Sidan 27 av 63 Första ... 17252627282937 ... Sista
  1. #781

  2. #782

  3. #783
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Haha, nejdå. Det blir inga problem att byta (hoppas jag). Aldrig gjort det på en 740 förut, men ska inte vara några större problem.
    Ville bara ventilera ut mig lite.
    Det jobbigaste brukar vara att få bort rostiga bult till grenröret. Sedan är det bara lättmekat alltihop.

  4. #784

  5. #785
    Btw så brukar det finnas en anledning till att toppackningen går, lämna in toppen på riktplaning. Annars är risken stor att du får läckage igen.

  6. #786
    Har haft b230 motorer här med som packningen gått mellan två cylindrar, knackar illa i motorn och går inge bra. men om bilen är från 80-90 så ska man inte direkt bli förvånad att packningen ger efter. speciellt om de har stått för de mesta(lågt milltal) och sedan tas i bruk då är det väldigt stor chans att de går efter 1-1000 mil.

    Mät planheten på toppen, med en tillförlitlig stålskala och eventuellt bladmått. extra viktigt att du mäter mellan de två förbränningsrummen där packningen gick, brukar bli som en svacka mellan rummen. gissar på att du har en b230f, är 530 topp med små kylkanalerna på en sådan, brukar krävas mer än en kokning för att toppen ska bli skev, är stabila grejer för att vara alu.

    använd självklart momentnyckel till, topplocket, lageröverfallen och kamdrevet. efterdra topplocket när du varm kört motorn första gången, för att få bort spänningarna som blir, minskar risken för att packningen ska gå igen.

    Kolla topplocksbulten så de inte är förbrukade går använda ca 5ggr, men har svårt och tro att toppen har vart av/på så många gången.

    hur långt har bilen gått?, du kanske ska passa på att slipa in ventilerna samtidigt?

    Edit: EkaN, du nämde aldrig tappa ur kylarvattnet, blir jobbigt annars när det rinner ner vatten i tråget, och cylindrarna

    Mvh
    Senast redigerat av suzuki_master den 2012-02-09 klockan 11:56.

  7. #787
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    men nolla motorn och tömma ut vätskor är ganska basic tycker man, oljan får också tappas ut, lika bra att byta när man ändå håller på
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  8. #788

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Citat Ursprungligen postat av suzuki_master Visa inlägg
    Har haft b230 motorer här med som packningen gått mellan två cylindrar, knackar illa i motorn och går inge bra. men om bilen är från 80-90 så ska man inte direkt bli förvånad att packningen ger efter. speciellt om de har stått för de mesta(lågt milltal) och sedan tas i bruk då är det väldigt stor chans att de går efter 1-1000 mil.

    Mät planheten på toppen, med en tillförlitlig stålskala och eventuellt bladmått. extra viktigt att du mäter mellan de två förbränningsrummen där packningen gick, brukar bli som en svacka mellan rummen. gissar på att du har en b230f, är 530 topp med små kylkanalerna på en sådan, brukar krävas mer än en kokning för att toppen ska bli skev, är stabila grejer för att vara alu.

    använd självklart momentnyckel till, topplocket, lageröverfallen och kamdrevet. efterdra topplocket när du varm kört motorn första gången, för att få bort spänningarna som blir, minskar risken för att packningen ska gå igen.

    Kolla topplocksbulten så de inte är förbrukade går använda ca 5ggr, men har svårt och tro att toppen har vart av/på så många gången.

    hur långt har bilen gått?, du kanske ska passa på att slipa in ventilerna samtidigt?

    Edit: EkaN, du nämde aldrig tappa ur kylarvattnet, blir jobbigt annars när det rinner ner vatten i tråget, och cylindrarna

    Mvh
    Man ska inte efterspänna sträckbultar. Räcker med de angivna momentet och graderna.


    Köpte nya emblemet till grillen igår, blev skitfint!



    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  9. #789
    En b230fs faktiskt! Jag har inte tummen mitt i handen och kan skruva, så steg för steg instruktioner behövs inte. Men tack ändå för att ni försöker hjälpa.

    Toppen är nu loss, och allt gick smidigt. Fick loss alla muttrar på grenröret utan problem! Och som jag misstänkte, packningen hade gått mellan cylindrarna.

    Lageröverfallen behöver man inte röra, så varför nämner du det? (nyfiken)

    Bilen har gått 30500mil, och slipa in ventilerna orkar jag inte!

  10. #790
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    En b230fs faktiskt! Jag har inte tummen mitt i handen och kan skruva, så steg för steg instruktioner behövs inte. Men tack ändå för att ni försöker hjälpa.

    Toppen är nu loss, och allt gick smidigt. Fick loss alla muttrar på grenröret utan problem! Och som jag misstänkte, packningen hade gått mellan cylindrarna.

    Lageröverfallen behöver man inte röra, så varför nämner du det? (nyfiken)

    Bilen har gått 30500mil, och slipa in ventilerna orkar jag inte!
    På 16v motorn måste man lossa muttrarna vid lageröverfallen också

    Men plana toppen måste du för den lär vara skev, det gjorde jag på min

  11. #791

  12. #792

  13. #793

  14. #794

  15. #795
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    dra *****n i grus, min nya 945a är bara problem, äntligen lagat vattenläckan, o vad händer då? jo pumpen pajjar. smäller av haha
    Biltema pump? Vi provstartade en pinto för 2-3 år sedan med helt ny biltemapump, efter fem minuters körning sa det poff och hela pumphuset sprack på mitten..

  16. #796
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    ;D
    Biltema pump? Vi provstartade en pinto för 2-3 år sedan med helt ny biltemapump, efter fem minuters körning sa det poff och hela pumphuset sprack på mitten..
    nae faktiskt orginal! såklart har nyare 940 bara pump i tanken, så nu får man riva ur armaturen, drygt!
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  17. #797
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    ;D
    nae faktiskt orginal! såklart har nyare 940 bara pump i tanken, så nu får man riva ur armaturen, drygt!
    Aha, trodde du menade vattenpumpen

  18. #798

  19. #799

  20. #800
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    En fråga Ekan, eller den som hinner först. Vad för gänga och storlek är det till grenröret och insuget? Passar på att köpa nya muttrar och pinnbultar, men har inte tillgång till bilen att kolla själv just nu.
    Insuget är vanliga m8, tror det är samma på grenröret.

  21. #801

  22. #802

  23. #803
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Sådär, nu går Volvon fint igen. Blev en del nya bitar. Rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, insug och grenrörspackningar, termostat, olja och oljefilter. 2år sen sen senaste servicen! Så det var väl ändå dags.
    Även nya pinnbultar vid grenröret med rostfria muttrar, och rostfritt vid insuget.

    Nu går den tyst och fint. Jämn och fin tomgång och vibrerar mycket mindre än vad den gjorde förut! Mer ork på lågvarv också!
    känslan när man gjort en enklare service och märker att det mesta löser sig <3
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  24. #804
    Började låta från min bakaxel, urtappningspluggen va inte åtdragen så va inte mer än en halv liter olja kvar, fyllt på olja nu o de hjälpte mot oljudet och att den började vibrera när man körde snabbt

    Men hade tänkt sänka bilen nu, kapa fjädrarna, men ni som kör sänkt hur har ni satt fast fjädrarna fram? Vill inte köra med lösa fjädrar och svetsa försvagar materialet..?

  25. #805
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    det är då man river av toppen igen, planar 2mm, i med vx3 och på med extraktor, svetsar diffen, kapar fjädrarna och sticker ut o ger den vad den tål!

    Började låta från min bakaxel, urtappningspluggen va inte åtdragen så va inte mer än en halv liter olja kvar, fyllt på olja nu o de hjälpte mot oljudet och att den började vibrera när man körde snabbt

    Men hade tänkt sänka bilen nu, kapa fjädrarna, men ni som kör sänkt hur har ni satt fast fjädrarna fram? Vill inte köra med lösa fjädrar och svetsa försvagar materialet..?
    jag punktsvetsar fast mina, en liten kladd bara så håller det sig.
    eller borrar man i tallriken och kör på avgasklämma.
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  26. #806

  27. #807

  28. #808
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Det blev en hel del sladdande idag!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  29. #809
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    det är då man river av toppen igen, planar 2mm, i med vx3 och på med extraktor, svetsar diffen, kapar fjädrarna och sticker ut o ger den vad den tål!

    jag punktsvetsar fast mina, en liten kladd bara så håller det sig.
    eller borrar man i tallriken och kör på avgasklämma.
    Tål ju inte påfrestningar om man bara punktar lite tex om fjädern skulle vilja vrida sig, en polare vred av sin när han bytte till större fälgar.
    Kanske går att borra på 2-3 ställen o dra i avgasklämma och en genomgående bult samt lägga en svetsloppa eller två. Måste verkligen sänka den är ju hög som ett hus.

  30. #810

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in