44/4= 11
    11-4=7
    11-2 = 9
    11+2=13
    11+4=15

7+9+13+15=44

Alltså kan Pelle vara 7, 9, 13 eller 15 år gammal. (frågan verkar ju inte säga ifall han är äldst eller yngst osv.)

Så tänkte jag iallafall

De som gjorde Högskoleprovet igår, vad fick ni? Själv gjorde jag det inte, men planerar på att göra det vid nästa tillfälle.
    Nu har ju du räknat helt åt helvete det ska va 2 års mellanrum, det blev 4 mellan 9-13

Svar: han är antingen 8, 10, 12 elr 14
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Nu har ju du räknat helt åt helvete det ska va 2 års mellanrum, det blev 4 mellan 9-13

Svar: han är antingen 8, 10, 12 elr 14
    Det lustiga är att det står bara 14 i facit Men tack grappar!

mackanss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Haha oj, var nog lite trött
    ”Price is what you pay. Value is what you get.” - Warren Buffett

http://thenextproject.tumblr.com/

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Fysik fråga (elektronik):

Om man har 2sladdar och en är på 6ohm (motstånd) och är dubbelt så lång och hälften så tjock i radie, hur många ohm (motstånd) ligger då den andra sladden på?

Satt med den i timmar.

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Fysik fråga (elektronik):

Om man har 2sladdar och en är på 6ohm (motstånd) och är dubbelt så lång och hälften så tjock i radie, hur många ohm (motstånd) ligger då den andra sladden på?

Satt med den i timmar.
    (pL)/A=6 <=> (2pL)/A=6/2=3 <=> (2pL)/(A/4)=3*4=12
    behövs bara att man kan formeln för resistans, sen är det bara matte

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg

Kan inte tänka, hjälp.
    Kan man omöjligt veta eftersom det inte står vem som är äldst osv.

Om pelle är äldst:
    X+(X-2)+(X-4) =44

Om pelle är mittenbarn:
    X+(X-2)+(X+4) = 44

Om pelle är yngst:
    X+(X+2)+(X+4) = 44

en liten fråga bara nu när jag börjat gymnasiet, vad spelar mina betyg för roll egentligen? alltså om jag får VG ist för G? vet att med IG så får man inga poäng..

sedan en till sak, om en högskola kräver att man läst ex. matte A och B, och jag dessutom läst matte C, går jag före dom andra då eller?

Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    en liten fråga bara nu när jag börjat gymnasiet, vad spelar mina betyg för roll egentligen? alltså om jag får VG ist för G? vet att med IG så får man inga poäng..

sedan en till sak, om en högskola kräver att man läst ex. matte A och B, och jag dessutom läst matte C, går jag före dom andra då eller?
    1. kommer du in på högskolan spelar gymnasiebetygen ingen roll. dock spelar de ju roll _för att_ du ska komma in.

2. nej det gör du inte, däremot får du meritpoäng vilket höjer ditt medelbetyg en aning.

1förstår inte vad du menar med "för att"? jag söker väl högskola efter de kurser jag läst, sedan vad man har fått för betyg, spelar dom roll?

2okej hur fungerar poäng systemet egentligen? får jag såna där mer meritpoäng av ett VG eller MVG?

tack för svar!

1. Ja, för det är olika svårt att komma in på olika linjer, beroende på hur många som vill läsa där och hur många platser det finns. Tänk dig att utbildning X har 10 platser, men det är 15 som vill komma in. De 10 med högst betyg kommer då in.

2. Du får meritpoäng beroende på vilka kurser du läser, och vilka kurser den högskoleutbildning du söker kräver. Jag har inte riktigt orkat sätta mig in i skiten, för jag tycker att det är ett utomordentligt korkat system.

kommer du in på högskolan spelar gymnasiebetygen ingen roll eftersom du då kommit in. dock spelar de roll tills dess att du kommer in eftersom du konkurrerar om platserna med dina gymnasiebetyg (eller högskoleprov).

kan också nämna att det är lite vanskligt att säga att det "finns antagningspoäng" till högskolor, eftersom antagningspoängen endast baseras på antal sökande och deras betyg, alltså har utbildningar på mindre högskolor som mdh, karlstad osv lägre betyg medan kth, linköping, lund osv har höga betyg. det beror alltså bara på populariteten. det var nog det vivarn menade men det lät lite konstigt tycker jag

men vivarn vad jag förstått av de lilla jag fått höra är att ex polis högskolan kräver att man läst :
    Naturkunskap A,B
    Matte A,B,C
    Svenska A,B
    Engelska A,B ( bara exempel alltihop.) och sen är det bara man läsa de kurserna för att komma in, sedan som Joha säger "Tänk dig att utbildning X har 10 platser, men det är 15 som vill komma in. De 10 med högst betyg kommer då in." såklart .
    Men vore det poäng som du beskriver det kan man ha läst vilket ämne som helst bara man har 20.0 p eller? och fattar inte de där med 20.0 och MVG ?

Så vissa kurser är värda "mer" än andra? joo låter invecklat och ingen har informerat oss om hur det är egentligen så man vet inte hur mycket man orkar satsa på ett högre betyg än G..

EDIT: aha, förstår ungefär pontus !

guth. du måste ha läst vissa kurser som du säger, annars kommer du inte in oavsett vad. om det sedan är fler sökande än det finns platser kommer de med högst snittbetyg (på alla sina kurser, inte bara de som krävs för att komma in). sen utöver det får man extra poäng som höjer medelbetyget om man läst extra matte (ej civ.ing bl a), språk och ett antal kurser som beror på vilken högskoleutbildning du söker.

Glid in på skolverkets hemsida, guth, där finns det garanterat information.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in