Prototyp elektrisk motorcykel från Honda

Honda har presenterat en elektrisk konceptversion av sin CRF terrängcykel på Tokyo Motorcycle Show. Det är det första steget mot elektrifiering vi har sett från den japanska jätten, även om de helt klart inte har arbetat ensam.

Hondas systervarumärke och tuningexperter, Mugen, har arbetat med elmotorer i flera år.

Mugen har också arbetat med E.Rex-off-roader, vilket tydligt är vad Honda använde som grund för denna CR-E – de är exakt samma bara några kosmetiska skillnader.

Bascykeln är en CRF250R motocrosser, med sitt chassi, svängarm, fjädring, hjul och bromsar även om de har modifierats något för att rymma batteriet och motorbeslagen.

Strömaggregatet är en miniatyriserad version av det som används i Shinden, så det kopierar samma enkel växel ”twist and go” -tillvägagångssätt, även om vissa elektriska terrängfordonstillverkare har dabbled med kopplingar för att hjälpa kontrollen om än på bekostnad av vikt.

Det finns inget officiellt ord ännu från Honda om antingen styrka eller vridmoment men vi vet att CR-E kommer att ha flera strömlägen. Alta Motors debuterade ett liknande koncept på deras Redshift, där man kunde ringa upp vridmomentet för hala förhållanden.

Litiumbatteriet som driver cykeln är tillverkat av Maxwell och för att hålla sakerna rörliga under de höga belastningarna på racing, kyls både motorn och inverteraren med ett anpassat kylsystem från 250R.

CR-E är bara ett koncept ännu för Honda och de lovar inte om det ska gå i produktion, men det är fortfarande en spännande inblick i en eventuell framtid.