More

Elbilarna MG Marvel R, Hyundai Ioniq, Nissan Qashqai i långtest av Vi Bilägare

14 februari, 2022

Ursprunglig rubrik: Vi Bilägare avslöjar årets nya långtestbilar – premiär för kinesisk elbil

För 35:e året i rad har Vi Bilägare köpt nya långtestbilar. Fem bilar ska som vanligt rulla 4 000 mil var ända till slutet av teståret. Denna gång står två elbilar, en mildhybrid, en bensinare och en etanolbil (!) på startlinjen.

Det unika långtestet som Vi Bilägare utfört varje år sedan 1988 består i år av fem intressanta bilar – och för första gången någonsin även en kinesisk elbil.

Under drygt 4 000 mil ska långtestförarna granska bilarna. Testerna innefattar bland annat ett tufft vintertest där bilarna sätts på prov i bistert klimat för att undersöka bland annat köregenskaper, strålkastare och värme under svensk vinter. Vi utför även ett sommartest med fokus på lastegenskaper och undanmanöver med semesterpackning.

MG Marvel R är en av två eldrivna långtestbilar 2022 och samtidigt den första kinesiska bilmodellen någonsin i långteststallet. En suv i ungefär samma storlek som en Volvo XC60 och ett helt oprövat kort. Blir det fågel eller fisk för MG som satsar stort på att bli ett ”folkmärke”?

Hyundai Ioniq 5 är en elbil i åtminstone hyfsat rimlig prisklass och som samtidigt har ungefär så bra laddningsprestanda det över huvud taget går att få just nu, tack vare 800-voltsteknik. Vår bil är bakhjulsdriven och har stora batteriet kombinerat med lägsta effekten – som ändå är 217 hk.

Dacia Sandero Stepway är generation två av lågprisbilen. Här hoppas vi på god ekonomi, inte bara när det gäller inköpspriset. Milkostnaden i vårt test blev oslagbar, inte ens 25 kronor. Kan vi nå dit?

Nissan Qashqai bäddade med testseger redan i höstas och förefaller vara en mogen modell i sin tredje generation. Motorn på bara 1,3 liter har nästan 160 hk och mildhybridteknik.

Subaru Outback är också en av våra testvinnare under 2021 och går ovanligt nog att tanka med etanol. En rejäl pjäs med stora utrymmen, bra markfrigång, effektiv fyrhjulsdrift och hög komfort. Men hur ska det gå med bränsletörsten? Kommer värdet av den låga årsskatten sköljas bort i etanolstrupen?

Du kan följa alla uppdateringar kring Vi Bilägares långtest här.

Så funkar långtestet

  • Hittills har Vi Bilägares långtestförare avverkat nästan 775 000 mil i inte mindre än 193 olika bilar.
  • Teståret inleds med en veckas vinterresa med snö och kyla. Vi undersöker värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och kollar hur köregenskaper och konstruktioner klarar den kalla årstiden.
  • I sommar synar vi klimatanläggningarna. Vi testar köregenskaper i undanmanöver med och utan last, i bilen och på taket. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar testas.
  • Barnsäkerheten är viktig för oss och våra läsare så den kollar vi noggrant i ett specialavsnitt, liksom hur multimediasystemen är att leva med. Bränsleekonomi, strålkastartester och rostskyddsanalyser (de båda sistnämnda är unika för Vi Bilägare) är självklarheter.
  • Långtestrapporter publiceras löpande i tidningen, på vår hemsida, i vår mycket populära podd, på Facebook och på Instagram.

Källa: Mynewsdesk

B
N