1. #3061

  2. #3062
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    dom brukar inte vrida sig mot strålkastaren?
    vad är det som du undrar?
    http://www.youtube.com/watch?v=_tZN3...eature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=rmRsc...eature=related
    osv..

    Motorn går extremt illa, ryker och går alldeles för fett. Förgasarna är rätt avancerade så det är svårt att veta vart man ska börja. Värt att tillägga är att det är ålder som gett detta problem inget mekande.

  3. #3063
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    5 40w, står det inte i manualen, alltså mängden?
    Tackar
    Har tyvärr ingen manual!

    Edit! Var dum nog att inte kolla i min kära Haynes bok Ska vara 4 liter

  4. #3064
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  5. #3065
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    brukar vara runt 4 på 1.8/1.6or, annars kör man ju bara på de gamla hederliga, häller i 3, kollar sticka, häller på och repetera
    vet inte om alla visste det, men oftast är det ca 1 liter mellan översta och understa sträcket

    jo men de du skickade bilder på vrider sig inte?
    inget skruvande säger du? kör gamla hederliga moppetricket? rengör?
    http://www.youtube.com/watch?v=M5Tdgj6fmHo

    Har gjort det lite haffsigt innan, men jag ska göra en frundlig rengöring och byta alla vakumslangar och se vart det leder

  6. #3066
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    Citat Ursprungligen postat av DaTTe Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?v=M5Tdgj6fmHo

    Har gjort det lite haffsigt innan, men jag ska göra en frundlig rengöring och byta alla vakumslangar och se vart det leder
    aha, jag hade ingen aning så ja utgick bara från vad han skrev, vart dom vrider sig vill jag gärna veta
    tror dock inte tjuvluft, då hade den gått magrare ju? vet inte alls hur dina förgasare är konstruerade, men misstänker någon del som justerar bränslemängd som kärvar, tjuvluft är lätt att kolla, startgas o spruta runt insug och anslutningar, o går den upp i varv då tjuvar den
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  7. #3067
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    aha, jag hade ingen aning så ja utgick bara från vad han skrev, vart dom vrider sig vill jag gärna veta
    tror dock inte tjuvluft, då hade den gått magrare ju? vet inte alls hur dina förgasare är konstruerade, men misstänker någon del som justerar bränslemängd som kärvar, tjuvluft är lätt att kolla, startgas o spruta runt insug och anslutningar, o går den upp i varv då tjuvar den
    klart den går magrare med tjuvluft, men om det läcker vakum så kan styrningar spöka och resultera i något. Ska som sagt rengöra noggrant osv

  8. #3068

  9. #3069
    Citat Ursprungligen postat av Gurkiz Visa inlägg
    Ska göra en service på Jettan inom kort Men behöver hjälp med oljan!
    Vilken olja ska man använda? Alltså viskositeten etc
    Om någon vet hur många liter det ska vara så skulle det vara guld! (1,8L CL 90hk 1990)
    Alltid kört Castrol så kommer gå vidare med det
    3,8 är det!

  10. #3070
    Citat Ursprungligen postat av DaTTe Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?v=_tZN3...eature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=rmRsc...eature=related
    osv..

    Motorn går extremt illa, ryker och går alldeles för fett. Förgasarna är rätt avancerade så det är svårt att veta vart man ska börja. Värt att tillägga är att det är ålder som gett detta problem inget mekande.
    Jag kanske är aldeles borta, men vad är det för motor?

  11. #3071

  12. #3072
    är de lika lock på m47 som m46?

  13. #3073
    Joque har bra smak, det minns jag sedan -05. Ser inte alls dumt ut!

    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    bilen är billig osv! men en bruksbil för mig ska va lite mer bekväm med. tycker inte man åker tillräckligt gött i dom tyvärr, inget konstigt med det. de är ju en liten bil så.
    Du får gärna lägga upp det du ser som optimal bruksbil, jag älskar diskussioner. Det är ju det man inspireras och lär sig utav!

    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    men du skola icke förglömma att smaken e som baken, delad så i såna här diskutioner finns ingen vinnare!
    ...men samtidigt inga förlorare.

    Citat Ursprungligen postat av Gurkiz Visa inlägg
    Ska göra en service på Jettan inom kort Men behöver hjälp med oljan!
    Vilken olja ska man använda? Alltså viskositeten etc
    Om någon vet hur många liter det ska vara så skulle det vara guld! (1,8L CL 90hk 1990)
    Alltid kört Castrol så kommer gå vidare med det
    Motorn misstänker jag skulle trivas bättre med en semisyntet (rinner inte igenom motorn lika lätt) än helsyntet. 5/40W rinner lite lättare då det är kallt men 10/40W används frekvent utav VW.

    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    Okej grabbar, behöver lite tips! karosseri som gäller här!

    i detta område har jag rost, mest på höger sida, är inte så sugen på att köpa nya/beg skärmar för att sedan lacka om, inte kul med nyansskillnad, så tänkte laga dessa istället.
    kan man göra något snyggt med skärmarna där nere? funderade på att bredda bakkanten, alltså dörren till, "fejkkylning av bromsar", men det är frågan hur bra det blir? det är somsagt hål där den listen (röda strecket) ska sitta på andra sidan, så funderar på att kapa bort kanten till tröskelbiten som sitter i framskärmen, och göra rakare plåt istället.
    några ideer?

    mvh
    Min E30 hade rost där, tidigare ägaren hade "gjutit" upp en ny nederdel i glasfiber. Syntes ingenting tills man demonterade allt. Bästa fusklagningen jag varit med om. Den saknade i princip hela nederdelen men det var uppgjutet såpass bra att det blev rätt amazing.

    Så här såg det ut när man väl började riva (skärmen satt ihopgjuten med tröskeln).




    För ett ovetande öga syntes det ingenting. Man noterar dock att den är ihopgjuten med tröskeln om man verkligen kan bilen.

    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  14. #3074

  15. #3075
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Motorn misstänker jag skulle trivas bättre med en semisyntet (rinner inte igenom motorn lika lätt) än helsyntet. 5/40W rinner lite lättare då det är kallt men 10/40W används frekvent utav VW.
    Semisyntet är finare för plånboken också
    Blir nog att investera i 4liter 10/40W och se om jag hinner serva den, Om jag nu får igång den imorgon!

  16. #3076

  17. #3077

  18. #3078

  19. #3079

  20. #3080

  21. #3081

  22. #3082

  23. #3083
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Läst något om att den mäter luftmängden som passerar LMM, kan dock inte bekräfta det.
    Läste någonstans nu att den visar begärd luftmassa istället för Laddtryck.
    Iaf på T7orna.

  24. #3084
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Läst något om att den mäter luftmängden som passerar LMM, kan dock inte bekräfta det.
    Vilka SAABar talar vi om, o årsmodeller...?

  25. #3085

  26. #3086

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Ja.

    På T5 visar den dock laddtryck, på T7 visar den luftmängd.


    Kört lite för fort?

  27. #3087
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Killar, detta kan vara ett klipp. Funderar själv på den!
    Relativt billigt för en e46 ja.. Men hur kul är det igentligen med en totalt snikutrustad 320? Jag menar, bilen har fan inte ens elhissar bak :/
    Jag skulle säga att du bör spara pengarna istället, spara lite till och stasa på en 330i förslagsvis facelift + fullmatad!

    Annars kanske en 328? visst drygt 20k dyrare men å andra sidan så lär 320i'n kosta uppåt det att fixa. Och här får du iaf en ok utrustad 328iat!
    http://www.blocket.se/dalarna/BMW_32....htm?ca=11&w=3

  28. #3088

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200


    JÄVLA snygg

  29. #3089
    Nix, jag jävlades med en civilpolis för att se om jag skulle få böter vilket jag även fick.

    Relativt billigt för en e46 ja.. Men hur kul är det igentligen med en totalt snikutrustad 320? Jag menar, bilen har fan inte ens elhissar bak :/
    Jag skulle säga att du bör spara pengarna istället, spara lite till och stasa på en 330i förslagsvis facelift + fullmatad!

    Annars kanske en 328? visst drygt 20k dyrare men å andra sidan så lär 320i'n kosta uppåt det att fixa. Och här får du iaf en ok utrustad 328iat!
    http://www.blocket.se/dalarna/BMW_32....htm?ca=11&w=3
    Saken är den att det finns pengar att tjäna på den bilen, iallafall om man är lite händig och kan skaka fram delar billigt. 2,2-literssexan på 170 hkr sitter i den bilen så den är nog inte speciellt mycket tröttare jämfört med exempelvis E46 323.

    Svensksåld och långa pendlarmil är ett rätt säkert kort på att den mår bra maskinellt.

    Jag skulle kunna få ihop den för 5-6000 kronor med material och allt arbete. Fortfarande win-affär.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  30. #3090

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nix, jag jävlades med en civilpolis för att se om jag skulle få böter vilket jag även fick.

    Do tell

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in