Scooter boom i Kuba

Kuba har länge varit känt för sina amerikanska bilar från innan 1959, importerade före revolutionen och efterföljande amerikanska embargo. Kubas olika trafikblandning innehåller också massor av ryska Ladas och andra märken från den tidigare östblocket, som importerades under det kalla kriget, några europeiska och japanska bilar och några nyare kinesiska Geely-modeller.

De som älskar gamla bilar känner till Kuba som platsen före 1959. USA: s bilar bevarades och behölls på vägen av nödvändighet på grund av embargot efter kubanska revolutionen 1959.


När det gäller motorcyklar finns det också en handfull gamla Harley-Davidsons och levde, trots en nästan fullständig brist på reservdelar, av mekaniker som uppvisar anmärkningsvärd uppfinningsrikedom. De ses inte ofta på vägen, men är det traditionella varianten som används – ofta med sidovagn t.ex. för att ta en brud och brudgummen bort från kyrkan efter ett bröllop.

Men nu i Kuba finns en helt ny typ av tvåhjulstrafik. Havana svärmade över med elektriska skotrar och små elektriska motorcyklar. Hur blev en ö som är känd för bilar med svansfinnor och 60-åriga Harleys ledande inom elektriska tvåhjulingar? Svaret är en kombination av faktorer som börjar i ett annat karibiskt land: Venezuela

Bränsle regleras kraftigt på Kuba. Till exempel, turister som hyr bilar måste visa sina pass för att köpa bensin. Många kubaner litar på en blomstrande svart marknad för bränsle, köper bensin (eller diesel) från auktoriserade fordonsoperatörer (till exempel taxi, lastbil eller bussförare) som får en tilldelning av bränsle men har behärskat konsten att spara bränsle och lämnar dem med några att sälja.

Fram till nyligen kom en betydande del av Kubas bränsle från Venezuela, som levererade råolja till kubanska raffinaderier. När Venezuela kom i ekonomiskt kaos, har bensin blivit svårare för vanliga medborgare att få, till varje pris.

En Miami-baserad bilhandlare började exportera Nissan Leaf-elbilar, komplett med en ”supercharger” -station till Havana, men priset på $ 25 000 för det Leaf-paketet innebär att det bara är överkomligt för några utlänningar, till exempel ambassadpersonal. Avsaknad av en personlig laddningsstation, det är inte riktigt praktiskt att ladda en fullstorad bil av hushållens ström, även i bästa tider.

Kubas situation är en slags perfekt storm för antagandet av små elbilar. Nya fordon av något slag måste skickas till ön, och transportkostnaderna är uppenbarligen betydligt lägre för en liten scooter eller motorcykel än för bilar. Och en scooter eller motorcykel batteri kan laddas om några timmar med vanlig hushållsström. För de flesta kubaner är resan typiskt nära hemmet, så intervallet ångest är mindre av ett problem.

Så där är anledningen till scooter boomen i Kuba.