1. #8971
    "When we put a turbine in an airplane, we turned it into a jet. When we put one in a car, we turned it into a Saab."

  2. #8972
    Engdaaahls avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    aha okej, då är jag med.. Saab är inte av intresse eller?




    underbart
    Hittat en 9-5'a på blocket för ca 25k som jag funderar på. Riktigt fin faktiskt. Vad är nackdelen med Saab, du som äger en förutom att dom har gått i konkurs?
    När jag var liten och mådde as dåligt så tog jag ett finger och stoppa upp i röven, sen så luktade jag på det. Det luktade så jävla illa så jag spydde.

  3. #8973
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Engdaaahl Visa inlägg
    Hittat en 9-5'a på blocket för ca 25k som jag funderar på. Riktigt fin faktiskt. Vad är nackdelen med Saab, du som äger en?
    Andrahandsvärdet, att man vet att bilen förlorar mer och mer värde varje dag.

  4. #8974
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    aha okej, då är jag med.. Saab är inte av intresse eller?




    underbart
    Nej, inte saab
    Volvo eller BMW är jag intresserad av
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  5. #8975

  6. #8976
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Andrahandsvärdet, att man vet att bilen förlorar mer och mer värde varje dag.
    Det är ju bara det där med att garantin från när den är ny går ut..

  7. #8977
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Länka?

    Jadu, i dagens läge får du inte med bil för pengarna! Negativt: stor bil, dyr skatt och ganska dyr försäkring om de är en aero. Går långt om man bara servar dem och ser till att vevhusventilationen är rensad eller bytt. Vanligt på t7 motorerna att de sätter igen och då blir de dyrt! Annars: Säker och väldigt stabil bil som man åker sjukt fint i, billiga och pigga!



    Tyvärr är de så! Är de dock en specialutgåva t.ex. min talladega tror jag att de kan bli värda lite mer inom 10 år framåt kanske..



    Motivering?
    Till varför jag inte vill ha Saab eller varför jag vill ha volvo eller bmw?

    Vill inte ha saab för dem sjunker sjukt i värde + att jag inte tycker om saab, aldrig gjort heller. Vet egentligen inte varför men gillar inte utseendet.

    Motivering till varför jag vill ha volvo eller bmw:

    Volvo:
    Lätt att hitta delar
    Lättrimmade
    Hyfsat snygga
    Billiga
    Pigga

    BMW:
    Snygga
    Bakhjulsdrift
    Pigga
    osv.
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  8. #8978

  9. #8979
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Allt de har Saabarna också, förutom bakhjulsdriften. Och du lär ju inte kolla på en -07 och framåt för de pengarna du nämnt så kollar du på en under -03 så finns de garanterat delar ett bra tag framåt.
    Jojo, men som sagt. Saab sjunker snabbt i värde + att jag inte tycker dem är speciellt snygga :/
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  10. #8980

  11. #8981

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    satt och väntade på bussen när en saab åkte förbi, antingen var det kolven som sköt eller så var det fetaste dumpet jag hört på länge :o
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

  12. #8982
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Aha okej, klart de sjunker i värde, men du kan inte få mer bil för pengarna. Sen lär du inte ha din förstabil i 10 år heller. Sorry men din smak verkar vara lite smått annorlunda, kan du påstå att en s40 är snygg?
    Med lite småjusteringar så tycker jag det, ja.
    Tänkte behålla bilen tills man får stadig anställning iallafall, minst!
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  13. #8983

  14. #8984
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Alla bilar förutom ovanliga samlarbilar tappar ju i värde..
    Att inte välja en gammal SAAB för 25-30k med argumentet att den tappar mycket pengar är ju bara dumt! Det stora tappet har redan skett dem senaste 2-3 åren när saab har gått så dåligt. Dessa bilar är redan riktigt billiga nu, mycket bil för pengarna! Och även om man köper t.ex en Volvo för 25-30k kommer den ha i stort sätt samma värdeminskning som Saab'en. Säg att du köper en random bil, t.ex Volvo för 30k idag, om du kör den i säg 1.5år och sköter/servar den som du ska, så kanske den är värd säg 20k vid försäljning om 1.5år, om SAAB har så brutal värdeminskning som alla är rädda för, vad ska du få för en i dagens läge -30k SAAB om 1.5år? 2k? Betala för att bli av med den? Låter lite som det när folk snackar, ärligt talat så lär även den saaben ligga ungefär samma i pris, som en 30k volvo skulle göra om 1.5år. Säg att du förlorar 3-4 kanske 5k mer på saaben, är detta så farligt? Troligtvis så är skillnaden inte ens så stor, kanske till och med att saaben blir någon tusenlapp dyrare än Volvon, då SAAB har haft ett ganska stort värdetapp dem senaste åren.

    Sen att man kan komma med argument som att SAAB är plastiga skitbilar, som ser ut som en påse nötter, det är ju helt ok. Men just det med värdeminskningen på en så pass billig bil.. Inte mycket att prata om!

    Skulle själv inte köpa en saab, men det är av andra anledningar än värdetapp. Föredrar själv Tyskt, Helst BMW och Mercedes med V8 eller större

  15. #8985
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Aha okej, skulle aldrig köpt en sån bil för de pengarna men visst.
    Är somsagt innan inte säker, kom hit för att få lite tips, men är sugen på en BMW, dock är dem hyfsat dyra
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  16. #8986
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Alla bilar förutom ovanliga samlarbilar tappar ju i värde..
    Att inte välja en gammal SAAB för 25-30k med argumentet att den tappar mycket pengar är ju bara dumt! Det stora tappet har redan skett dem senaste 2-3 åren när saab har gått så dåligt. Dessa bilar är redan riktigt billiga nu, mycket bil för pengarna! Och även om man köper t.ex en Volvo för 25-30k kommer den ha i stort sätt samma värdeminskning som Saab'en. Säg att du köper en random bil, t.ex Volvo för 30k idag, om du kör den i säg 1.5år och sköter/servar den som du ska, så kanske den är värd säg 20k vid försäljning om 1.5år, om SAAB har så brutal värdeminskning som alla är rädda för, vad ska du få för en i dagens läge -30k SAAB om 1.5år? 2k? Betala för att bli av med den? Låter lite som det när folk snackar, ärligt talat så lär även den saaben ligga ungefär samma i pris, som en 30k volvo skulle göra om 1.5år. Säg att du förlorar 3-4 kanske 5k mer på saaben, är detta så farligt? Troligtvis så är skillnaden inte ens så stor, kanske till och med att saaben blir någon tusenlapp dyrare än Volvon, då SAAB har haft ett ganska stort värdetapp dem senaste åren.

    Sen att man kan komma med argument som att SAAB är plastiga skitbilar, som ser ut som en påse nötter, det är ju helt ok. Men just det med värdeminskningen på en så pass billig bil.. Inte mycket att prata om!

    Skulle själv inte köpa en saab, men det är av andra anledningar än värdetapp. Föredrar själv Tyskt, Helst BMW och Mercedes med V8 eller större
    Klockrent inlägg! Skulle också vilja köra tyskt, men har verkligen inte den ekonomin när man har studiebidrag att leva på. Saab har faktist imo fin inredning jämfört mot volvo under samma år, volvo om några är extremt jävla plastiga inuti.

    Är somsagt innan inte säker, kom hit för att få lite tips, men är sugen på en BMW, dock är dem hyfsat dyra
    Vad för Bmw? Kostar flis att äga!
    "When we put a turbine in an airplane, we turned it into a jet. When we put one in a car, we turned it into a Saab."

  17. #8987
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Klockrent inlägg! Skulle också vilja köra tyskt, men har verkligen inte den ekonomin när man har studiebidrag att leva på. Saab har faktist imo fin inredning jämfört mot volvo under samma år, volvo om några är extremt jävla plastiga inuti.



    Vad för Bmw? Kostar flis att äga!
    5 klassen eller 3 klassen, lutar åt 5.
    Päronen står på försäkringen, bara att jag ska betala den. Men misstänker att den super soppa rätt bra!
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  18. #8988

  19. #8989
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Okej, ah du, skulle inte kollat på en sån som förstabil iaf! Alltså, de drar inte så jävla mkt som alla säger sålänge man inte kör fullt överallt!
    Första bil och inte köra fullt, går inte
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  20. #8990

  21. #8991
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Jadu Filip, du kommer inse sen vad de kostar. Men om du är bortskämd och får bensinen betald OCKSÅ så är de ju kul för dig.
    Nej du, bensinen får jag betala själv.
    Mina föräldrar kommer stå på försäkringen så försäkringen jag ska betala kostar 2k istället för 14k
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  22. #8992

  23. #8993
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Ah, då kommer du fort se hur mkt de kostar att åka fort och gasa mycket. Aja, lycka till med ditt bilköp, du vet dock vad jag rekommenderat.
    Well, gasa mycket kommer man göra första 2 månaderna, sen är kontot tomt så får man tänka om lite. Har redan planerat lite
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  24. #8994
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    Johan heter han, polare till mig.

    Vad ska man satsa på för bil? budgeten lär väl bli mellan 10 och 15k, bakhjulsdrift väger tungt men man får så lite bil för pengarna om man jämför med t. ex saab. Jag har tittat en hel del på 9-3 och 900 och de verkar rätt bra, men iom att det är framhjulsdrivet så tvekar jag lite. Vad tycker ni?
    bmw 525 e34, jag gillar dom, stora bekväma och går jääävligt gött med tanke på vad dom kostar. elller 945 turbo om du vill ha turbobil

    Citat Ursprungligen postat av Engdaaahl Visa inlägg
    Jag får kortet av Mormor och har ca 30k till bil så har börjat leta och hittat några att välja på. Har börjat nosa lite på olika bilar. Någon som har några tips? Funderar just på bakhjulsdrivet eller Saab.
    bakhjulsdrivet eller saab? ligger ju inte ens i närheten av varann? jag har tagit rwd alla dagar, men det är ju jag
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  25. #8995
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Första bil och inte köra fullt, går inte
    ! Tror du själv att du kommer ha råd att gasa fullt med en BMW ? Beror iofs på vad de är för bmw men iaf. eller tex 740, buskör så ökar soppa förbrukningen med massor ! min förra 740 vare fulla spjäll med ! Alltså då vare varvstopp sen växla. Inte fan hade man råd å köra så hela tiden ! Och ändå har jag inte körkort utan kör på en privat grusväg.

    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Jadu Filip, du kommer inse sen vad de kostar. Men om du är bortskämd och får bensinen betald OCKSÅ så är de ju kul för dig.
    + 1 !

  26. #8996
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av Stampe71 Visa inlägg
    ! Tror du själv att du kommer ha råd att gasa fullt med en BMW ? Beror iofs på vad de är för bmw men iaf. eller tex 740, buskör så ökar soppa förbrukningen med massor ! min förra 740 vare fulla spjäll med ! Alltså då vare varvstopp sen växla. Inte fan hade man råd å köra så hela tiden ! Och ändå har jag inte körkort utan kör på en privat grusväg.



    + 1 !
    Äh är inte du 97:a?
    Förstår väll jag också att jag inte kan köra fullt hela tiden, skrev ju de också längre ned..
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  27. #8997
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    Omg liksom 25-30 k i budget till första bil herregud vad glad jag skulle vara överlycklig nästint till tårögd om jag hade 15 k att lägga ut på första bil och fick kortet pröjsat..
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

  28. #8998
    De lyser gult

  29. #8999
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av fabbbe Visa inlägg
    Omg liksom 25-30 k i budget till första bil herregud vad glad jag skulle vara överlycklig nästint till tårögd om jag hade 15 k att lägga ut på första bil och fick kortet pröjsat..
    Sköter man 1003213 moppeaffärer som jag gjort så lyckas man skrapa ihop en ganska stadig bilkassa
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  30. #9000

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in