Peugeot e-208

Peugeots tillvägagångssätt med e-208 är en modest bil som inte sticker ut. Faktum är att allt om bilen är medvetet normal, den har t.o.m. den välkända beteckningen 208 till att börja med. Den delar också samma stiliga design som sina ’termiska’ syskon, som Peugeot kallar bensin- och dieselversionerna.

Tack vare sitt vattenkylda 50kWh batteripaket monterat under golvet är utrymmet inklusive bagageutrymmet 311 liter, vilket är mer än en Fiesta, men mindre än den nya Clio.

Regenerering är avgörande för att öka räckvidden. Laddningsräckvidden har hamnat kring 350 km enligt det senaste WLTP-testet. Laddning på en enfas AC-vägglåda tar 7,5 timmar. Peugeot e-208 klarar med 100kW DC-snabbladdning att ladda en räckvidd på 9,6 km varje minut vilket gör att du kan köra bilen igen efter 30 minuter.

Prislistan 2021 e-208 startar till 374 900 SEK för Active Pack-modellen och den dyraste GT Pack-modellen kostar 424 900 SEK. Standardpaketet innehåller 16-tums fälgar, 7-tums pekskärm med Apple Car Play och Android Auto, plus ett grundläggande automatiserat nödbromssystem.

Mellanklassen Allure Premium från 394 900 SEK är förmodligen det bästa valet där 10 tums 3D digitala instrumentpanelen ingår. Estetiker föredrar en e-208 GT, vilket ger en 10-tums centralt placerad pekskärm med ansluten navigering, uppgraderad nödbromsning som fungerar i mörker och kan upptäcka fotgängare och cyklister, plus svarta dörrspegelskydd och nappa läder sits.

Peugeots interiör är som bekant likt de andra 208 varianterna och det är mest 3D instrumentpanelen som sticker ut. Ratten är som vanligt ganska liten, men det passar bra då det inte skymmer sikten för instrumentpanelen. I övrigt har då GT modellen lite lyxigare läder säten som höjer känslan av kvalitén.

Peugeot e-208 är skön att köra, tryck på gasreglaget och Peugeot e-208 accelererar snabbt för att ha så liten motor, men går givetvis inte att jämföra med varvhastighetskraften hos en Tesla eller Jaguar i-Pace. I Sport-läge klarar e-208 från stillastående till 62 km/h på 8,1 sek vilket är helt ok för en så pass liten bil och motor.

Allt som allt så är prislappen lite för häftig för denna typ av småbil. I samma klass finns det bättre alternativ som Volkswagen e-Up och Kia e-Niro

Video på Peugeot e-208 – 2021

Test av Peugeot e-208 av Carwow

Test av Peugeot e-208 av driving electric

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *