Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Moppen går skit efter påsatt trim (Dt -92)

    Tjena!

    Har nu skaffat mig en FUNGERANDE DT -92, satt på allt trim, men den går i typ 15km/h i uppförsbackar och är helt orkeslös. Med orginal cylle o rör hade den rätt trevligt acc och toppfart, den varva t.o.m ur på 4an i uppförsbackar! Nu blir det antingen varvstopp i nedförsbacke i 35km/h eller så får jag växla ner till 1an i uppförsbackar. Vad är det för fel? Den ska enligt flertal hemsidor vara speccad till 100+.

    Polini 70cc
    Gianelli 2t
    Dellorto PHBG 19mm

    Tacksam för tips!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Tjena!

    Har nu skaffat mig en FUNGERANDE DT -92, satt på allt trim, men den går i typ 15km/h i uppförsbackar och är helt orkeslös. Med orginal cylle o rör hade den rätt trevligt acc och toppfart, den varva t.o.m ur på 4an i uppförsbackar! Nu blir det antingen varvstopp i nedförsbacke i 35km/h eller så får jag växla ner till 1an i uppförsbackar. Vad är det för fel? Den ska enligt flertal hemsidor vara speccad till 100+.

    Polini 70cc
    Gianelli 2t
    Dellorto PHBG 19mm

    Tacksam för tips!
    Har du bestyckat förgasaren? Och 100+ är tveksamt hörru

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    1. Är det en sprillans ny cylinder? om inte, kolla så den inte är igen sotad.
    2. Inte för det har med ditt problem att göra men 24mm brukar man ha till dessa cylindrar
    Det där spelar ju ingen roll?
    Igensotad? Upptäcker man ju innan man sätter på den..

    24mm till dessa cylindrar? haha jaså de tror du.
    Tänk på att de är en DT från 92- också.

    Bestycka om förgasaren, Trådskapare.
    100+ haha jo tjena, å min gör 200.
    Du har ju även ett av de mest lågvarvigaste rören också, 80 maaaaax.

  5. #5
    kolla om du har kolven åt rätt håll.

  6. #6

  7. #7
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Du måste byta munstycket i förgasaren.

    19mm funkar bra till din setup.
    Den kommer inte göra 100+ men runt 80.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    1. Är det en sprillans ny cylinder? om inte, kolla så den inte är igen sotad.
    2. Inte för det har med ditt problem att göra men 24mm brukar man ha till dessa cylindrar
    Ja allt är helt nytt. jag blev rekommenderad den förgasaren av twostroke, jag citerar:

    "- Levereras med ett 5mm´s Dellorto huvudmunstycke med storlek 75 monterat
    - Levereras med ett Dellorto lågfartsmunstycke med storlek 45 monterat
    - Levereras med ett Dellorto tomgångsmunstycke med storlek 60 monterat
    För att uppnå mer effekt bör cylindern kombineras med en 19mm-förgasare utrustad med ett huvudmunstycke i storlek 95

    Så om jag byter till 95 i huvudmunstycke och finjusterar förgasaren så löses alla problem? Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller? Namn:  IMG_0573.jpg
Visningar: 437
Storlek:  113,6 KB

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av simon13 Visa inlägg
    kolla om du har kolven åt rätt håll.
    Kollade sprängskissen mycket noga ett flertal ggr! Hålen i kolven ska sitta mot insuget. Tack för svar

  10. #10
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Hur lyckades du att såga i toppen av cylindern? Det där ser inte alls bra ut...

  11. #11

  12. #12
    Gängorna i muttern i en av pinnbultarna gick sönder så den endast snurrade runt och runt, då sågade jag emellan blockhalvorna, packningen rök...därav resultatet på bilden. Men använder en alternativ packning till en gammal cylinder. Men det har inget med effektförlusten att göra?

  13. #13

  14. #14
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Munstycket får du testa dig fram, köp några olika och kolla vilket den går bäst med. Det där såg inte jättefint ut precis, men det borde egentligen inte ge effektförlust, för det borde hålla tätt med materialet som finns kvar.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Du hade ingen vidare trevlig attityd må jag säga.
    Nä jag är en sur jävel!
    Muhahah

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Kör aldrig med begagnade packningar.
    Det kan vara så att den drar tjuvluft där.
    Okej då får jag beställa en ny packningssats

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Munstycket får du testa dig fram, köp några olika och kolla vilket den går bäst med. Det där såg inte jättefint ut precis, men det borde egentligen inte ge effektförlust, för det borde hålla tätt med materialet som finns kvar.
    Får beställa en munstyckessats då med, äntligen en optimistisk kommentar!

  18. #18

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    OM den drar tjuluft där, borde man inte märka det då om man sprutar startgas där när mopeden är igång?
    Har sprutat RIKLIGT med startgas, mina ögon ser ingen rök där, antar att det inte är någon fara då

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Om du har satt på trimmet finns det ju en risk att det kläggar igen..
    Nja allt är ju nytt, så det tror jag inte.

  22. #22
    Mellan topp och cylinder på en luftkyld motor är det aldrig fråga om tjuvluft, läcker det där så läcker det utåt. Jag skulle hur som helst inte oroa mig för din "kapade" cylinder, kanten runt cylinderloppet där det behöver täta är ju frisk. Inte optimalt... men det är en gammal Yamaha, dom går sönder när man gör jobbet för seriöst!

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Mellan topp och cylinder på en luftkyld motor är det aldrig fråga om tjuvluft, läcker det där så läcker det utåt. Jag skulle hur som helst inte oroa mig för din "kapade" cylinder, kanten runt cylinderloppet där det behöver täta är ju frisk. Inte optimalt... men det är en gammal Yamaha, dom går sönder när man gör jobbet för seriöst!
    Okej tur det, då kan jag sluta oroa mig för att det är den som är boven i dramat! Återkommer efter jag fått delarna ist för att hela tiden göra ny tråd! Tack för alla tips

  24. #24

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Förlåt mig DTrejsarn, men du hamnar som min signatur under en oviss tid framöver, klockren mening även om det kanske inte var så farligt..
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Förlåt mig DTrejsarn, men du hamnar som min signatur under en oviss tid framöver, klockren mening även om det kanske inte var så farligt..
    haha idiotförklara du mig så mycket du vill!!

  26. #26

  27. #27
    Har skaffat mig några munstycken nu, håller på för fullt, den blöddrar och blöddrar, lär mig fortf. detta med bestyckningsinställningar, kör utan luftfilter just nu, har ett sportfilter men det är för trångt just nu så det inte passar. Återkommer med resultat

    PS: Har DT från och med -92 SEPARAT oljetank? Min gamla var jag nämligen tvungen att blanda olja direkt i tanken, men på den jag har nu så sitter det en oljetank bakom vänster kåpa, vore ju awesome om de var så

  28. #28
    Alla DT50MX hade separatsmörjning original. Av någon anledning brukar folk inte lita på dom så det brukar inte användas eller plockas t.o.m. bort helt.

    Kör man trimmat ger pumpen hur som helst för lite olja så man åker ändå på att blanda olja i soppan - om man inte vill riskera en kraftig ökning av slitaget på motorn p.g.a. oljebrist.

  29. #29

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Alla DT50MX hade separatsmörjning original. Av någon anledning brukar folk inte lita på dom så det brukar inte användas eller plockas t.o.m. bort helt.

    Kör man trimmat ger pumpen hur som helst för lite olja så man åker ändå på att blanda olja i soppan - om man inte vill riskera en kraftig ökning av slitaget på motorn p.g.a. oljebrist.
    Ah okej, denna såg mer avancerad ut iaf, för gasvajern är direkt kopplad till både pump och förgasare i någon sorts fördelare, då plockar jag ner dem och blandar då, då sparar jag även en massa plats så filtret kanske går på

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in