2021 Mitsubishi Outlander PHEV är tillgänglig nu till ett startpris på 464 900 SEK vilket inte är så mycket med tanke på storleken på bilen och att det är en laddhybrid.
Den uppdaterade 2021 Outlander PHEV kan se likadan ut på utsidan, men precis som våra mödrar brukade säga, ”det är vad som är inuti som räknas.” Den uppdaterade PHEV får en trevlig drivlinaförstärkning tack vare en större 2,4-litersmotor jämfört med den tidigare 2,0-litersmotorn och en kraftigare 70-kW elmotor bak. Den uppdaterade drivlinan har ökat SUV: s produktion med 31 hästkrafter till 221 hästkrafter. Mitsubishi lade till extra kraft utan att öka speciellt mycket på priset.

På batteriets front har kapaciteten hoppat upp från 12,0 kWh till 13,8 kWh, vilket resulterat i en ökning av helelektriskt räckvidd från 35km till 38km. Laddningen sköts via en av de två portarna som finns på fordonet, en DC-snabbt laddad CHAdeMO-port (en standard som ses oftare i Japan) eller laddningsport på nivå 2.
För de som är intresserade av dragkraft på vintern kommer Outlander PHEV 2021 som standard med Mitsubishis S-AWC fyrhjulsdrift och två nya lägen: Snow och Sport. Mitsubishi tillkännagav också en ny LE-trim, som givetvis har ett lite högre pris med taklucka, mörkläggningsgaller, Mitsubishi Power-ljudsystem och mörkromade 18-tums hjul med dubbla ekrar.

Den uppdaterade Outlander PHEV har konkurrens, potentiella köpare kommer sannolikt att ställa det mot den imponerande 2021 Toyota RAV4 Prime PHEV och Honda CR-V Hybrid. Det är viktigt att notera att det här fordonet inte är en plug-in-hybrid-version av den nya 2022 Outlander (tillgänglig i april 2021) som har fått en ny design inifrån och ut och använder Nissan-Mitsubishi-plattformen som också stöder Nissan Rogue.