BMW boxer cruiser

Luftkylda BMW-boxermotorn var avsedd att utmana och utvecklas ytterligare inför tuffa utsläppsregler.

Avslöjad i Yokohama, Japan, i slutet av 2018 var en helt ny luftkyld BMW-motor – levererad direkt från BMW Motorrad i Tyskland för att vara hjärtat av denna Custom Works Zon galna specialbygge.

Detta var inget R nT-derivat, det var en helt ny motor – och namnet ”R18” på den ursprungliga cykelns bakstycke, liksom den enorma fysiska storleken på vevhus och huvuden, visade att detta skulle kunna vara en 1800cc boxare twin byggd för att direkt utmana Harley-Davidson och Indiens dominans.

Nu, ungefär fyra månader senare, har en andra anpassad maskin avslöjats med samma stora boxermotor. Vice verkställande direktör för försäljning och marknadsföring, Timo Resch avslöjar i ett uttalande att: ”BMW Motorrad presenterar en serieproduktionsmotorcykel med Big Boxer för Cruiser-segmentet under 2020. ”

Känd som ”The Revival Birdcage”, skapades motorcykeln av amerikanska Custom House Revival Cycles och avslöjades för första gången nyligen på Handbuilt Show i Austin, Texas.

Resch fortsatte sedan med att säga: ”Naturligtvis vill vi fortsätta växa. Ett steg till hur vi ska göra det, förvisso på den amerikanska marknaden, är att komma in i Cruiser-segmentet. BMW Motorrad följer konsekvent sin tillväxtstrategi med det klara målet att blir nummer ett i Premium Big Bike Segment. ”

Inspirerad av tysk motorcykelracer, Ernst Hennes rekordmaskiner från slutet av 1920-talet och början av 1930-talet, använder Birdcage en titanram som är konstruerad för att ge maximal exponering mot Big Boxer-motorn.

Vid sidan av detta var många av delarna, inklusive styren, fotstöd och kolfjädringskomponenter, individuellt utformade för att skapa ett extra lager av exklusivitet. Hela byggnaden tog cirka fem månader att slutföra.

Chefen för nyutveckling Alan Stulberg: ”Ramen kom ihop mycket bra i slutet och vi är mycket nöjda med resultatet, eftersom det uppnådde målet att vara nästan genomskinligt.

”Vi ville fokusera uppmärksamhet på motorn och det är just det vi uppnådde med denna helt unika ram vi designade. Du kan enkelt se motorn och drivlinan från alla håll,” tillade Stulberg. ”Jag har alltid varit en fan av boxermotorn, men den rena fysiska storleken och estetiska överklagandet av denna prototyp inspirerade verkligen oss.”