När inte mopeden startar

Här är en guide hämtat från forumet där en kunnig medlem har delat med sig, gammalt men ständigt aktuellt. Läs hela tråden här.

Ingen gnista:
* Börja med att kontrollera att tändhatt och tändkabel sitter på ordentligt.
Om dom sitter som dom ska, kan du klippa en snutt i slutet och skruva på tändhatten på nytt. Gör även samma sak i tändspolen om den inte är limmad.
* Om detta inte hjälpte så är det dags att prova med ett nytt tändstift.
* Om problemet kvarstår så är tändspolen nästa kandidat att felsöka.
Börja med att kontrollera att alla kablar sitter som dom ska, och att det inte finns massa skit på kontaktytorna.
Ta fram en multimeter och kolla så alla värden slår rätt.
Du kan få fram dom rätta värdena i en verkstadshandbok eller liknande.
* Om den fortfarande inte har gnista, så är det dags att kontrollera kabelhärvorna efter skavanker eller i bästa fall, kontakter som hoppat ur.

Får gnista, men startar inte:
* Kontrollera att bensinen når tändstiftet.
* Plocka av luftfiltret och kontrollera att det inte är igensatt.
När du endå har luftfiltret borta så kan du försöka flöda förgasaren, genom att hålla handen för intaget och kicka ett par gånger.
* Om den fortfarande inte startar så är det en bra ide att plocka av och isär förgasaren helt.
Rengör sedan förgasaren med tex bensin, brake cleaner osv.
Jag rekomenderar ultraljud med industrirengöringsmedel.
Kom ihåg att plocka bort alla gummipackningar innan ni börjar spruta brake cleaner eller använder ultraljud. Brake Cleaner förstör packningen, och ultra ljud förstorar packningen.
När du endå har förgasaren demonterad, så kan du kontrollera att luftskruven är i rätt läge. En bra grundinställning att utgå ifrån är 2½ varv ut. Detta är den vanligaste fabriksinställningen på dom flesta mopeder.
Om moppen inte startar efter denna procedur, prova sug i vacumslangen ett par gånger och försök igen.
* Hjälper inte detta så är det dags att se över din bestyckning. Är mopeden original så rekommenderar jag att bestycka upp den ca 5 storlekar, då dom flesta mopeder är snålt bestyckade från fabrik. Och gå absolut inte och köp ett munstycke utan att be dom mäta det först! 90% av alla munstycken är felnumrerade, då nästan alla tillverkare går efter en egen storleks lista.