Vad sägs om att ladda bilen en gång i månaden? Om ens det? Varje år kör vi svenskar 6,5 miljarder mil. Det är en del det. Utslaget på alla bilar som finns registrerade, vilket är 7,26 miljoner, så körs varje bil cirka 94 mil per månad. Men alla registrerade bilar rullar ju inte lika långt, så det är betydligt intressantare att titta på moderna bilar som laddhybrider, elbilar eller moderna dieselbilar. Då hamnar vi i runda slängar på knappt 1500 mil per år, eller 125 mil i månaden. Nästa stora steg för elbilar är så kallade solid state-batterier. Mycket arbete har lagts ner och det är många som har saker på gång, snart. Nu har det börjat gå rykten om att BYD har fått ner tekniken i en av deras nuvarande modeller, Seal. BYD förnekar att det rullar en Seal med solid state, men har tidigare sagt att man kommer att ha demobilar runt 2027-2029 och att det ska vara i produktion 2030. Då kan vi räkna med att räckvidden på dessa bilar ligger på runt 150 mil och laddningen av ett fullt batteri ska ligga på 12 minuter. Ett solid state-batteri är ett batteri där den flytande elektrolyten som finns i traditionella litiumjonbatterier har ersatts med ett fast material – oftast en keramisk eller polymerbaserad elektrolyt. Den fasta elektrolyten gör batteriet både säkrare och mer kompakt, eftersom den minskar risken för brand och möjliggör tätare packning av celler. Det ger i sin tur högre energitäthet, vilket innebär längre räckvidd och kortare laddtider. Källa: ChatGPT. Om ett batteri har en räckvidd på 150 mil betyder det, teoretiskt, att du bara behöver ladda en gång i månaden. Det hade gjort behovet av en laddstolpe i varje hörn onödig, framförallt eftersom laddningen av dessa batterier är supersnabb. Nästa steg har Huawei visat upp med ett patent där ett liknande batteri ger en räckvidd på 300 mil och kan laddas på fem minuter. Denna teknik är fortfarande långt ifrån klar och finns än så länge bara i labb. Men det börjar verkligen hända saker. Om fem år kommer du alltså att kunna köpa en bil med en räckvidd på en bra bit över 100 mil. Men frågan är om man behöver det. Tillverkarna kommer nog att låta oss välja, antingen ett större och dyrare batteri med otrolig räckvidd, eller ett mindre, lättare och billigare som ger normal räckvidd. Klart är att räckviddsångesten för alltid kommer att vara död om några år.