More

BMW – topp i premium bilarna även under skiftet till elbilar

14 februari, 2022

Orginal titel: BMW summerar 2021: Elektrifierad offensiv och nr 1 i premiumsegmentet

Trots ett utmanande år rankas BMW återigen som världens största premiumtillverkare. Vid årsslutet kunde BMW visa upp ett nytt försäljningsrekord med totalt 2,213,795 sålda bilar och en uppgång på hela 9,1 procent i förhållande till 2020.

BMW visade upp en stark försäljning under 2021, trots flaskhalsar inom leverantörskedjan och en pågående pandemi. Året dominerades av satsningen på elbilar, där försäljningen av helelektriska fordon ökade med mer än det dubbla (133 procent) i förhållande till förra årets siffror. Totalt såldes hela 103,855 helelektriska BMW-modeller globalt.

I Sverige registrerades totalt 16,205 BMW-bilar under 2021 varav över hälften (59 procent) var laddbara. Bland privatkonsumenterna ökade efterfrågan på BMW-modeller med 25 procent, mycket på grund av BMW:s breda utbud av laddbara modeller, och inte minst rena elbilar som växte hela 310 procent inom segmentet jämfört med föregående år. På den för BMW viktiga tjänstebilsmarknaden befäster man återigen positionen som den största premiumleverantören och den tredje största tillverkaren på totalen*.

”Vi fortsätter ligga i framkant i omställningen mot elektrifiering med en hög andel laddbara bilar i Sverige. Förra året avslutade vi med att lansera två nya elbilar, BMW iX & BMW i4, och med ytterligare två nya elbilar under 2022 räknar vi med att andelen laddbara bilar kommer öka, säger Martin Staszak, försäljningschef på BMW Sverige.

Minskade utsläpp från nyregistrerade BMW-bilar
Enligt analysföretaget Vrooms årliga sammanställning av de genomsnittliga CO2-utsläppet per nyregistrerade bilar i Sverige låg BMW-personbil på 81g/km 2021, vilket är lägre än det genomsnittliga utsläppet för registrerade personbil som var 89 g/km. Exkluderar man de rena elbilsmärkena hamnar BMW med det resultatet på en femteplats i den genomsnittliga utsläppsrankingen.

”Trots den förutfattade meningen om att BMW mestadels har stora och tunga bilar, ligger vi i framkant när det gäller låga utsläpp. Vår satsning på elektrifiering och att hela tiden effektivisera förbränningsmotorn ger effekt och vi är fast beslutsamma om att fortsätta driva utvecklingen mot en mer hållbar mobilitet” säger Martin Staszak, försäljningschef på BMW Sverige.

Topp 20 bilmärke och genomsnittligt utsläpp/nyregistrerat fordon 2021

  1. Tesla – 0 g/km
  2. Polestar – 0 g/km
  3. MG – 8 g/km
  4. Kia – 44 g/km
  5. Renault – 74 g/km
  6. Nissan – 75 g/km
  7. BMW- 81 g/km
  8. Mini – 82 g/km
  9. Ford – 83 g/km
  10. Skoda – 87 g/km
  11. Hyundai – 89 g/km
  12. Volkswagen – 93 g/km
  13. Peugeot – 94 g/km
  14. Toyota – 96 g/km
  15. Mercedes-Benz – 97 g/km
  16. Opel – 103 g/km
  17. Seat – 103 g/km
  18. Audi – 111 g/km
  19. Volvo – 113 g/km
  20. Citroen – 120 g/km

Genomsnitt för samtliga bilmärken på den svenska marknaden: 89 g/km
Rustade för fortsatt tillväxt 2022
BMW räknar med en fortsatt positiv utveckling även 2022. Satsningen på elektrifiering kommer intensifieras där utbudet av rena elbilar kommer utökas med ytterligare två modeller under 2022, BMW i7 & BMW iX1. Målet är att man globalt ska sälja dubbelt så många rena elbilar under 2022 som man gjorde föregående år. 

  *enligt siffror från Vroom

Källa Mynewsdesk: https://www.mynewsdesk.com/se/bmw_group_sverige/pressreleases/bmw-summerar-2021-elektrifierad-offensiv-och-nr-1-i-premiumsegmentet-3156585

R
E