Jaguar i-Pace 2021

Jaguar är ett litet företag jämfört med t.ex. BMW, Mercedes-Benz eller Audi. Men den brittiska tillverkaren Jaguar kan ha lyckats slå sina rivaler i elbilsarenan genom att lansera I-Pace, den första seriösa konkurrenten till Tesla, vad gäller både kvalité och premiumkänsla.

Det finns redan många aktörer och då kanske de svåraste tyska konkurrenterna som Audi e-tron och Mercedes-Benz EQC. Men I-Pace är står sig väl med sin tuffa SUV-design, sportiga prestanda, köregenskaper och dess kombi-funktionalitet.

Jaguar I-Pace 2021 får med en 11kW istället för tidigare 7kW

Med nästan 400 hästkrafter från två elmotorer, en på varje axel, fyrhjulsdrift och ett fjädringssystem utformat för entusiastiska förare, är Jaguar I-Pace snabb och rolig att köra.

Jaguar förbättrade I-Pace utrustningsnivå och dess batteriräckvidd under 2020, men fortfarande är Jaguar I-Pace inte riktigt på Teslas nivåer, batteriladdningsfunktioner är sämre än Tesla och Jaguars infotainment-system fortsätter att släpa efter t.ex. dess tyska rival Audi.

På plussidan kommer I-Pace, som alla Jaguar-bilar, med en generös och omfattande garanti. Bl.a. inkluderas batteritäckning på 8 år / 160 000 km vilket blir en lugnande faktor för en konsument som överväger att köpa en elbil.

Jaguar gjorde några förbättringar av I-Pace 2020, inklusive en byte av batteriprogramvara som utökade räckvidden med 10%.

Jaguar I-Pace 2021 har en fin central placerad instrumentbräda

Föraren får en 3-D-surroundkamera och en ”digital” backspegel som matas av en högupplöst vidvinkelkamera monterad ute i en kapsel på baksidan av taket. Föraren kan använda en omkopplare för att byta till en konventionell spegel om så önskas.

Jaguars instrumentbräda är uppgraderad med en ny version av Jaguars infotainmentsystem Pivi Pro. Detta har förbättrat navigeringsfunktionalitet och möjligheten att lägga till laddstationsplatserna till en rutt samt förutsäga laddningstider.

Nya Jaguar 2021 I-Pace får en ny 11-kW laddare som standard, jämfört med den tidigare 7-kW laddaren. Denna kraftfullare laddare är ansluten till en 240 volt-källa och sänker laddningstiden för ett urladdat batteri från 12,6 timmar till 8,6 timmar.

Slutligen så är Jaguar I-Pace en seriös och kvalitativ utmanare i premium segmentet vad gäller elbilar. Priset är dock lite väl häftigt tilltaget med ett från pris på 879 900 SEK.

Video på Jaguar I-Pace 2021

Test av Jaguar I-Pace av Record TV

Nya Jaguar I-Pace 2021 med en ansiktslyftning.

Jaguar I-Pace 2021 test av Povozcar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *