Volkswagen e-up 2021

Den helelektriska Volkswagen e-up är en stadsbil som ser ganska likt ut den bensindrivna halvkombin, med bara några blå yttre dekorationer och en uppsättning C-formade LED-dagsljus för att skilja dem från varandra. Efter en stor uppdatering 2019 så har den senaste iterationen ett nytt batteripaket med nästan dubbelt så stor kapacitet som den gamla modellen, men som fortfarande tar samma fysiska utrymme.

I stället för en bensinmotor använder e-up en 82 hk elmotor och ett 36,8 kWh batteri vilket ger en stor förbättring jämfört med den gamla bilens räckvidd. Volkswagen säger att en e-up kan fyllas från 0-80% på en timme via en 40 kW CCS-kontakt. En 7,2 kW AC-vägglåda för hemladdning kommer att vara ett alternativ som ger en laddningstid på fyra timmar. Laddning via en standard trepinnar är den långsammaste metoden, det tar sexton timmar för att uppnå full laddning.

Volkswagen-e-up-2021
Volkswagen e-UP! Interiör.

Volkswagen e-up! är en del av en trio av bilar, eftersom den delar de flesta av sina delar med SEAT Mii Electric och den sålda Skoda Citigo-e iV. Det tävlar också med Smart’s EQ ForTwo och EQ ForFour-modeller, liksom Renault ZOE och MINI Electric. De kompakta måtten betyder att Volkswagen e-up! känns lugn på trånga stadsgator.

Företagsanvändare kan dra nytta av en betydligt lägre utsläppsrelaterad skatteklass (BiK) än vad som skulle gälla för en liknande prissatt bensin- eller dieselbil, och detta innebär stora besparingar i skatten på företagsbilar.

Volkswagen e-up känns ganska rapp och i vissa avseenden ger den elektriska Volkswagen samma ivriga, alerta känsla bakom ratten som alla andra up modeller, och är mer lyhörd och smidig än Renault ZOE.

Volkswagen e-up 2021
Volkswagen e-Up! 2021 i vit utformning vid en laddstation

Den smidiga bilen är idealisk i staden och att pendla med. 70 % högre batterikapacitet ger nu en räckvidd upp till 260 km. Med e-up! gör Volkswagen också e-mobiliteten överkomlig för fler. Grundpriset i Sverige startar på 273 600 kronor, före klimatbonus, vilket är ett lägre grundpris jämfört med föregångaren.

  • 70 % ökad batterikapacitet: från 18,7 till 32,3 kWh
  • Avsevärt längre räckvidd för vardagliga körsituationer: 260 km (WLTP)
  • Snabbladdning: 0 till 80 % på endast 60 minuter med 40 kW-snabbladdning
  • Lägre grundpris: 273 600 kronor, före klimatbonus
  • Kvick och smidig: 0-100 km/h på 11,9 sek
  • Mångsidig: Fyra dörrar, fyra säten och ett bagageutrymme på upp till hela 941 liter
  • Förstklassig utrustning: Ljudsystem, automatisk klimatanläggning, Lane Assist
  • App: Batterihantering och navigation via smartphone
  • Lång garanti på batteriet: 8 år eller 160 000 km

Video på Volkswagen e-up 2020

Driving electrics test av Volkswagen e-up!

Cars Garage test av Volkswagen e-Up!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *